Bokhora.se

13/07 2009
9:39

Vad händer efter allt? Det är Mark som ställer den frågan, halvt på skämt, halvt på allvar. Vi har just diskuterat hur nära i tiden (eller långt borta) vi är ifrån en torrent som heter ”All music ever made”. Vi sitter i Hultsfred, mitt på festivalområdet och trots att den lilla hembygdsgården skallrar av musiken från festivalscenerna runtomkring, är vi, femtontalet personer inbjudna av Media Mötesplats Malmö, väldigt koncentrerade på att prata framtiden för mediabranschen. Alla har olika fokus – musik, media i allmänhet, film, mobil och så vidare. Jag tänker mycket på bokbranschen förstås. Och när jag blir ombedd att delta i Media Mötesplats Malmös bloggstafett så tänker jag återigen på Marks fråga.

Vad händer efter allt? Efter att all världens musik eller all världens litteratur finns tillgänglig i våra datorer? Det är målet för Google Books till exempel. All books ever written.

Kommer min färgsorterade bokhylla vara ett minne blott? I teorin kan den redan vara det, för våra lite drygt 2200 titlar får redan plats i den senaste versionen av Kindlen. 23 bokhyllor ersatta av en liten platta inte tjockare än en ordinär tjejtidning som inte sålt alla sina annonsplatser.

Vi har pratat om det tidigare här på bokhora. Vi har haft en omröstning där endast 12% av våra läsare satte någon som helst tilltro till den digitala bokens framtid. Jag var en av de med tilltro. För hur mycket jag än älskar den fysiska boken – dofter, färger, att bläddra i ett tummat och älskat exemplar – så tror jag att den digitala boken kommer att slå igenom. Ganska snart och ganska stort.

Vad kan man inte göra med formatet? Författaren Isobel Hadley-Kamptz sa en gång att hon älskar internet för att hon inte vet var hennes egen hjärna slutar och andras börjar. Unni Drougge har inte bara lagt upp sin egen bok ”Boven i mitt drama kallas kärlek” som torrent på Pirate Bay och bett om donation ifall man gillade boken, nu håller hon också på och skriver en bok tillsammans med sina bloggläsare. Var slutar Unnis hjärna och var börjar våra?

Korsreferenser till romaner, beskrivningar av historiska skeenden, viktiga för romanen men som nu kan finnas med som en referens istället för långa sjok inne i texten? Tappar vi bokens själ om vi gör så? Passager som vi läsare vill diskutera med varandra. Kloka Åsa Lundholm kommenterade på mitt inlägg om färgsorteringen, om läsning som setts som en relativt ensam, men också intellektuell och karaktärsbyggande verksamhet. Här kan den ensamheten bytas ut mot något annat.

Författare som glömts bort kan vakna åter till liv och författare aldrig sedda kan få en stund att synas tack vare den digitala boken.

Inom 10 år kommer all världens litteratur och musik att finnas tillgänglig för dig och mig. Den dagen blir det väldigt svårt att förtjäna sitt uppehälle på att sälja enskilda exemplar av böcker och musik.

En gång i tiden fanns inte pengar. Vi använde oss av byteshandel eller självhushåll. En annan gång i tiden levde konstnärer, författare och musiker på mecenater. I framtiden, om du likt min sambo är ett fan av Star Trek, så vet du att pengar återigen inte finns. Men skapandet finns där, och nyfikenheten, och all music ever made och all books ever written. Tillgängligt för alla.

Tiderna förändras som de alltid har gjort. Men det går så våldsamt mycket fortare nu. Ingen vet hur framtidens betalningsmodeller kommer att se ut. Vi vet, det ser vi redan nu, att det kommer att värka medan vi arbetar fram dessa nya modeller där andra saker kommer att vara värda andra summor.

Men i övrigt? Kristin Heinonen på What’s Next liknade det skifte vi står inför nu, med bilindustrins framfart. Något som revolutionerar världen som vi känner den. Det är en bra liknelse. Inte minst för hur den slog ut den amerikanska kollektivtrafiken. Eller hur bilen som fortskaffningsmedel värkte fram i Sverige på bekostnad av annat och trots att den upplevdes som ett mycket stort hot.

Nu värker vi fram bokens framtid, och musikens, och stora delar av den traditionella medievärldens. En som vet mer om det och som jag skulle vilja lämna över den här stafettpinnen till är Daniel Johansson. Daniel är industridoktorand och forskar kring hur musikindustrin påverkas av det teknikskifte som nu sker.

Tillsammans kanske vi kommer närmare någon sorts lösning, inte idag, imorgon, men i framtiden. Bokhoras läsare får gärna diskutera här i kommentarsfältet om ni vill.

137 kommentarer

137 kommentarer till All books ever written

  1. Jag tror att du har rätt i dina tankar kring framtiden även om det ryser i mig när jag tänker på att läsa på en läsplatta. Jag antar att det även finns ett miljöincitament för införandet av läsplattor. Själv tänker jag köpa så mycket böcker som möjligt innan de försvinner och därefter enbart läsa de ”klassiska böckerna” :)

  2. […] Med utgångspunkt i detta faktum har min kära sambo Johanna skrivit en väldigt läsvärd text som publiceras på Bokhora i dag. Texten är start på en bloggstafett bland de som medverkade på en seminariedag i Hultsfred […]

  3. Jag är så oerhört kluven till framtiden. Även om jag är barnsligt förtjust i allt nytt (bara en sådan sak som att jag testade SL Access häromdagen – jag hade kunnat åka i timmar, jag blev hög av att testa olika sätt att hålla fram kortet framför läsaren på) känner jag ett sådant motstånd att läsa på en platta. Jag är lite besviken på framtiden på så sätt. Kan vi inte komma på ett bättre sätt att läsa? Måste vi liksom tänka den teknik vi har och sedan ett steg till? Kan vi inte tänka elefantkliv? Jag håller fortfarande på elektroder som fästs direkt till hjärnan. Gärna så att man kan läsa tre-fyra böcker samtidigt. Om nu innehållet är det viktigaste, som så många framhöll i bokhyllesorteringsdiskussionen, kan ju inte upplevelsen spela sådär jättestor roll. Således: elektroder.

  4. Jag tror att litteraturen blir bättre i takt med att det inte går att tjäna pengar på den längre. Läs mer på mitt blogginlägg som länkar till detta.

    • Jag är författare och om du tror att författare kommer att vilja skriva gratis så är du en oehört korkad person! Vad ska vi leva av hade du tänkt dig?

      • Lugn lugn, spring inte runt och börja prata om varandra som korkade – var lite ödmjuka inför de här funderingarna så blir det roligare att diskutera. Världen utvecklas och det är inte säkert att författare kan leva på att skriva i framtiden. På samma sätt som väldigt många väverskor blev av med sina jobb när Spinning Jenny dök upp. Vad ska vi leva av? undrade de då. Men de hittade andra sätt att försörja sig på.

        Det är inte en mänsklig rättighet att vara författare, eller inneha något annat yrke för den delen. Tiden förändras, yrkesroller och identiteter med den.

        Och det säger jag även fast jag är sambo med en författare och möjligen även – fast jag är litet tveksam – också kommer att kunna kalla mig själv för författare. Jag hoppas dock att de flesta som skriver gör det för att de vill berätta något, inte för att tjäna pengar. Pengarna kanske tjänas in någon annanstans, även om jag också är tveksam till Free-begreppet. Freemium är dock rätt intressant tycker jag.

      • Menar du Johanna att vi som skriver ska skriva gratis? Det är väl ändå lite skillnad på väverskor som förlorar sina jobb på grund av en maskin och författare som skriver, men som förväntas göra det gratis? Jag ser ingen likhet alls faktiskt. Vi författare gör ju fortfarande ett jobb. Väverskorna hade inget jobb att göra. Skillnad! Jag är för elektronik och tycker plattan verkar bra, men jag vill som författare fortfarande ha betalat. Är trött på människor som tror att kultur är gratis och inte ett jobb. Och som sagt, vem tror ni vill skriva bra böcker om de inte får något för det??? Varför ska läkare ha betalt för att utföra jobb om inte författare får det? Förstår verkligen inte tanken med det.

      • Jag menar att det inte är säkert att det kommer att gå att livnära sig på att skriva böcker i framtiden. Det är ju nog svårt som det är idag – utan att författarna har lidit nämnvärda förluster på grund av fildelning.

        Den mesta litteratur som skrivs, skrivs på fritiden av människor som har andra arbeten.

        Allt jag skriver på bokhora skriver jag gratis till exempel, även om det inte är litteratur. Ej heller har jag några förhoppningar om att tjäna pengar på den bok jag varit med och skrivit som kommer i höst, eller på de två böcker jag håller på att skriva som förhoppningsvis kommer nästa år. Det är inte därför jag skriver. Jag skriver för att jag anser att jag har något att säga som jag vill förmedla vidare.

        Men jag tjänar pengar på att skriva här ändå, indirekt. Jag får ett uppdrag av någon som gillar det jag skriver här, eller jag bygger något slags varumärke och skaffar mig erfarenhet som jag kan nyttja i mitt ordinarie jobb.

        Det är vad jag menar. Författare kanske behöver hitta andra primära inkomstkällor och låta bokskrivandet stå för en mindre del av inkomsten. Det är en fullt möjlig utveckling som alls inte behöver vara av ondo även om det kanske känns så nu, för många författare.

        Precis som det var svårt för väverskor att fortsätta jobba – men flera av dem hittade andra yrken inom vävning ändå. Konstruera mönster, designa kläder och så vidare. Även om det inte hade så flashiga namn dåförtiden.

      • Lina: Massor av yrken har ju dött ut eller förändrats under tidens gång. Varför skulle inte förändring kunna ske för författare? Det kanske inte kommer att kunna vara ett heltidsyrke längre.

    • Jag håller med dig att man som författare får hitta andra vägar. Själv är jag ute mycket i skolorna och författarpratar med barnen, mycket kul! Men jag menar bara att jag tycker att man som författare ska få betalt om någon vill ladda hem ens bok. Varför inte liksom? Sedan är det självklart så att jag älskar att skriva och skriver för att jag vill säga något, annars borde man väl inte skriva med tanke på pengarna man tjänar nu, som sagt. Jag förstår bara inte varför böcker borde vara gratis bara för att de går att ladda ner?

    • Som sagt, många författare skriver utan hopp om att tjäna pengar på det. Jag själv exempelvis. Ännu fler människor skriver eller konstruerar berättelser i dagligt tal utan att ens vilja ha betalt i reda pengar.
      Om du som författare tvingas göra en avvägning mellan kvalité och kommersialism idag, är det inte bra om du slipper imorgon?

