Bokhora.se

11/03 2017
8:17

Har vi hört det förut? Cirka tusen gånger. Men det fortsätter vara den stora universallösningen – är du en kille som inte gillar att läsa, då behöver du en fartfylld bok som handlar om fotboll. Det kommer du att älska, och voila, på ett två tre är du en läsare.
Det här är sen gammalt, men det fortsätter vevas om och om och om igen. Frågan är om det funkar?

Jag läste den här artikeln, och råkade få hem just den boken i posten sen för att jag tydligen är med på någon utskickslista. Iallafall, den var så tunn och dålig. Fartfylld, ja, men trovärdighet i handlingen, lite djup i karaktärerna, vettig dialog (det är skillnad på att skriva sms och dialog)? Nej, inte det minsta.
Igår fick jag pressmeddelande om en till sån satsning. Ämnesraden var: Ny ungdomsbok som ska få killar i högstadiet att vilja läsa för nöjes skull. Yes box, den handlar om en kille som älskar fotboll.

Med anledning av detta blir det nu en predikan nu för jag har så många åsikter om det här.

1) Jag tror rätt sällan någon blir en hängiven läsare på grund av EN ENDA bok. Det krävs mycket mer. Ta Zlatan-boken som exempel. Skitmånga killar som inte gillar att läsa har läst just den. Har de sen fortsatt plöja böcker? Nej. De var jättehängivna i att ta till sig Zlatan-boken, men har den verkligen gjort dem till läsare?

2) Många som inte gillar att läsa är dåliga på att läsa. De ligger efter sin årskurs / sina kompisar, och de behöver nöta för att få upp flytet. Nötandet är det stora tricket. Så länge läsningen är skitjobbig och inte flyter, kommer man inte att se läsning som en härlig fritidsaktivitet. Oavsett vad böckerna handlar om. Det är mängdträning som är nyckeln till att få upp läsviljan. Bli bättre på att läsa -> öka troligheten att du kommer vilja läsa. Någon gång.

3) Hur man läser i skolan är jätteviktigt.
Det som utvecklar läsförmågan bäst är att en grupp läser samma bok och med jämna mellanrum pausar och diskuterar vad de läst, saker de undrar över, osv, tillsammans med sin lärare. Sen läser man vidare. Och pratar. Och läser. Hela vägen till mål.
Det här sättet utvecklar läsförmågan mycket, mycket mer än om eleverna sitter med varsin egen bok och ägnar sig åt tyst läsning.
Många elever som är dåliga på att läsa tror att de inte kommer fatta något när de börjar på en bok, men såna här diskussioner visar dem att de visst har fattat något. Och om det finns saker man undrar över (det gör det alltid! även för starka läsare!) så kan man hjälpas åt att klura ut dem. Det blir mycket lättare och lite roligare att tillgodogöra sig boken då, än om man med sitt dåliga lässjälvförtroende ska ta sig igenom den helt själv utan någon som helst stöttning på vägen.
Att läsa tillsammans i grupp med lärare gör också att man kan läsa böcker som ligger lite över ens förmåga, alltså att man utvecklas ännu mer. Smart sätt att komma framåt, eller hur? Det här sättet funkar för alla sorters läsare, svaga och starka och mittemellan.

4) Vilka böcker ska man välja?
Vad sägs om riktigt BRA. De måste inte handla om fotboll. Kultur blir tyvärr inte bra bara för att man bockar av punkter på en lista: fotboll, manlig huvudperson, förort, kompisar, spänning. Klart! Det kan bli super, men det kan också bli skitdåligt.
Den fantastiska grejen med kultur är ju att den överrumplar och får en att identifiera sig med allt möjligt oväntat. Människor som lever i andra tider, andra länder, under helt andra förhållanden. Just när det gäller läsovilliga killar tycker jag det är så himla lätt att man stirrar sig blind på deras signalement och vill hitta böcker som är exakt likadana, för gör man bara det så kommer de bli hookade, och voila, läsare!
Eller inte. Lex Zlatan.

Undervisar man i svenska tycker jag man ska hänga med i utgivningen, läsa nytt, be om råd från biblos och kollegor, för att hitta bra böcker som kan passa i ens klasser. Med ”passa” menar jag alltså inte signalement-passa, utan böcker på rätt läsnivå och med intressant innehåll som går att diskutera. Även om all den ansträngningen sen inte betyder att ens klass börjar älska läsning på direkten, det kanske de aldrig gör, så kommer chansen ändå öka med en engagerad lärare och ett bra litteratururval.
Skolans uppgift är ju faktiskt inte att skapa hängivna läsare, utan att se till att eleverna kan läsa. Det är två olika saker. Givetvis är det skithärligt och det känns som en vinst om ens elever blir läsare, men det är en bonus. Huvudsaken är att de kan läsa flera olika sorters texter på egen hand när de går ut nian. Fakta och fiktion. Skönlitteratur. Det är därför man måste nöta på. Och när man nu måste det, då kan man väl se till att ha det så bra och intressant som möjligt längs vägen? Alltså, välj böcker med omsorg!

