Bokhora.se

12/10 2016
18:53

Jag var trött och stressad och skulle till en bokhandel i Uppsala för att jobba, min partner stack snällt åt mig en tjuga och jag siktade på närmsta Pressbyrås kyldiskar med iskalla redbull-burkar som kunde ersätta den jag glömt i kylskåpet. Jag får panik om jag inte är för tidig till saker och kände mig sen.

Jag hade läst någon notis om att det skulle bli Harry Potter-butik på centralen under utgivningsveckan och förhållit mig svalt, rentav surt. Jag vill inte att böcker ska ”demas” som andra prylar av telemarketingsnajdiga säljare bredvid utdelande av Lycasimkort. Och så vidare, muttrade jag i mitt inre.

Men all surhet och stress rann av mig när jag såg Kajsa Berglund Loord (kommunikationsansvarig på Norstedts) stå och prova mantel och runda glasögon i den luftiga montern. Det låg en air av lugn där inne bredvid uppslagna målarböcker på ett bord. Det verkade vara fans snarare än säljare som jobbade där. Inget demande, ingen Lyca-stämning. Det kändes snarare som en slice av en mysig scifimässa än en sarlac pit av sälj. Dagen efter mailade jag lite med Kajsa:

 

Hur kom ni fram till att det skulle vara just en pop up-butik som var rätt marknadsföring för den här titeln? Var det självklart eller var det många idéer som skrotades innan ni kom fram till just den idén?
Att öppna en popupbutik är en tanke vi länge haft och vi tyckte att det passade ypperligt för just Harry Potter och Det fördömda barnet, eftersom bokserien är så välkänd och älskad och har en stor och hängiven fanbase. Så den planen fanns med redan från start.

Det går att köpa boken imorgon såklart men vad finns det att göra till dess i butiken? Finns det något särskilt du själv ser fram emot?
Imorgon [tors 13/10] kl 8 släpper vi boken och de första som köper den får en poster. Men innan dess kan besökarna handla alla Harry Potter-böcker som finns på svenska, inklusive den helt nya illustrerade utgåvan av Harry Potter och Hemligheternas kammare. I övrigt kan folk klä ut sig, lösa quiz (som många fans tyckt varit för lätt …), pyssla och hänga med oss. Jag ser extra mycket fram emot lördag kl 12, då kommer bokens översättare Lena Fries-Gedin, som översatt alla Harry Potter-böcker, och Jessika Gedin. Många fans har varit förbi och frågat efter Lena, så vi hoppas på fullt ös i butiken.

Jag gick förbi igår morse och såg dig stå och prova kappa och runda glasögon, kommer det vara cosplayande från alla som jobbar där?
Självklart! Nej, men det finns ju möjlighet att klä ut sig för besökarna. Vi i personalen klär bara ut oss ibland, när andan faller på.

Är något elevhem överrepresenterat hos er på Rabén & Sjögren?
Det vet jag faktiskt inte. Detta måste genast undersökas! Själv är jag Ravenclaw enligt testet på Pottermore.

Vilka är det förresten som jobbar där? Redaktörer och korrekturläsare eller vanliga mugglare?
Precis, och en och annan ynk. Vi som står i montern saknar tyvärr helt magiska krafter och jobbar på redaktionen på Rabén & Sjögren (förläggare, redaktörer och förlagschefen Ann Sköld), men också på kommunikationsavdelningen, administration och säljavdelningen.

Kommer det vara några andra saker som händer kring bokens släpp förutom butiken?
Alla fantastiska återförsäljare gör förstås en massa för boken – bland annat har den fina bokhandeln Bokslukaren på Mariatorget kvällsöppet med högläsning, Bertie Bott’s bönor och varm choklad på torsdag kväll och Akademibokhandeln och Bokus har digitala quiz man kan lösa och tävla om fina priser.

Å en sidan är centralstationen en knutpunkt med många potentiella butiksbesökare men å andra sidan är många stressade där, hur tänkte ni kring valet av plats?
Vi tänkte helt enkelt att det är en knutpunkt där oerhört mycket folk rör sig, framför allt från Stockholmstrakten men även från hela landet. Jag tror att det handlar om 200 000 människor som passerar Centralstationen i snitt per dag. Sen spelar ju tågstationen en roll i Harry Potter-böckerna. Dessvärre saknas det en perrong 9 ¾ här i Stockholm så vitt jag vet.

Vad finns det för svårigheter med att nå ut med översättningen när den kommer några månader efter originalet?
Det är klart att många fans redan har köpt och läst den engelska boken, men så har det även varit för alla tidigare Harry Potter-böcker i svensk översättning, och de har ju gått väldigt bra ändå.

Hur tänkte ni kring butikens form?
Vi ville ha en enkel form, med vepor och skyltar som kommunicerar nya boken.

Är det krångligt med en sån internationell titel när det gäller kommunikation? Måste allt ni gör kring en sån här titel godkännas av någon magisk PR-hatt eller ett marknadsföringsministerium med oinskränkt makt?
En hel del måste godkännas av agenturen som äger rättigheterna, vilket jag har full förståelse för och som är rätt vanligt vid såna här stora boksläpp. Det hade ju varit en dröm att få en intervju med J.K. Rowling, John Tiffany och Jack Thorne, men det gick t.ex. tyvärr inte.

Min första tanke när jag såg popupen var: ”SUPERKUL!!!” Men finns det inte en risk att ni tar bokhandlares förtjänst på en sån stor titel och därigenom på sikt förlorar dem som fönster för andra titlar – som folk kanske inte hittar utan bokhandlares tips och skyltning?
Det tror vi inte och det är naturligtvis inte vår avsikt att ta försäljning från återförsäljare. Butiken är framför allt tänkt som en del i kommunikationsplanen kring boken och vår förhoppning är att den snarare ökar försäljningen för våra återförsäljare än tvärtom eftersom väldigt många kommer att få kännedom om den nya boken pga butiken. Det skrivs ju en del om butiken, som nu till exempel. Vi släpper ”Harry Potter och Det fördömda barnet” den 13 oktober precis som alla andra.

Finns det fördelar med att förlag säljer böckerna utan mellanhand?
Vi säljer nästan aldrig böcker utan mellanhand, enbart på bokmässan och vid mindre event. Det krävs väldigt mycket personal och jobb när vi ska sälja på egen hand och överlåter med varm hand detta till proffsen efter den 16 oktober när butiken stängs. Men det är klart att det är roligt att möta läsarna, det gör vi sällan!

Nu har ju butiken inte varit där så länge men vad har ni fått för respons hittills från besökare?
Många Harry Potter-fantaster har blivit glada när de upptäckt butiken och responsen har hittills bara varit positiv.

Slutligen: Vilken är din personliga favoritkaraktär i HP-universumet?
Neville Longbottom! En sann hjälte.

Mer info om program i butiken + öppettider på Rabén & Sjögrens hemsida eller deras FB.

1 kommentar

1 kommentar till Harry Potter-pop up

  1. Men åh så fint! Jag såg butiken på håll, men gick aldrig dit pga kände mig lite sur av samma anledningar. Nu ångrar jag ju det. Fan!

Namn (obligatoriskt)

E-post (publiceras ej) (obligatoriskt)

Hemsida