      Jag är rätt säker på att litteraturen och samhället tjänar på en sådan utveckling. Fönstret i historien där människor kunnat försörja sig på författande är liten och kanske på väg att stängas. Förändring måste anses vara det rätta om det gynnar flertalet, för du anser väl inte att det är en uråldrig rätt att tjäna pengar på böcker?

      • Nej det menar jag inte. Men varför skulle det vara gratis att köpa, ladda ner eller på annat sätt läsa böcker? Om ex 10.000 vill läsa min bok, varför ska de få göra det gratis? Det skulle de gärna få, om de i sin tur gav mig gratis läkarvård, gratis mat och gratis husrum. Men så ligger det ju inte till. Jag undrar bara varför man som författare ska skriva gratis?

      • Tillägg: Jag tror inte att en bok som kostar pengar är sämre än en bok som är gratis. Inte tvärtom heller.

      • Det kanske inte finns 10 000 människor som vill läsa din bok om det innebär att de måste betala för den när det samtidigt finns litteratur att tillgå som är gratis därför att författaren väljer det.

        Jag tycker Liams resonemang är väldigt intressant (och Star Trekigt) faktiskt. Det är ju som han säger, en så kort tid i historien som man kunnat tjäna pengar på böcker och om vi nu går mot en ickekommersiell lösning igen, så är det för att vi väljer detta.

        Jag tror säkert att det kommer att gå att ta betalt för exemplarförsäljning av den fysiska boken under ganska lång tid framöver, men att det blir betydligt svårare med e- och ljudböcker. Det är inte fysiska exemplar på samma sätt. Läs också gärna Josefines inlägg om den analoga boken, det är intressanta tankar där med!

        http://josefine.typepad.com/hk/2009/07/ebokmaratonstafettbloggeri.html

      • Pratar som sagt inte om fildelning i första hand (det är bara ett första tecken på en ny vår) utan ett helt samhälle där produktivitet värderas på ett annat sätt. Allt mer produktion kommer automatiseras och som jag skrev i min blogg så kommer kapitalism därför bli ett allt sämre sätt att mäta prestation (bidrag till samhället). Ett fungerande samhälle är ett samhälle där prestation mäts på ett korrekt sätt.

        I takt med att vi kan samla in och utvärdera information bättre behöver produktion inte längre styras av den ”osynliga handen” (här är Google vårens första blomma). Människans verkliga hårdvaluta är känslor, inte pengar.
        Resonemanget osar nog Star-trek även om jag har dålig koll på serien. Men min nästa (förhoppningsvis) bok utspelar sig i framtiden och har denna utveckling som ett av dess huvudteman. Tjusningen med sci-fi (och historiska romaner i viss mån) är att man så tydligt kan skilja det beständiga från det trendiga i människans natur.

    • Men VARFÖR ska det vara gratis? Alla undrar varför det ska kosta att köpa en bok, men ingen kan svara på varför det ska vara gratis? Om nu författande ska vara gratis, menar ni då att film och musik och vad mer ska vara gratis? Vilka jobb ska få tjäna pengar? Och vem ska bestämma det?

      • Jag säger inte att jag tycker att det ska vara gratis – jag säger att vi med stor sannolikhet är på väg åt det hållet. Jag tror att den som accepterar det och använder sin fantasi för att hitta andra sätt att tjäna pengar på det, kommer att vinna bra mycket mer på det i längden än de som benhårt kämpar emot utvecklingen.

        Fingen jag önska, så vore det att alla som ville skulle kunna leva på sitt författeri, men som utvecklingen och tekniken ser ut i dag, så tror jag inte längre att det är möjligt. Och jag anser att det är fruktlöst att kämpa emot, det har historiskt visat sig rätt så svårt att gå emot utvecklingen.

      • Jag är inte emot utveckligen, men varför ska utvecklingen betyda att man skriver gratis? Kan det inte istället bli så att ju lättare det går att få tag i böcker (nedladdning m.m) så blir det också billigare och då kostar det inte lika mycket och fler kan köpa?

      • visst kan det bli så också – att varje enskilt exemplar kommer att kosta mindre. Frågan är ju vem pengarna går till förlag eller författare – eller om förlag ens kommer att ha särskilt stor betydelse i framtiden – och om det innebär att författaren kan livnära sig på det eller ej. Som jag skrev ovan, jag tror säkert att det kommer att gå att tjäna pengar på att skriva under en lång tid. Frågan är hur mycket, för vilka sorters tjänster och för hur länge. Det sker en utveckling nu, som vi knappt kan ana vidden utav. Det kanske betyder att böcker inte alls är intressanta i framtiden. Folk kanske inte VILL köpa eller VILL läsa litteratur som vi känner den idag. Det är köparen / konsumenten /läsaren som avgör hur det kommer att se ut. Inte vi som producerar böcker som har rätt att bestämma det.

      • Det är ju ändå så att en bok idag inte är något man får spara till eller sträva efter att få köpa. En stor majoritet har råd att köpa böcker på hyfsat regelbunden basis idag. Jag tror inte att fler kommer att köpa. Vi ser det redan idag – bokförsäljningen har stegrats under en tioårsperiod men det beror med all sannolikhet på att bokköparna köper fler böcker, inte att bokköparna blir fler.

        Nu gick ju bokförsäljningen ner för första gången under ett decennium. Historiskt har böcker inte varit konjunkturkänsliga. Det här kan vara första gången som de är det, eller så har boken upplevt ökad konkurrens. Vi kan säkert säga att det inte beror på fildelning, för antalet svenska e-boksläsare är fortfarande försvinnande litet. Vi pratar promille. Försäljningsnedgången är betydligt större än så.

      • Det håller jag med om. Men om böckerna blir lästa, betyder det ju att det finns läsare som VILL läsa. Och varför ska det vara gratis då? Sedan tycker jag som sagt bara att det är jättebra med utveckling mot ljudböcker och plattor och annat, det ger fler möjlighet att läsa och lyssna på litteratur.

      • Idag ja, men vi pratar återigen om framtiden. Inte hur det ser ut idag. Det är jätteviktigt att vi tänker på det i den här diskussionen. Framtiden vet vi inget om. Folk kanske inte vill betala för att läsa längre. Det kanske är så att gratis är det enda sättet för boken att stå sig i konkurrensen från annat som är gratis? Internet till exempel. Mycket av innehållet där är gratis och kan ge mig lika stor upplevelse som att läsa en bok.

        Bokhora och de diskussioner vi har här är gratis. Det ger mig lika mycket som att läsa en bok – jag vill dock inte gå så långt som att säga att det gör att jag kommer sluta köpa böcker. Men jag är inte alla. Vi som hänger här är alla rätt så hängivna läsare och representerar definitivt inte majoriteten. Och majoriteten är ju den som styr.

      • Men sluta prata förbi varandra!

        @Lina:

        Om konsumenten i framtiden kan välja mellan en bok som författare A vill ta betalt för, och en bok (på nätet) som författare B skrivit på fritiden och INTE tar betalt för, så är det troligt att valet för de flesta blir författare B.

        Anledningen är att det kommer finnas VÄDLIGT många som väljer att inte ta betalt för sina böcker och bland dem kommer det finnas tillräckligt många som skriver riktigt riktigt bra.

        En författare som skriver OTROLIGT mycket bättre än alla dessa (och/eller är ensam i en nisch) kommer säkert (om han/hon så önskar) att kunna ta bra betalt på ett eller annat sätt även i framtiden.

        Lycka till.

      • Jag tycker att det ska vara gratis att äta och att få snygga kläder. Jag vill också resa gratis. Jag är säker på att en restaurang som ger bort maten gratis skulle få många fler besökare än en som tar betalt för den. Kockar brukar ju gilla att laga mat så de kan ju försörja sig på något annat vid sidan om.

      • Anna: Du har förstått vad jag menar :)

      • @Lina & Anna:

        Även om vissa här kan ha uttryckt sig lite otydligt, så kan man sammanfatta enligt följande:

        Vi är inne i ett informationsskifte/samhällsskifte av gigantiska proportioner pga/tack vare internet.
        Jag rekommenderar STARKT att ni ser till att informera er om vad som håller på att hända och hur detta påverkar kulturarbetare samt hur dessa kan dra nytta av det som händer.

        T.ex. HÄR kan man börja (och sedan gå vidare) :

        http://www.xtremecreator.com/

      • @Bengt: Jotack, jag vet det. Jag är relativt informerad. Jag tror att ny teknik innebär många fantastiska nya möjligheter och kan leda till helt nya former av litteratur och kulturarbete. Sedan behöver vi ju inte alltid tycka likadant om allting för den sakens skull.

    • Ja, ursäkta min fåniga kommentar, men jag tycker bara att en del argument här är konstiga. ”Jag tror att litteraturen blir bättre i takt med att det inte går att tjäna pengar på den längre”. ???? Varför skulle den bli det? Skulle Joyce Carol Oates böcker ha blivit bättre om hon inte fick betalt (för att ta en författare som förekommer flitigt i den här bloggen)? Tror jag inte.

      Eller om man säger att alla författare kanske inte kommer att kunna försörja sig på sitt skrivande i framtiden. Det kan de väl inte idag heller, annat än ett litet fåtal? De flesta författare jag känner försörjer sig på annat. Men även om man inte kan försörja sig helt på sitt skrivande kan man ju få betalt av de som vill läsa det man skriver, tycker jag. Om man vill. Det måste vara upp till författarna själva att bestämma om de vill skänka bort allt eller en del av det de skriver eller om de vill ta betalt. Och sedan kan ju läsarna välja om de vill köpa eller inte.

      Hur som helst tycker jag inte att det nödvändigtvis är en fråga som har med formatet att göra.

      • Ursäkta då Anna – men har du öht läst Liams blogg som han länkar till? Eller någon av de kommentarer han har lämnat här? Där han utvecklar sitt resonemang kring hur försörjning och betalningsmodeller kan komma att se ut i framtiden? Det kan du ju inte ha gjort om du sedan lämnar en kommentar som – återigen – handlar om IDAG. Vi försöker diskutera hur framtiden ser ut, inte hur författare som varit verksamma sedan 60-talet i en helt annan ekonomi, har tjänat sina pengar.

        Jag tycker faktiskt, ursäkta, att en potentiellt intressant diskussion ständigt avbryts när folk refererar till dagens verklighet och inte försöker lyfta blicken alls. Det är så okonstruktivt att det nästan inte är klokt, och alla intressanta kommentarer försvinner i en massa argument mot fildelning.

