Bokhora.se

18/12 2013
11:00

bjornhedensjo

Du Björn, som har skrivit en hel bok om sömn, jag måste få fråga dig lite saker:

Jag som är så utarbetad och trött – kan jag sova ikapp nu till jul?

– Om du har möjlighet att styra dina tider själv så kan julen vara en bra tid för återhämtning. Hjärnan har en enastående förmåga att kompensera för kortvariga perioder av sömnbrist. Innehavaren av världsrekordet i vakenhet, som höll sig vaken i elva dygn, var exempelvis på banan efter bara ett par rejäla sömnpass utan att några negativa effekter kunde konstateras. Men om du går runt med kronisk sömnbrist långa perioder ökar risken för problem med hälsan.

Men det här med trötta tonåringar som sover klockan runt hela jullovet – ska man dra upp de lata rackarna ur sängen?

– Nej, låt dem vara! Just tonåringarna är en grupp som på grund av samhällets normer ofta får alldeles för lite sömn. I puberteten blir den biologiska klockan i ett slag ett par timmar senare, och tonåringens vanor betydligt senare än de var tidigare. Sömnbehovet är också stort i tonåren. Samtidigt måste de stiga upp minst lika tidigt som alla andra för att hinna till skolan. Det humana och på alla sätt kloka vore att senarelägga startiden i skolan, och det finns det också vetenskapligt stöd för. Där senare skoltider testats, exempelvis i USA och på Nya Zeeland, förbättras både mående och prestation.

Men vi som har mindre barn då, vilket är ditt bästa sömntips till oss sömnknarkande bebisföräldrar?

– Till att börja med kan det vara trösterikt att tänka att det går över, situationen är sällan ohållbar i särskilt många år. Det är viktigt att båda föräldrarna hjälps åt med nätterna om sömnen är väldigt upphackad, annars kan det bli otroligt tungt för den som får dra det stora lasset – den sömnbrist som följer på fragmenterad sömn är stark jämfört med den som uppstår efter långvarig sammanhållen vakenhet. Det finns mycket att göra för att barnet ska sova mer sammanhållet, det handlar mycket om att vara konsekvent i att skapa rutiner och rätt associationer hos barnet. Det är så klart lättare sagt än gjort, och barn skiljer sig i temperament, men jag utvecklar det i boken.

Ett annat tips för utsjasade småbarnföräldrar är att använda sig av tupplurar. Så lite som tio till tjugo minuter kan ge rätt god återhämtning.

Här kan du köpa Björn Hedensjös bok ”En perfekt natt” om du är sugen på mer sömntips. Kanske en perfekt julklapp till oss som ständigt jagar sömn?

1 kommentar

1 kommentar till Dyrbara sovtips från Björn Hedensjö

  1. […] Sömn och småbarn är ett av de ämnen som avhandlas i den här intervjun hos Bokhora. […]

Namn (obligatoriskt)

E-post (publiceras ej) (obligatoriskt)

Hemsida