5) Tjejerna har också halkat efter i läsförmåga även om de inte sackat lika mycket som killarna. Vad ska frälsa tjejerna? Enormt mycket energi läggs på killar som inte vill läsa, men vad gör man för tjejerna? Vilka är deras ämnen? Det känns som att de i vanlig ordning bara får hänga på killarna. Tjejer kan ju läsa vad som helst, ni vet. De behöver inte ha något signalementsurval. Behöver inte hitta sig själva i texten. Behöver inte få specialsatsningar. Eller?

7 kommentarer

7 kommentarer till Fotbollsböcker ska göra killar till läsare

  1. Förstår heller inte den här hysterin kring sportböcker. Kan vi släppa bilden av killar som sportfånar någon gång. Många killar är helt ointresserade av sport. Och jag vet inte om jag tänker att jag skulle ha gillat en *bok* om fotboll, även om jag gillade fotboll. Samma sak som jag inte behöver tycka om trollkonster för att älska Harry Potter, fast tvärtom.

    Jag gjorde ett arbetsmaterial till en av mina böcker, och den har lästs av klasser från årskurs åtta till trean i gymnasiet. De lärare som tycker att de fått bäst resultat är de som engagerar sig och läser (ibland högt) ihop med eleverna, tar just såna pauser som du skriver om och diskuterar det de läst. Som fångar upp att eleverna fått med sig de påhittade orden och den lite tricksiga handlingen.

    För min bok är tjock, har påhittade ord, handlar om revolution och politik, uppskattas också av vuxna och har faktiskt inte en enda sportreferens. Ändå har många lärare fått med sig hela klassen i läsningen, tjejer och killar, starka läsare och svaga. Och när jag kommer ut på klassbesök diskuterar vi hur huvudpersonens dyslexi ger honom problem i ett samhälle där dina resultat på proven i skolan avgör allt om hur du lever ditt liv, eller hur han använder droger för att hantera rösterna han har i huvudet. Och när de diskussionerna lossnar, då är det många killar (fotbollsnördar och inte) som har massor av kloka tankar. Precis som tjejerna. Det gör mig glad.

  2. Vad bra att du skriver om detta!

    Jag är mamma till två killar och har oroat mig mycket för allt man läser om killars ointresse att läsa. Delvis för att jag själv älskar att läsa och önskar mina barn samma glädje, men främst för att det påverkar skolarbetet så mycket. Har du inte flyt i din läsning blir _alla_ skolämnen svåra.

    Min äldsta son är nu tio och han fick kämpa en hel del för att lära sig läsa. Sommaren efter tvåan fick jag en snilleblixt. Jag funderade på hur hans läsning skulle påverkas av ett tio veckor långt sommarlov utan bokläsning som läxa och kom på ”läsutmaningen”: på tio veckor kunde han tjäna upp till 500kr genom att läsa böcker och samla stjärnor varje vecka. (En bok = en stjärna, fem stjärnor = 50kr). Sonen som äääääälskar pengar och tävlingar satte igång med liv och lust och de 50 (!) böcker som han läste dem sommaren gjorde underverk för hans läsning.

    Han upptäckte att han kan, att det finns många kul böcker, att detta är nåt som han och jag kan dela, ja massor av positiva saker. Och när hösten kom märkte han själv hur otroligt mycket lättare skolarbetet gick.

    Sommaren därpå gjorde vi om grejen på hans initiativ och han är nu ofta uppe i 12-15-årsböckerna när han får välja själv. Och han läser frivilligt varje dag – yay! :)

  3. Så bra skrivet! Det behöver belysas mycket oftare att ekvationen är som du skriver: läs mer = bli bättre på att läsa = bli bättre på att uppskatta bra böcker! Och just vikten av BRA böcker. Vi måste prata mer om språk! Att språk är kul och fantastiskt. Och att läsa bra böcker är att utforska just det. Att inte tro att unga kan sätta sig in andras berättelser och perspektiv är ett sånt nedvärderande, på samma sätt som att ”stökiga killar” ska ha buffliga fritidsledare som var precis likadana ”stökiga killar” för tio år sen. Vi människor behöver friktion, möta världen genom att dela med oss av våra olikheter och skilda erfarenheter. Det leder till ödmjukhet och en rikare förståelse för varandra. Och en bra berättelse är alltid en bra berättelse, som når in under skinnet på oss alla, talar till oss som människor.

  4. Åh så bra skrivet – både inlägget och kommentarerna.
    Tror mer på läsutmaningar än dåliga fotbollsböcker och en fritidsledare som har en plan och ett mål med sin verksamhet än en tuff macho och f d strulare.

  5. Bra sagt, håller helt med dig. Har egentligen inget att tillägga.

  6. […] på så är det killarna som hatar att läsa. Alla sitter och funderar på hur vi ska nå dem. Med fotboll? Och hur tusan skriver man sen för att de ska vilja läsa en hel bok? Mycket dialog, rafflande […]

Namn (obligatoriskt)

E-post (publiceras ej) (obligatoriskt)

Hemsida