        Jag tror att jag har försökt påpeka detta i åtminstone fem, sex, kanske fler kommentarer – vi pratar inte dagsläget, det är oerhört få författare som kan leva på sitt skapande redan idag och risken är stor att de blir ännu färre i framtiden. Kan vi inte slå fast detta en gång för alla och återgå till det som är intressant, nämligen framtiden för boken? INTE nuläget eller ett tidsperspektiv som rör i morgon eller den närmaste månaden.

        Det vore väldigt roligt tycker jag, för det är jättemånga intressanta tankar här, som inte får något som helst utrymme när vi bara hakar fast i fildelnings- och varför ska jag jobba gratis-resonemang.

      • Jag började läsa hans blogg, men det där med att alla kvinnor gillar män som misshandlar dem störde mig litet för mycket för att jag skulle kunna koncentrera mig, tror jag. Jag lämnar diskussionen till er konstruktiva och kunniga personer istället.

      • Anna: Synd! Det är roligt tycker jag, om så många som möjligt vill prata om var framtiden bär hän, i synnerhet som du själv hintar i en av kommentarerna att du tror att mycket spännande kommer att hända. Vore roligt att veta vad du tror om framtiden för boken. Det blir en mycket mer mångfacetterad diskussion om många är med. Alla inlägg här, som har berört framtiden tycker jag för med sig jätteintressanta resonemang, gör inte du?

  5. Måste ifrågasätta Liam Ismans resonemang, om det inte går att tjäna pengar på litteraturen hur många kommer då att orka skriva över huvud taget? Författare måste väl också få in pengar för att kunna leva, eller?

  6. Zsofia Ganrot

    Håller helt med Johanna (var en av de 12% som har stor tilltro till den digitala boken, använder själv flitigt min lätta och trevliga Cybook Gen 3 sedan över 2 år såväl för köpta e-böcker som för lån från biblan). Samtidigt köper jag rejällt med vanliga böcker också och huvudorsaken är att en del böcker går inte att låna på en svensk bibla eller är jättesvårt att hitta överhuvudtaget (t.ex på vissa språk jag läser utöver svenskan och engelskan, som ungerska, rumänska, japanska, mm).

    Jag tror att fler och fler kommer att ”smaka på” bokläsare, även använda dessa rätt ofta under de kommande 10-15 åren, men samtidigt kommer att fortsätta köpa även ”böcker gjorda på dödade träd” -som min man kallar vanliga böcker. Kanske bokläsarens allmänna acceptans och spridning är en generationsfråga som mycket annat kopplat till datoranvändning, internet, osv ? Den generation som läser i princip allt via nätet idag (även böcker finns det gott om att läsa så !) kommer kanske att föredra den elektroniska varianten av böcker senare i livet också? De har inte den starka kopplingen andra har till att hålla i en pappersbok på 0,5 kg balanserat på magen i sängen (de balanserar en minilaptop eller en bokläsare istället), har ingen längtan efter att fysiskt bläddra, höra sidornas prasslande och känna den välbekanta tryckeri-lukten eller ”gammal-bok-lukten”, mm. Kanske alla dessa känslomässiga kopplingar kommer att verka konstigt och ”gammalmodigt utdött” för den generation jag pratar om (och som redan finns idag!). Vad vet jag?….Men en sak är säkert, tekniken har inte bara knackat på bokläsarnas dörr, utan har klivit in och tagit plats i våra liv, troligen för gott.
    Vad det gäller att känna pengar på böcker……..svår fråga. Men jag tror att vi kommer att se i en nära framtid precis samma dilemma eller problem som vi ser idag inom skivbolag/musikbranschen. Hur detta löses här kommer kanske att vara en sorts vägvisare för andra kreativa branscher, eller?

  7. Kvaliten på bildskärmar måste förbättras om den digitala boken ska ha någon chans. Jag känner ofta av en enorm ögontrötthet efter en dags datorarbete. Trots modern skärm. Och vi vet alla att det är mycket lättare att kolla stavning i en tryckt text men nästan omöjligt på skärmen. Vilket tyder på att det är svårare att läsa digitalt. – Text på papper i ett vackert typsnitt är MYCKET ögonvänligare.

    Likaså måste säljtjänsterna för nerladdad musik förbättras avsevärt om jag på allvar ska sluta köpa CD. Bättre kvalitet på musikfilen, Mer fyllig och korrekt information om musiken. Vilka spelar (alla instrument) vem komponerade, vem skrev texten, var och när spelades musiken in, etc, etc. Och – mer pengar till musikanter/kompositörer/författare.

    Det självklart så att ingen bok/musik blir bättre av att upphovsmänniskan svälter. Oerhört romantiskt att tro att konst endast ska kunna skapas på människors fritid! Hur ska vi försörja konstnärerna? Det är snart dags att någon kommer med realistiska förslag som alternativ till betalning per bok, per CD, tavla eller per filkopia. Ska musikerna bara leva på konsertintäkter, författare bara på uppläsningar? Hur dyra (exklusiva) blir de konserterna? Ska den massproducerade musiken bara vara reklamjinglar för att sälja konsertbiljetter? En sorts billighetsvariant till massan?
    Eller ska allt finansieras av reklam = storföretagen. Vems konst får vi då?

    • Kanske får vi konst som den som vi fick under stora delar av de förra seklerna, då det mesta var reklamfinansierat – av mecenater.

      Idag är det fortfarande en mecenatkultur på väldigt många sätt – inte minst på konstnärssidan. Men också för litteraturen. Bara det att staten går in med pengarna istället. Det här glöms ofta bort.

      Jag kommenterade nyss på Lisas kommentar – det är inte en mänsklig rättighet att få vara författare. Kan du inte leva på det för att tiderna förändras, så måste en anpassning till. Kanske går det alldeles utmärkt att böcker skrivs på fritiden. En stor del, en väldigt stor del, av dagens litteratur kommer ju till just precis så. I synnerhet den litteratur som många räknar som ”fin”.

  8. Musik = ja. Eftersom man lyssnar på det idag och kommer lyssna på det imorgon. Böcker tror jag inte kommer slå på samma sät eftersom man är beroende av utförandet på ett helt annat sätt. Textstorlek, hur tung boken är, kort och gott: hur skönt är det att läsa på en platta? Visst kanske tekniken fixar det med. Men själv tycker jag att teknik alltid krånglar, medan man i en bok bara behöver vända blad. Och sedan en gång till, och en gång till….Härligt!

  9. När jag läste din spaning så tänkte jag. Nu händer det. Nu blir det så här. Vi kommer ha datorer till att läsa på. Böckerna kommer fasas ut och kanske mest säljas i Pressbyran och inför resor/semestertider. Det är ju så naturligt när man tänker på det. Och det paradoxala är att jag tror att det sammantagna läsandet kommer att öka. För vi tänker inte ens på att vi läser. Vi är uppkopplade och där finns sådant vi är intresserade av och då läser vi.

  10. […] är ju sånt här som är så makalöst fint. Först väcker Johanna frågan om vad som händer när allt skapat blir tillgängligt för alla, sedan fyller Fredrik på […]

  11. Iofs talar jag säkert i egen sak, men; även om du har ett usb-minne med ALLT på, eller elektroder direkt på huvudet; hur vet du vad du ska läsa? Oavsett format. Vad som passar dig, vad som är aktuellt, vad som är lämpligt, hur du ska gå vidare i din läsning?
    Det behövs ett filter mellan ‘all världens text’ och läsaren. Detta filter kan vara en bra bokblogg, en kompis, en artikel i en tidning, en referens i en annan bok du läser, eller en …. hyvens gammaldags väl påläst bra bokhandlare. När allt är tillgängligt hela tiden är det filtret som är den eftertraktansvärda funktionen. En bra bokhandel är sitt urval.

  12. Jag har inte fått möjlighet att ta mig en titt på dessa ”plattor”, men undrar hur det blir med bilder? Eller är plattor inte för bilderböcker?

  13. Lina: Just nu är ju tekniken rätt begränsad, men parallellt med läsplattorna (som är i svartvitt, men grafik går förstås utmärkt eftersom det är nu förenklar jag mycket – en slags pdf-variant som används) utvecklas också någonting som heter Plastic Logic, som är som ett supertunt papper som ska funka på liknande vis och som även ska kunna ta färg om jag förstått saken rätt.

    Tidningsmänniskorna hoppas ganska mycket på Plastic Logic. Det är ju en bransch som verkligen blöder.

    Och Jan: Jag tror absolut du har rätt! Vi kommer säkert att kunna betala just för filtrering, rekommendationer, kritik. Vi behöver hjälp att välja i detta stora utbud som blir tillgängligt. Jag skrev lite om det i en kommentar hos Daniel nyss: http://www.danielaberg.se/?p=3159#comment-12207

  14. […] 2009 Spännande tankar om bokbranschens framtid. Bloggstafetten börjar här. Bokhora fortsätter här. Och Daniel Johansson här. Mer kommer de närmaste dagarna. Missa inte kommentarerna! Taggad […]

  15. Lina Lundh:

    Att du kallar mig oerhört korkat beror på att du tar för givet att värdet av en människas produktion mäts i pengar också i framtiden. Det antagandet tycker jag att du bör ifrågasätta. Kapitalism och marknadsekonomi är det bästa vi har idag eftersom efterfrågan mäts automatiskt i ett sådant system. Redan nu ser vi dock att den informationen kan hämtas in på annat sätt (Google etc), så i framtiden behöver vi inte nödvändigtvis leva med kapitalismens baksidor. En författares produktivitet kan då istället mätas i den uppskattning och det värde han ger sina läsare snarare än antal sålda ex. Det skulle ändra incitamenten för att skriva och därmed ge bättre litteratur enligt mig.

    Bea: För det första är det som sagt ingen naturlag att kunna leva på sitt skrivande och det är endast under en begränsad del av historien som författare har kunnat försörja sig i nuvarande form. För det andra, om motiven till att skriva i första hand är att tjäna pengar påverkar det litteraturen i negativ riktning. Historieberättare har funnits i alla tider, inte motivet att tjäna pengar.

    Känns som ni båda missade att vi diskuterar framtiden här. Släng skygglapparna, ni tar en massa saker för givet.

    Jan på English bokshop:

    Filtrering är en framtida affärsmodell (typ dagens DJs), men kommer den verkligen skötas av människor i framtiden? Redan nu drar ju Google in sina miljarder på att göra relevanta kopplingar mellan kund och producent. En sökmotor gör detta mycket bättre än en människa eftersom den har tillgång till mer information. Den känner till fler böcker och vet mer om kunden. I dagens läge kan en bokhandlare som känner sin kund väl kanske ge bättre rekommendationer, i framtiden är det tveksamt och hur många kan han lära känna så väl? Bättre sökalgoritmer och mer utvecklad AI (framtidens sökmotorer kommer mer likna hjärnans egna enligt mig) kommer nog konkurrera ut även hyvens bokförsäljare och bokbloggar.

    • Japp, korkad var dumt! Men du måste förstå att jag som författare vill ha betalt. Inte för att leva i sus och dus utan för att det tar tid att skriva en bok och under tiden är det bra att kunna betala hyra och mat. Och varför ska man inte få betalt för det? Som sagt, läkare får betalt för sina jobb, såsom hantverkare, kassabiträde m.m. Jag menar bara att även om man laddar hem och VILL läsa en bok (i papper eller på platta) så varför ska den vara gratis??? Hur kommer gratisresonemanget in i elektroniken? Vill man titta på film, lyssna på musik eller läsa en bok borde man för böveln ha råd att ge den som gjort det ett par kronor? Eller? Och jag vill som sagt inte tjäna miljoner och ja, Johanna, jag skriver för att jag har något att säga, men jag vill fortfarande kunna betala hyran och äta mat.

      • För det första, när jag pratar framtid menar jag här 20 år fram i tiden, inte två. Där tycks vi skilja oss. För det andra är jag också ”författare”. Visst vill jag kunna tjäna pengar på det, men den starkaste drivkraften måste vara att skapa bra berättelser. Det behovet kommer människor fortfarande ha även om de inte kan tjäna pengar på det. Varför underhåller du dina vänner med samtal gratis???

        Jag pratade dessutom om en framtid där vi inte har ett kapitalistiskt system. Ersättningsmetoden är en annan än den att ta betalt per sålt ex. Ersättningen är istället exempelvis avvägd mot det värde din bok ger andra människor. Du tycks redan från början ha antagit att jag pratar om fildelning. Fortsättningsvis måste du hålla koll på dina antaganden om vi ska göra oss förstådda.

        Sammanfattningsvis: Om man måste välja går samhällets bästa före författarens bästa. Men i framtiden tror jag inte att vi måste välja, även om det inte går att tjäna pengar på pappersböcker.

      • Ja, jag har missförstått dig och det ber jag om ursäkt för. Om man om ex dina 20 år kan leva utan pengar vore det såklart underbart. Och då kan jag lova att jag inte tänker ta betalt för mina böcker i pengar :)
        Men om nu samhällets bästa borde gå före, så borde det väl gå före alla yrken? Inte bara författare. Och dessutom, tillhör inte författare samhället? Eller menar du att samhället inte är människan?
        Själv anser jag mig vara en del av samhället, precis som alla andra är. Och då borde jag också ha samma rättigheter och skyldigheter, som alla andra. En av de rättigheter tycker jag är att i dagsläget (sorry att jag på nytt drar in nuläget och inte framtiden) få betalt för det jobb jag gör. Om andra författare väljer att lägga ut sin text gratis på nätet, så är det upp till dem. Men om jag vill ha betalt, så tycker jag att man som läsare borde respektera det och vill man då läsa så betalar man, annars gör man inte det och läser helt enkelt något annat. Det jag helt enkelt undrat hela tiden är bara varför det anses vara en rättighet att (återigen i dagsläget) få gratis kultur? Borde det inte vara en större rättighet att få gratis husrum, mat och läkarvård?

      • Jag tror inte någon tycker att det är en rättighet att tillgodogöra sig gratis litteratur – det vi diskuterar är ju just framtiden och det faktum att vi är på väg mot ett samhälle där allt mer tenderar att finnas tillgängligt gratis via nätet, tycka vad man vill om det.

        Du har hakat upp dig lite för mycket på ordet gratis tror jag. Ingen har sagt att vi har rätt till all världens litteratur gratis. Men det är ändå där vi förmodligen hamnar. Och visst kan folk respektera den som inte vill ge ifrån sig sin litteratur gratis. Men det betyder ju inte att de är tvungna att köpa den. Så i slutändan kanske sådana författare inte kan leva på sitt skrivande ändå.

      • Jag förstår vad ni menar, vad jag däremot menar (men verkar ha svårt att få fram utan att det blir missförstånd – nätet är inte perfekt till allt :) ) är att bara för att man KAN något kanske det inte är rätt. Och då tycker jag det är synd att KAN vinner över moral. Bara det.

      • Men Lina – du pratar ju hela tiden om nu! Trots att du säger att du förstår att vi pratar om framtiden, varför envisas du då med att hålla dig kvar i nuet och vad som är tillåtet och inte idag? Hur ska vi kunna ta diskussionen vidare på det viset? Eller öht utvecklas om vi bara pratar om hur saker och ting ser ut idag och fastslår att det är det enda moraliskt rätta?

      • Författare är självklart en del av samhället, men bara en del. Deras bästa kan inte stå i vägen för teknikutveckling. Nu när vi är i en övergångsfas tror jag säkert att de kommer drabbas eftersom artister av olika slag tillhör de första som känner av förändringen. Vi kan inte ändra ekonomiskt system för det utan det händer först när fler funktioner i samhället drabbas. Men om författare får 20 svåra år i övergången kan man inte lagstifta på ett sätt som förhindrar teknikutvecklingen eftersom den på lång sikt enligt mig gynnar såväl författare som samhälle.

        Angående moral:

        Ett annat stort problem är att distributionsbolagen har underminerat artisters möjlighet att tjäna pengar. Eftersom distribution i princip är gratis på Internet och böcker (via bloggar etc) alltmer marknadsför sig själva har distributionsbolagen ingen som helst framtid i det nya systemet. Författare däremot kan mycket väl ha goda möjligheter att tjäna pengar (eller något annat) eftersom en allt större del av kostnaden för en bok bör tillfalla dem. Men distributionsbolagen har hållit fast vid sin gamla affärsmodell och under tiden har en generation lärt sig att det inte bara är enkelt att tanka ner, det är även gratis. Det är det som skapat denna moral, tekniken var överlägsen man var tvungen att bli illegal pga etablerade företag. Om det inte vore för distributionsbolagen tror jag att artister hade tjänat bra pengar på fildelning redan idag.

        Något som är synd med att distributionsprocessen försvinner är att en stor del av redigeringen troligtvis gör det också. På Internet månglar man ur sig text av avgjort lägre kvalité för att hinna med och hålla sig dagsaktuell. Åtminstone blir mina texter betydligt sämre av den anledningen. Att trycka boken utgör dessutom en hård deadline som, på gott, gör att man känner en stor press att utrota felaktigheter och färdigställa boken. I framtiden kan jag tänka mig att böcker släpps i ett beta-stadium och att tidiga läsare deltar i redigeringsarbetet. Det man betalar för är tillgången till ett repository där den senaste versionen alltid finns att tillgå; sådant kan jag mycket väl tänka mig att folk är beredda att betala för om gratis inledningsvis sänker kvalitén. De läsare som inledningsvis deltog i redigeringen får alltså betalt genom att de är först att läsa och får det gratis och skulle även hjälpa till med marknadsföringen av sådant de tyckte var bra och nu var delaktiga i.

        Detta är såklart endast spekulationer men det står klart att framtiden bär på stora förändringar och möjligheter.

      • Jag menar inte att författare ska tjäna pengar på samma sätt, bara att de bör få betalt för sitt jobb.
        Och en tanke vore väl att göra ett spotify, fast med böcker? Vill man läsa ut reklam, så betala en liten summa i månaden, annars betalar reklamen.

      • Det kan absolut vara en väg att gå, med något slags Spotify-liknande tjänst. Det finns några liknande i USA för e-böcker fast jag tror man där prenumererar på dem via e-mail, kanske inte lika behändigt. Men jag tror det kommer att komma massor av sådana tjänster framföver. Eller Google Books – en del litteratur är helt gratis, andra får man nosa lite på, och så vidare.

        Det finns ju en del intressanta tankar i det här kommentarsfältet om hur man kan ta det vidare. Kanske kan man prenumerera på ett förlags stream av författare, eller enskilda författares egna streamar av tidigare utgivet och nykommet? Och betala en smula för det.

        Säkert kommer vi att få se annonser även inuti böcker, eller som i TV-serier, att företag betalar för att få finnas med (jag tror Fay Weldon har skrivit en sådan roman t ex) på ett sätt som absolut inte stör författarens procedur. Eller att vi betalar för att få bort reklam. TV-bolagen i USA har experimenterat med att låta vissa TV-serier ha mycket färre reklamspotar, istället är det mycket dyrare att gå i den serien eftersom reklam uppmärksammas mer ju färre reklamavbrotten är.

        Det finns massor av produktiva sätt att tjäna pengar på tror jag. Det är nästan bara fantasin som sätter gränser. Chris Andersons bok ”Free” är ett annat exempel, där det finns en mängd olika betalningsmodeller för boken. Allt från gratis (via t ex Spotify i UK) till fullt pris. Att ge bort något gratis betyder inte automatiskt att man inte tjänar några pengar i det långa loppet.

      • Liam: Tycker du har en stor poäng när du skriver att redigeringen blir lidande av det snabba med internet. Folk vill så himla gärna få sina texter sedda och synade att det i långa loppet kan bli svårt att hitta bra texter. För en del författare kanske det skulle funka att låta läsarna vara redigerare, men själv skulle jag tycka det var jobbigt. Jag vill hellre ha en redaktör (hon jag har nu är guld värd) som jag litar på. Men det kan ju bli så att man som författare blir mer egen än vad man är idag. Och då kan man ju anställa de man vill ska läsa och redigera sina böcker.

    • Och för att ytterligare förtydliga vad jag menar; det är mycket man KAN göra (ex sno cyklar) men det anses inte vara rätt för det. Och det motarbetas. Men här sker något av vad man skulle kunna kalla stöld och det uppmuntras av ”pirater”. Tycker bara det är lite märkligt att man får stjäla vissa saker och inte andra.

      • Jag vet att du inte är jurist… men nej, man kan inte kalla det stöld.
        Stöld = brott mot äganderätten.
        Kopiering av bok = brott mot upphovsrätten.

    • Jag har inte fastslagit att det jag tycker är det enda moraliskt rätta, bara att jag tycker det. Andra tycker säkert annat, det förstår jag.
      En fråga bara:
      Kan inte det vi tycker och gör idag påverka framtiden?

      • Det tror jag absolut och det är ju också vad som händer. Boken får nu konkurrens av sådant som är gratis – till exempel internet (och då pratar jag alltså inte om nedladdade e-böcker) – och får förmodligen svårare att hävda sig i den konkurrensen. I framtiden.

        Risken är påtaglig att vi går mot ett samhälle där mycket är gratis, eller kostar väldigt lite. Eller är sponsrat, eller på andra sätt finansierat än att den enda modellen är ”betala för ditt exemplar annars jävlar”-mentaliteten.

        Titta på tjänster som t ex Spotify. Var och varannan person har idag, om vi nu ska ta dagens exempel, tillgång till flera miljoner låtar gratis numera. Det påverkar naturligtvis framtiden även för boken.

        Det är därför jag tycker det känns så oerhört kontraproduktivt att diskutera framtiden enbart utifrån hur sakernas tillstånd är idag, istället blir det mycket bättre om man också höjer blicken och försöker fundera var vi är på väg och hur man kan integrera sig själv och sitt skapande i detta. Och vad det kommer att innebära.

        Det betyder inte att jag säger att det är okej att sno cyklar eller mat på ICA – eller för den delen stjäla en författares verk någonstans på nätet. Det är också det som jag tycker är så synd när vi pratar framtid, att det oundvikligen kommer till just de argumenten av typen ”varför ska jag skriva gratis i framtiden” och att alla författare är så arga idag, trots att förmodligen ingen av oss har förlorat pengar på fildelning ännu. Tvärtom, är risken ganska stor att man har tjänat pengar. Bokens fysiska exemplar vinner fortfarande över de digitala, men digitala kopior kan vara ett sätt att få läsare att gå ut och köpa de fysiska, vilket jag har sett exempel på när jag diskuterat fildelning. Och ingen vet hur man kommer att kunna tjäna de pengarna framöver, det kommer utvecklas en mängd fantasifulla sätt att få ihop till mat och hyra, än exemplarförsäljning som den ser ut idag.

        Men ändå så fastnar så många i det här ”idag tjänar jag pengar och det har jag rätt att fortsätta med på exakt samma sätt som tidigare oavsett hur världen, idealen, moralen och tekniken utveckas”.

      • Jag skulle vilja tillägga:
        Passa på att anpassa er till framtiden och framtidens försäljningsmodeller NU, innan de ”digitala böckerna” blivit så bra, lätta och billiga att de flesta börjar använda dem.
        Upprepa inte musikindustrins misstag med att envist hålla fast vid de plastbitar som CDarna utgör. Man vill inte köpa något i ett format om man tänker använda det i ett annat format.

  16. Hej!
    Det här är en mycket intressant diskussion och jag tror att vi kommer att få se en massa ny och spännande kreativitet framöver just för att tekniken ger oss en ny spelplan att spela på. Tyvärr verkar inte förlagen ha förstått potentialen. Eller rättare sagt, kanske har de förstått, men de försöker göra alltihop till sitt. Det kommer inte att funka i längden. De borde tänka om.

    Jag tänker dessutom helt fräckt avsluta med att länka till ett inlägg jag skrev om detta för ett par månader sedan. http://www.annatroberg.com/2009/02/26/litteraturen-hor-inte-hemma-i-formalin/

  17. En läsplatta är ju egentligen en dator, fast med artificiella begränsningar. Varför inte använda en vanlig dator, med bättre skärm och bättre ergonomi, för att läsa böcker? Ett skäl är att ny teknik ofta härmar den gamla: de första bilarna såg ut som hästdroskor, många datorer ser fortfarande ut som skrivmaskiner med tillhörande TV-mottagare och läsplattor liknar pappersböcker. Ett annat skäl är att man tjänar mer pengar på att sälja många produkter i stället för bara en.

  18. Självklart kommer den tryckta boken att finnas kvar även när läsplattorna gör sitt intåg på riktigt. Däremot tror jag att det skrivna ordet kommer att utvecklas och anta nya former. Ungefär som filmen har migrerat från biografer till teve till VHS till DVD och slutligen till nätet. Hela tiden har innehållet utvecklats i förhållande till det nya mediat. Vi kan pausa, spola, se på extramaterial etc etc. Ändå lever biograferna vidare för att vissa filmupplevelser helt enkelt passar bättre på den stora duken. Vi har ju redan sett en liknande utveckling för exempelvis uppslagsverken som ju lämpar sig perfekt att ha på nätet. Jag är optimist och tror att den traditionella ”boken” kommer att växa och utvecklas åt olika spännande håll.

    När det gäller betalningsmodellerna är det väl för tidigt att sia om vad som kommer att gälla. Men ser man på musikbranschen så kommer en större del av artisternas intäkter idag från konserter och andra evenmang. Kanske får vi i framtiden se mer av författarträffar, uppläsningar och skrivarworkshops? Enligt vissa rykten förbereder Amazon idag teknik för att lägga in annonser i E-böcker och då kanske vi istället betalar för att slippa se den. :)

  19. Ett problem som jag tror bidrar till att 88 procent av era läsare är skeptiska till den digitala boken tror jag har att göra med läsplattorna av i dag. Även om de tagit stora steg framåt de senaste åren, så har jag svårt att se hur dagens prylar ska kunna älskas av fler än de som gillar att hålla på med teknik. Men jag tror samtidigt att utvecklingen även här kommer att börja gå väldigt fort nu. De läsplattor vi ser i dag är med all sannolikhet helt väsensskilda från de som finns om sju-åtta år, vilket kommer att förändra sättet vi upplever digitala böcker på fullständigt. Vad är det egentligen som säger att det ens kommer att vara en platta som man läser texten på? Kanske ser framtidens ”läsplatta” ut som en riktig bok med bläddringsbara sidor som texten ”trycks” på, för att förhöja bokkänslan?

    Det finns dock en viktig skillnad i själva konsumtionen av musik och litteratur, som jag tror verkar till den fysiska bokens fördel när det kommer till hur länge den överlever. Cd-skivan (eller dvd-skivan när det gäller film) är ju egentligen inte mer än ett förvaringskärl – för våra öron spelar det ingen roll om musiken konsumeras från en fysisk skiva eller en mp3-fil i datorn. Med böcker förhåller det sig annorlunda, eftersom själva produkten används aktivt i konsumerandet, du måste rent fysiskt använda boken för att kunna ta till dig innehållet. Det kanske låter lite flummigt, men jag tror det är en viktig skillnad som gör att tröskeln till böcker i digitalt format blir så mycket större.

  20. […] Ö på Bokhora skrev en bra text med rubriken all books ever written, om framtiden för e-böcker och möjligheter för författare att försörja sig på traditionella […]

  21. Digitala böcker tycker jag missar hela vitsen med läsandet -boken skrivs ju av både författare och läsare; man läser in betydelse mellan raderna beroende på vem man är och var man befinner sig i livet. Det kan man väl förvissor göra i digitala böcker också, i tankevärlden. Men själv tycker jag om att stryka under, gå tillbaka och bläddra på måfå osv. Nej, böcker är som vänner, och vem har väl hört talas om digitala vänner? (Uj, det slår mig just att det kanske just är vad Face book och blog vänner är … ?)

  22. sofie b-c: Fast där tror jag att du tänker lite snävt, och det var lite det jag menade i min kommentar tidigare också – de läsplattor som finns på marknaden i dag är med all sannolikhet rätt primitiva jämfört med de produkter som slutligen innebär massgenombrottet för den digitala boken. En framtida läsplatta har så klart (och nu följer alltså mina egna spekulationer) även markerings- och egna fotnotsmöjligheter, med välutvecklade gränssnitt där ett kapitelvyläge erbjuder summeringar så att man lätt kan få en överblick över handlingen, tillsammans med en sökfunktion så att du slipper bläddra igenom halva boken för att hitta den där sidan med det coola citatet som du vill läsa i sitt rätta sammanhang igen. För att inte tala om att du kan markera ett ord som du inte förstår och vips så kommer den inbyggda ordboken upp och förklarar det (väldigt behändigt när man läser litteratur på originalspråk, exempelvis). En digital bok har ju alla chanser i världen att vara en mycket mer användbar produkt, just därför att den ständigt kan fortsätta att utvecklas, något man ju inte direkt kan anklaga den fysiska boken för då den haft samma form i hundratals år.

    Även om det är en form som stått sig oförskämt bra, det ska medges.

  23. Daniel: Nää, det tar alltid emot en aning; men nu får jag nog erkänna att jag haft fel! Och du har rätt … När du berättar om alla de här sidofunktioner så börjar jag inse att digitala texter har inbyggda möjligheter som jag faktiskt inte anat. Jag kan plötsligt riktigt se hur jag kommer att trivas. Så, tack för denna vettiga -och viktiga- informationen!

    Men, om jag nu får fortsätta att vara en aning avig, eller dum -andra har väckt frågan; vad händer med sådana som likt mig själv räknar med att förlita oss på skrivandet som yrket? Det är så svårt att tänka sig hur det hela praktiskt går tillväga – i synnerhet med själva försäljningen -det är kanske det svåraste att greppa. Man ser ju hur musikerna blivit lidande. Men, kanske är inte ditt område?

  24. sofie b-c: Tja, eftersom jag försörjer mig på att vara journalist och innan året är slut hoppas på att min andra roman ska vara redo för utgivning, så är det väl mitt område, antar jag. Däremot har jag tyvärr inga bra svar på frågan, åtminstone inte ännu. Men jag jobbar faktiskt på att försöka komma närmare en lösning på just den här frågan, på ett rätt handgripligt sätt.

    Och roligt att jag fick dig på lite andra tankar!

  25. Phil Collins tupéfabrik

    Även biblioteken kommer att stå inför förändringar i framtiden. Vi gallrar bort mängder med böcker för att få plats med nya. Ett digitalt format skulle kunna möjliggöra att platsproblemen i hyllorna är ett minne blott. Att man inte behöver fjärrlåna. Att all books ever written finns, även om de är out of print och på alla språk. Och nu när det finns högteknologiska tryckmaskiner (som t.ex. espresson på New York Public Library) som spottar ut en tryckt bok på några få minuter för en spottstyver till kostnad så får vi en helt ny print-on-demand-aspekt också.

    Tycker f.ö. att det här med att bläddra bland bladen – som nån skrev ovan – är lite fnissgulligt. Det låter ungefär som musikpuritanerna som möter mp3or med skepsis för att de vill hålla i fodralet i handen, bläddra i bookleten, lukta på vinylen etc. Men med tanke på att skivhandeln idag är översvämmad med andrahands CD-skivor så verkar artefaktvärdet trots allt inte vara så högt när det digitala alternativet väl dök upp. Själv har jag gjort av mig med hela min skivsamling. Menmen, detta är såklart ett annat medieformat och annan diskussion (Men hur ser artefaktvärdet ut hos böcker?). Jag tror det är oundvikligt, vi kommer allt mer bli ett med våra datorer/läsplattor etc.

    • Effektiviserad print-on-demand där författaren först marknadsför sin bok på nätet, tex med hela eller delar av boken digitalt publicerad, så att läsaren blir nyfiken och vill läsa vidare, är kanske framtiden för oss som fortfarande vill ha en riktig bok i hängmattan.

      • Phil Collins tupéfabrik

        Monica> Låter som en alldeles utmärkt strategi. Böcker har ju lite svårt att marknadsföra sig själv, vilket man kan jämföra med t.ex. film som har sina trailers och teasers som skapar hype och förhandsintresse.

  26. […] har bloggats en hel del om framtiden för boken de senaste dagarna. Det var Johanna som började med frågan om vad som händer efter allt. Sedan har Daniel J, Fredrik, Josefin och […]

  27. Det som borde bli gratis är distributionen och framställningen av det elektroniska bokexemplaret. Gratisdebatten hittills är mellan upphovsman/författare och kunden. Men de andra stora kostnaderna, marknadsföring, exemplarframställning, lagerhållning, bokhandlarnas provision diskuteras inte.

    Internet har lett till att distributionskostnaden för elektroniskt media går mot noll och det är distributionsföretagen som stämmer enskilda läsare. Hur betalning till författare/redaktör/översättare ska gå till vet jag inte men så länge som distributionsföretagen har monopol på distributionen så kommer ingen lösning att nås.

  28. […] om bokens framtid rasar vidare, och är livligast hos Bokhora, där kommentarerna fortsatt att rasa […]

  29. @Phil Collins tupefabrik; om de interaktiva momenten mellan läsare och bok saknar beydelse, eller jämställs med skivlyssning; då blir väl hela den här debatten överflödig -man kan ju i sådant fall nöja sig sig med upplästa på böcker på CD?

  30. Phil Collins tupéfabrik

    sofie b-c> Interaktiviteten i digital form finns ju egentligen kvar (så som Daniel Åberg beskriver det) även om den inte sker på riktigt samma sätt som med vanliga böcker. Man trycker väl likväl på knappar på sin dator/kindle för att bläddra sig igenom en text eller gör saker med den. Det enda som saknas är väl fräna bokdofter, men de kan jag ärligt talat vara utan. Informationen i texten är viktigast.

    Ett digitalt alternativ tycker jag mest har sin fördel i att man slipper ha så mycket materiella ting. Förvisso är det alltid kul att komma hem till någon och beskåda det kulturella kapitalet, men att ha utrymme hemma till annat än kultur som (oftast) bara står där och samlar damm är ganska befriande. I synnerhet för en själv som bor i en ganska liten lägenhet.

    Jag ställer mig bakom Zsofia Ganrots rätt träffande iakttagelse om framtidens textläsare. Det mesta handlar om generationsfrågor och paradigmskiften. Det gäller bara att ta reda på när detta skifte får sitt genombrott. För det är knappt jag förstår mig på IT-vanorna hos de teknologiskt kunniga ungdomar jag jobbar med, och i sin tur förstår knappt mina föräldrar (eller äldre generationer) sig på mina IT-vanor då de nästan aldrig växt upp i en datoriserad hemmamiljö.

  31. @phil; ja, jag får väl ge mig på denna punkten också -får kanske anta ett mer positivt perspektiv på förändringar; a change is as good as a rest, som de ju säger här i UK:) Tack till dig och Daniel som tar er tid att förkara.

  32. Det digitala formatet är naturligtvis idealt för gamla böcker som inte går att få tag på, böcker som inte hittar ut i bokhandeln, böcker som författaren ger ut på egen hand etc.

    Personligen gillar jag som så många andra, att ha en riktig bok i handen. Och hur ofta lånar man inte ut bra böcker till vänner, eller lånar av dem.
    Det är ju också en slags fildelning.

    Och jag tycker inte att allt digitalt ska vara gratis. Men det är en stor myt det där med ”vad ska författaren då leva på”. Ytterst få författare kan faktiskt leva på sina böcker. Bara bästsäljande författare lever på skrivandet.

  33. Jag tror att de som ”gör” dessa sk plattor borde tänka barnvänligt för att de ska slå igenom snabbare. De som läser om böcker mest är ju nämligen barn. Och de behöver underhållas i bilar och på flyg och överallt annars också. Så som förälder måste det vara drömmen att fylla en platta med böcker, utan att den tar plats, så att barnen kan trycka själva och bläddara och titta och kanske lyssna också? Ungefär som min generations gamla ”plingböcker”.

  34. […] följs nu upp med en bloggstafett. Först ut – i måndags – var Johanna Ögren från Bokhora.se. Daniel Johansson, som forskar om musikindustrin, fortsatte igår. Idag är det min […]

  35. […] * Josefine på There and back again: E-bokmaratonstafettblogger * Johanna Ögren på Bokhora: All books ever written (med måååånga läsarkommentarer) * Bokbloggaren Petra från En annan sida, om sin […]

  36. Men det är ju sjukt trist att ha all musik och alla böcker i sin dator. Hur ska jag välja? Vad är vinsten?

    • Håller med! Jag klarar knappt Spotify, för att jag inte vet var jag ska börja. Men så hittar jag sajter där folk lägger upp sina spellistor. Som tur är.

      Det är därför – det finns ett litet sådant resonemang här i denna snåriga diskussion, jag förstår att det är svårt att hitta, som jag tror att vi i framtiden kommer att kunna betala just för att få hjälp att hitta, att välja och sålla. Det har börjat komma redan.

      Jag gjorde en mediakartläggning åt en av mina kunder i våras, och märkte att kritiker – kanske inte kritiker som vi känner dem från t ex litteraturens värld – börjar spela en större och större roll. Inte bara vad gäller böcker, utan alla medieslag. Vi klarar helt enkelt inte av att handskas med mängden information vi får oss tillgodo.

      Det här blir förstås ännu viktigare framåt, i takt med att vårt urval blir större och större.

  37. Phil Collins tupéfabrik

    Ode> Några korta åsikter beträffande:
    Musik:
    All musik samlat på ett ställe. Du slipper byta skiva stup i kvarten. Istället lägger du upp playlists där du dessutom kan hoppa över de spår du inte gillar (för vem tycker inte att ”Yellow Submarine” låter malplacerad på ”Revolver”?). Eller så kan du shuffla mellan låtar från hela din samling – en gigantisk jukebox som inte är större än en laptop. Koppla den till din förstärkare så är du färdig. Att köpa låtar från t.ex. iTunes är billigare än i ordinarie skivhandeln och att få låtarna är både tidsbesparande (nån minut istället för en tripp mot skivhandeln/postorderväntan) och miljövänligare. Vad förlorar man? Tja, autencitetsvärdet, artefaktkänslan – vad mer? (sedan så förstår jag skepsisen ifall man är hängiven samlare av vinyl. betydligt bökigare och tidskrävande att föra över till sin dator. själv har jag sparat på all vinyl, men sålt mina CD-skivor)

    Böcker i t.ex. en läsplatta:
    Som jag skrev ovan – allt samlat på ett ställe. Är det tungt att bära Norén-biografin i solstolen? Ingen fara, med en läsplatta väger den plötsligt inte särskilt mycket. Och förresten, då kan du för samma vikt även ha hundratals andra böcker i samma apparat. Vad förlorar man? Tja, autencitetsvärdet, artefaktkänslan – vad mer?

    Precis som Johanna Ö:s svar till dig här ovan så ställer mig också lite kluven till Spotify. Det känns som att Spotify och iTunes har lite olika syften för mig. Jag har lagt in hela min skivsamling i iTunes på min Macbook och kan lägga upp playlists utifrån mitt bibliotek (en samling låtar som jag känner till väl). Men skulle jag vara lat och bara vilja lyssna rakt upp och ner så finns är ju detta blott ett knapptryck borta genom shuffle-knappen, och då är iTunes en ända outtömlig jukebox med bara låtar jag gillar. Spotify kräver nästan att du aktivt letar låtar och gör playlists hela tiden. Där finns inte en lat mans shuffle-knapp som korresponderar med min musiksmak. Spotify för mig fungerar mer som att förhandslyssna på album man är intresserad av (för att senare inhandlas via iTunes store eller likn.) eller för att, som jag gör mycket just nu, minnas gamla örhängen/guilty pleasures. Dessutom är Spotify fortfarande inte komplett. För mig som lyssnar på mycket obskyr musik (gammal indie, postpunk, house etc) så finns det inte särskilt mycket att hämta…

    • Phil Collins tupéfabrik

      hej å hå, och här glömde man korrläsa inlägget innan man postade det. lätt hänt när man sitter på jobb…

  38. […] Han spinner vidare på Johanna Ögrens postning från i måndags där hon ställer frågan om vad som kommer efter allt. Det vill säga, vad händer när alla böcker någonsin skrivna och all musik som spelats in finns […]

  39. […] Musikern Jonas Almquist från The Leather Nun har sin bild klar, för författare finns det mycket att fundera på och just nu är det en bra debatt på Bokhora i ämnet. […]

  40. […] En bloggstafett tog sedan vid och först ut var Johanna Ögren på Bokhora. Hennes inlägg All books ever written blev ett utmärkt avstamp för den kommande diskussionen och hennes frågor pekade på ett antal […]

  41. […] Ansluter bra till diskussionen som som Johanna fick igång på Bokhora (http://www.bokhora.se/blog/salong/debatt/2009/07/all-books-ever-written/) men här är tonfallet lite coolare ;) Jag tror att alla debattörerna där tycker det är värt […]

  42. Jag har precis läst ut tre böcker i husvagnen medan barnen leker nöjda i lekparken.
    Just nu läser jag ett fantastiskt bra inlägg (detta) och en mycket spännande debatt i anslutning. Det gör jag på min iPhone helt gratis. Nä, vänta nu… Telia har tjänat rätt mycket på inköpet av maskinen och dessutom löpande på bredbandskostnaden. Är det då Telia som snor pengar här från er som skriver här?
    IT är bara i sin linda. Kämpa emot och dö om du finner det konstruktivt!

  43. Njae, ett rätt barnsligt inlägg. Men diskussionen är mycket intressant. Självklart kommer pappersboken att ersättas så snart vi slipper ladda batteri, justera kontraster och uppdatera mjukvara. Självklart kommer författare att hitta inkomster på andra vis än idag. Automatiseringen som Liam skriver om är intressant. Jag vet att vi bara står på tröskeln till något större som naturligtvis får en otrolig impact på kapitalistiska strukturer som idag är beroende av människans manuella handling. Inte imorgon.
    Det kommer att bli spännande ;-)
    Jag betalar gärna för att läsa intressanta berättelser men inte för att masa mig in i stan, leta i hyllor, betala med papperspengar (som också tog min tid att hämta) och bära hem boken i en plastkasse. Jag vill att boken ska vara en knapptryckning bort. Dessutom säkrad som ”bra text för mig”. Jag tror vi är där när som helst. Betalad för eller inte…

    • Faran med att kommentera innan du läst färdigt inlägget Andreas! Något som tyvärr är väldigt vanligt på bloggar, folk har så bråttom att säga vad de tycker att de inte läser ordentligt.

      Men håller med, diskussionen här är bitvis otroligt intressant, bara folk håller sig till ämnet.

    • Åh Gud, jag är nog en bakåtsträvare alltså! För mig finns inget mer underbart än att snoka runt på bokhandlar, loppisar och bibliotek för att hitta det där böckerna som jag vill ha. Och rätt som det är så snubblar jag över något som jag läste som liten och älskade men hade glömt bort. Tyngden av en riktig tegelsten, olika typsnitt, och lukten, den där fantastiska lukten när jag öppnar en bok…! Är det bara jag som skulle sakna dessa saker?
      (Fast jag är nog sugen på att testa en Kindle ändå).

  44. […] en som inte finns idag, men som har de där fantastiska funktionerna som vi har fantiserat om borta på bokhora och hos […]

  45. Det är just det som är skönt med kommentarer. Det blir liv och rörelse istället för statiskt genomtänkta och korrigerade inlägg. Kommer ofta på mig själv att läsa kommentarerna före artikeln ;-)
    Dynamiken i denna kommentarsslinga väger tyngre än inlägget från start. Intressant och kanske något som också kommer att påverka böckernas utveckling. Tänk om fler kunde interagera i en bok, fler som kunde bidra, fler som samtidigt skapar gemenskap i en bokläsning. Vore inte det något som överväger pappersbokens fördelar?

    • Ja gud, jag hade blivit väldigt ledsen om mina små filosofier hade vägt tyngre än snart 100 kommentarer – självklart är det ju kommentarerna som gör (minst) halva jobbet i en blogg. Däremot så läser åtminstone jag igenom inlägg + kommentarer först, innan jag ger mig in i diskussionen. Detta för att undvika onödiga upprepningar eller snöa in fel åt något håll så att jag bromsar upp samtalet. Och så att jag slipper revidera och korrigera mig själv sekunden senare.

      Jag tycker det är superintressant med multimedia enhanced books! Verkligen. Som du säger, att man kan ha en diskussion SAMTIDIGT som man läser, häftig tanke.

      Det är min dröm, att kunna skapa något sådant. Det finns en del exempel på detta redan nu förstås, mest på ungdomsbokssidan, men inte några som har utvecklat det ordentligt. Det går att göra otroligt mycket. Och faktiskt skulle man även kunna väva in den gamla papperstrotjänaren i det också. Möjligheterna blir så stora i och med det digitala. Att bokläsningen inte blir ensam är bara en sak som känns spännande.

      Att bläddra i en bok och helt plötsligt kunna ta del av andra personers tankar och åsikter kring en passage, få hjälp att förstå svåra ord och så vidare. Jag liksom förtjusningsryser.

      • Det är som en uppgraderad version av marginalsklotter. För problemet med klottret är ju att man sällan får ta del av vad nästa läsare har för kommentarer. Heja framtiden!

  46. ok, när kan vi börja?

  47. Det är inte bara litteraturens fysiska format som håller på att ändras. Även innehållet och formen förnyas och förändras. Ta en titt på Ingers blogg på adressen sanningenmastefram.wordpress.com. Jag hävdar bestämt att det är ett verk med litterära kvalitéer.

  48. […] om ebokhandel ur vårt perspektiv. Läs mera här så länge: och även på Bokhoras inlägg All Books Ever Written By Linda Posted in Blandat bloggeri, ebok You can follow any responses to this entry through the […]

  49. Blir så jävla glad av att läsa det du skrivit, Johanna Ö, inklusive dina kommentarer!
    Jag tycker precis som du (och precis som många andra här också).
    Själv är jag ju författare på heltid, men det blir alltmer uppenbart att man måste diversifiera sig för att klara ekonomin. Det är IDAG som vi har ett extremt orättvist system som slår ut de allra flesta författare redan från början.Jag skrev om det här om nån vill kika närmare http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/22/drougge-darfor-lagger-jag-ut-min-ljudbok-pa-pirate-bay

    Men det intressanta är ju vad vi kan göra ist för att bara gnälla om att få betaaalt. Man kan trots allt inte jämföra författaryrket med att vara ex vis läkare. Klart att man kan forma vackra visioner om medborgarlön så att alla får mer tid över att skapa. Men redan nu måste författarna – åtminstone de som inte vräks ut i lastpallar och dominerar utbudet – försöka vara innovativa.

    Vi kan inte längre gömma oss i vår kammare och tro att mellanhänderna sköter allt, eller sitta i ett elfenbenstorn och se ner på konsumenterna. Jag märker att läsarna uppskattar att författare de gillar är tillgängliga och öppna för en dialog. Det berikar även författarskapet. Om vi ska slåss är det framförallt mot förlagen och inte mot dem som laddar upp och ner. Vi kan samarbeta med mellanhänder om en viss typ av distribution och samtidigt sköta den digitala distributionen – e-böcker mm själva eller ihop med andra kreatörer.
    Fri spridning av kultur gynnar kulturen. Det finns inget tak för hur många som kan läsa en bok. Förlagen ägnar sig redan idag åt fri spridning – varför får vi läsa en Åsa Larsson-bok som bilaga i en kvällsblaska t ex? Tror nån att författaren får pröjs för det? Så var det iaf inte för mig. Men både förlaget och jag ansåg att det var bra att nå nya läsare.

    Jag hoppas och tror att den digitala boken kommer att medföra en större mångfald än vad bokmarknaden erbjuder idag. Det gagnar fler författare. Så har det blivit i musikbranschen – fler musiker kan leva på sin musik nu än förr.

    När i-Poden och mp-3-formatet kom dröjde det bara ett par år innan alla hade den tekniken i sin hand. Jag spår samma utveckling för läsplattan när formatet utvecklats och stabiliserats. Och det kan bli mycket snart.

    Jag vill uppmana fler författare och bokälskare att bejaka den fria spridningen. Kiss the future!

    /Unni Bunni

    • Lätt för dej att tycka, Unni. Du som har tjänat en hel del under ett par årtionde. Men vi nya i bokbranschen är tydligen inte värda ett öre?

  50. […] som har nämnts i förbigående (t ex av Johanna Ögren och mymlan) är att bokförlagen måhända kommer att förlora sin betydelse i framtiden. Kanske […]

  51. @Josefina: Lätt för dig att säga. Hade du känt till min historik skulle du inte skriva det du gör. Värd ett öre? Jag var fan inte värd ett ruttet piss. Det var mina läsare som till sist blev min räddning och de råkade hitta mig för att jag själv såg till det genom att göra mig synlig.
    Nya författare har bättre chanser att anpassa sig till ett nytt system, så var glad att du inte bara måste hålla tillgodo med det gamla.

    Puss!

  52. Jag är glad att chansen till spridning finns! Tro mig. Där håller jag med dig! Men dina läsare gav dig ändå pengar (eller har jag fel) genom att köpa dina böcker.

  53. läs detta! tänkvärt, tycker jag.
    http://mattiasbostrom.wordpress.com/2009/07/18/kaninen-i-hatten/#comment-63

    nu är inte jag så duktig på det här med att länka och greja men om det nu är så att ni måste kopiera och klistra in, så gör det. det är värt det.

  54. @Josefina: Det har varit mindre summor från läsekretsen. Mina läsare har dessutom inte varit särskilt välbeställda. De har ofta låtit ett fysiskt pocketexemplar gå laget runt (fildelning?), och det är helt ok för mig. Jag har varit tacksam över att bli spridd och läst. Pengar till mat och hyra har jag i regel fått gno ihop på annat håll, men då har mitt författarskap varit en språngbräda. Detta är verkligheten för de flesta kreatörer.
    Nu finns möjligheter att sprida sin litteratur över webben, vilket jag välkomnar, men det betyder att jag måste ägna ett par timmar om dan åt kontakt med läsarna.
    Jag har återtagit rättigheterna till min backlista och försöker hitta nya affärsmodeller för författare där vi kan ha större kontroll och inte bara överlåta oss åt mellanhänder som i regel inte gör så mycket mer än att trycka boken och sen hålla tummarna. Som om det hjälper – lol.
    Om man inte skriver kriminallitteratur, true stories eller chic lit och kommer ut på ett stort förlag som dessutom bestämmer sig för att satsa, då är det lika bra att deala med de krassa villkor som gäller. Use it or lose it!
    Kräm!

    • Jag tycker du verkar tänka smart, Unni. Men en sak tycker jag är skillnad och det är väl ändå att när folk lånar böcker av varandra i den innersta kretsen så blir det knappast någon masslåning som i fildelning? Och biblioteket har ju än så länge varit en inkomstkälla för en del författare (inte enormt men i visssa fall ett par månadshyror, tex jag själv). Jag menar inte att spridning ska vara olaglig, bara att man borde göra något slags internetbibliotek där man får låna hur många böcker man vill för en månadssumma/årssumma? Ungefär som musikbranschen verkar vara på väg mot, och liksaså filmbranschen.

  55. Liam Isman, Johanna Ö, Bengt och Unni!

    Ingen av er har patent på framtiden, eller möjlighet att veta mer om den än någon annan.

    Dessutom behöver inte det som sker i framtiden vara moraliskt rätt, vilken naturlag dikterar det? Och vad säger att de flesta människor väljer det som är rätt, högt och sant?

    Det kan till och med vara önskvärt att kämpa emot vissa tendenser som kan skönjas redan nu. Läs er historia bättre och skruva ner den här smått fanatiska och ideologiska Du-sköna-nya-världs-framtidsdiskursen.

    Dessutom kan man vara en förbannat bra författare utan att vilja eller kunna stå på scen, vräka sig i tevesoffor eller kränga t-tröjor med sin bild på. Och då ska man ha rätt att leva på det – naturligtvis om underlag finns.

    Jag tycker att det luktar konsensusfascism här. ”Hoppa på tåget nu! – Annars! Hamnar ni hopplöst efter!”.

    Det är sunt att vara skeptisk också till denna poppiga, ungdomstrendiga pirat-och-hora-diskurs (tänker någon egentligen på vad orden egentligen betyder längre? Ni som kallar er för författare och skribenter?). Detta innebär inte att man ska vara öppen till nya idéer, det rådande systemet är onekligen fullt av brister. MEN VAR INTE SÅ DOGMATISKA, DIKTERANDE OCH FÖRDÖMANDE!!!

    Tack för ordet.

    • Reaktor: Det är ju just det jag INTE vill att vi ska vara – dogmatiska och fördömande. Om framtiden vet vi ingenting, det är just det jag försöker påpeka gång efter annan i mina kommentarer. Ett urval:

      ”Det är därför jag tycker det känns så oerhört kontraproduktivt att diskutera framtiden enbart utifrån hur sakernas tillstånd är idag, istället blir det mycket bättre om man också höjer blicken och försöker fundera var vi är på väg och hur man kan integrera sig själv och sitt skapande i detta. Och vad det kommer att innebära.”

      ”vi pratar återigen om framtiden. Inte hur det ser ut idag. Det är jätteviktigt att vi tänker på det i den här diskussionen. Framtiden vet vi inget om.”

      ”Jag tror säkert att det kommer att gå att ta betalt för exemplarförsäljning av den fysiska boken under ganska lång tid framöver, men att det blir betydligt svårare med e- och ljudböcker.”

      Och så vidare. Jag vill diskutera bokens framtid, inte fastna i att idag är den ENDA vägen. Det är allt jag har bett om. Många som kommenterar här ger inte utlopp för vad de tror om framtiden, utan hakar i fildelningsproblematiken – vi diskuterar inte fildelning öht, den och hela den ”poppiga pirattrenden” är en annan diskussion tycker jag. Helst med tanke på att boken som medium fildelas i nästan noll utsträckning här i Sverige.

      Och jag tycker – som jag också har kommenterat ovan – att det vore fantastiskt om alla som ville också kunde leva på sitt författande. Gärna utan TV-soffor och vansinniga reklamkampanjer.

  56. Jag vill inte ha mina böcker i PDF, eller på CD. Lika lite som jag vill ha musik bara på datorn, eller korv på statoil samt hämta mina paket på ICA… Jag är ungefär lika mediokert intresserad av att ha sex på min dator…

    Jag vill kunna få hjälp med min bil på macken. Inte köpa kattmat och pizza av nån som ”egentligen är fotomodell”. Jag vill hämta mina paket på Posten, och jag vill ha böcker som både är välskrivna och vackra i min bokhylla…

    Riktiga saker kostar pengar… pengar får man om man gör riktiga saker…

  57. @Reaktor: Jag menar att en anpassning till vad den nya tekniken har åstadkommit är en adekvat strategi. I ett par av mina längre reflektioner (varav en som jag hänvisat till i den här tråden) har jag också påpekat att övergången till det nya även kan komma att innebära förluster.
    Men ambitionen måste väl ändå vara att försöka utröna hur vi som kreatörer bäst kan hantera de nya villkoren, för om vi inte gör det blir vi ju faktiskt överkörda. Det är nu vi ännu har möjligheter att forma nya modeller, och det är därför som en diskussion om dessa är nödvändig. Jag kan inte se varför det är dogmatiskt att acceptera att ny teknologi omdefinierar våra värdesystem och vårt handlande. Så var det när industrialismen slog igenom. Det skedde heller inte smärtfritt. Lär dig själv av historien!

    @Lina: Jag hoppas givetvis på att upphovsmän kan få ersättning, frågan är ju hur. Böcker kommer nog alltid att finnas, men det är möjligt att de får en annan betydelse. Teatern och operan har överlevt trots att de utgör föråldrade konstformer, dock existerar de inte på samma villkor som förr, men de har ännu betydelse.

    @WB: Riktiga saker? Eh …

    • Unni: vore det då inte trevligt om vi som är upphovsmän/kvinnor inte bara lägger oss platt och väntar på att pirater ska ta vad de vill ha – gratis? Vad är det för fel på betalsystem, som förmodligen The Pirate Bay kommer att bli?

  58. lena kjersen edman

    Lina Lundh, ja! Det vore trevligt!

    Unni (se ovan 20/7), nej!
    Jag är inte som författare beredd på att det jag skriver för en läsande marknad ska innebära förluster. Den ändringen efterlyser jag absolut inte.
    Så rik är jag ej.

  59. Nu går det i cirklar. Jag kommer att fortsätta diskutera den här frågan på min blogg framöver, ni är välkomna dit. Hopp & hej & tack Johanna som fått igång en givande debatt!

    Puss på framtiden / Bunni

  60. Ja Unni, riktiga saker…

    Du har säkert kommit i kontakt med dom – inbjudningskortet där både papper och tryck andas kvalitet/omsorg/hantverksstolthet istället för 38grams dynga från ClasÅllson som passerat en dåligt kalibrerad färgskrivare för 495:-. Eller varför inte den där bilden på dig och nån nära/kära som är tagen av en fotograf istället för av en kameraägare – framkallad och inramad… istället för en usel mobilbild, även den utskriven i den lilla skrivaren som nu, 200 utskrifter senare, har kalibreringen ”cyan från ögat sitter vid magenta från örat ”ala HäntExtra”… och spontant funderar man på om det kan vara ett tafatt 3D-försök – självklart uppsatt med ett häftstift på väggen… eller gaffatape kanske?

    Never ending story – alla ska ha allt och så billigt som möjligt, men vad är poängen med att ha nåt som alla andra har och som vi alla vet är billig dynga?

    Min farfar var faktor på Norstedts… hela sitt liv. Redan så tidigt som början av 80talet minns jag han klagade på hur hantverket började bli eftersatt. Han fick aldrig uppleva dagen då man kunde köpa en ”bok” [eller ladda hem gratis] som pdf, och skriva ut 800 sidor själv. Det är han nog tacksam för… och hade man kallat det en ”bok” hade han nog skrattat halvt ihjäl sig…

    Jag kommer aldrig att kalla det en ”bok”, och så länge som jag får göra en massa av arbetet med att ”ge ut” [ladda hem/skriva ut/whatever] känner jag spontant en relativt alternativ lust att betala för eländet, snarare vill jag HA betalt.

    Vad blir nästa steg? Man ska adda ”författare” på MSN? En ständigt hoppande ikon för att nån tokdåre sitter och copy/pastear in 800 sidor socialrealism från Österbybruk?

    Ska man komma tillrätta med sånt är det ju under inga omständigheter upphovsrätt och böcker man egentligen ska diskutera, då är det ju ett avskaffande av vapenlicens, för man behöver faan en bössa snart…

  61. […] tillbaka pågår en livlig debatt om bokbranschens framtid på svenska bloggar. Allt började när Johanna inledde en bloggstafett, där hon ställde frågan vad som inträffar den dag då allt som någonsin skapats i musik- och […]

  62. En pappersbok får aldrig slut på batterier.

    Tänk bara att läsa en deckare som E-bok:

    ”Och mördaren, mina herrar! Mördaren heter”

    BLIP BLIP Load Bat.

    Darned, huh?

    • Zsofia Ganrot

      Jag vet inte hur många böcker läste du på bokläsare…i så fall borde du veta att en laddning håller i ca 1 månad med daglig bokläsning på 2-3 timmar (Cybook Gen 3). Samt att batteristatuset är synligt med en liten ”batterisymbol” i något av läsarens hörn (på min i nedersta vänstra). Neeeeej du, det är inte ”BLIP BLIP Load Boat” som du tror.

  63. […] som har nämnts i förbigående (t ex av Johanna Ögren och mymlan) är att bokförlagen måhända kommer att förlora sin betydelse i framtiden. Kanske […]

  64. […] nu snackas det mycket om hur den svenska bokmarknaden kommer att se ut i framtiden. Och i synnerhet eboksmarknaden. Men […]

  65. […] en sen länk till den bloggstafett på temat digital ekonomi som startades i somras (börja läsa här, till exempel). Den gjorde mig på extremt gott humör – allt friare, allt mer […]

  66. […] Anders Mildner som varit med och initierade Hultsfredsmötet som blev en bloggstafett där Johanna på Bokhora funderade om olika framtidscenarion. Stafetten har sedan gått vidare via Johanna Ögren till Daniel Johansson, Bo Reimer och Sofia […]

  67. Zsofia Ganrot

    Diskussionen här på Bokhora har nu uppmärksammats i SvD idag, se länken här:
    http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur/artikel_3294109.svd

    Kul!

  68. […] snackats en hel del om e-böcker och e-bokläsare i Sverige. Den bloggstafetten som börjades på bokhora har spridit sig långt och Mattias gör ett bra jobb med att sammanfatta den. Slutligen har också […]

  69. […] till sådant vi pratar om i veckans avsnitt: All books ever written – Johannas Bokhorainlägg som startade e-boksdebatten Hallå bokbranschen, har ni internet? – […]

  70. Det man kan vara överens om är att dom som på fullaste allvar tror att ”det kommer inte gå att ta betalt i framtiden” är totalt ute och seglar. Konsensus är och förblir att producentens rätt till sitt verk alltid är större än konsumentens.

  71. […] ämne som han skriver mer utförlig om i boken ”Gratis?”. Läs även Bokhoras Johanna Ögrens öppna framtidsbild (med över 100 kommentarer – ämnet […]

  72. […] Läste också ett intressant inlägg på bloggen bokhora. […]

  73. […] följs nu upp med en bloggstafett. Först ut – i måndags – var Johanna Ögren från Bokhora.se. Daniel Johansson, som forskar om musikindustrin, fortsatte igår. Idag är det min […]

  74. […] * Josefine på There and back again: E-bokmaratonstafettblogger * Johanna Ögren på Bokhora: All books ever written (med måååånga läsarkommentarer) * Bokbloggaren Petra från En annan sida, om sin […]

  75. […] In the middle of the holiday season we went seventeen again and went to the Hultsfred’ Festival to help Media Motesplats Malmo start up a new project that wants to bind the new media and music industries closer together. It was great fun to meet people like Johanna from Bokhora, Annika from Disruptive Media, Mark from Sony, Kristin from Sund, Mans from Bambuser et cetera and hear their visions of the future. Look at us broadcasting live from the seminar via mobile here… or read the blogathlon that followed here…! […]

  76. […] framtid. Det är något som verkligen intresserar oss som är både teknikfreaks och bokälskare. För länge sedan skrev jag ett inlägg på sajten bokhora (där jag är en av grundarna) som handla…. Tongångarna blev både tuffa och positiva. Så är det ju alltid när en bransch står inför […]

Namn (obligatoriskt)

E-post (publiceras ej) (obligatoriskt)

Hemsida