Bokhora.se

08/09 2017
14:18

Det är den internationella läskunnighetsdagen idag. Med den vill Unesco uppmärksamma vikten av läs- och skrivkunnighet. I ett globalt perspektiv är 780 miljoner analfabeter.

Jag funderar mycket på begreppet ”läsning”. För nya läsare är jag grundskollärare i skolans yngre år. Jag lär 7-åringar att läsa helt enkelt. Men vad är det att kunna ”läsa”?

Jag kan inte läsa! Så säger uppgivna elever. Ofta syftar de på att de inte kan ljuda, för sen ”läser” de ordet mamma och då säger jag Vad gjorde du nu då? Men det ”är inte läsning”. (Jag tycker att det är att läsa. Läsning är många saker.)

Vuxna som har läst ”På västfronten intet nytt” i åttan men sen inte läst en bok (skönlitterär eller fakta) på 30 år. Kan de läsa? Ja, det är klart de kan, men jag kan ändå inte hjälpa att bli överraskad när jag hör om jämnåriga med fina titlar och bra jobb som inte hinner läsa textremsorna i filmer. Så därför ser de bara engelska filmer, för de har god hörförståelse i engelska. Kan de läsa?

För fem år sedan genomfördes en internationell undersökning av bland annat vuxnas läsfärdigheter. Jag har hört ganska lite om PIAAC, som undersökningen heter, även om det har skrivits en del texter om den. Jag tycker att statistiken är intressant. Sant är att man kan bevisa nästan vad som helst med statistik men enligt den här undersökningen saknar en sjundedel av Sveriges 16-65-åringar grundläggande läsfärdighet. Det här är vad som menas:

Dessa personer anses inte ha kunskaper som räcker till för att klara sig i arbetslivet och samhället och behöver t.ex. riktigt enkla texter för att kunna ta till sig innehållet.

(I den här gruppen finns det naturligtvis även analfabeter utan skolbakgrund i Sverige eller i sitt födelseland, men det är verkligen långt ifrån alla).

Förutom att läsfärdigheten påverkar såväl som att man har ett jobb, som vilket jobb man har och hur mycket man tjänar, upplever nästan hälften av de som har låg läsfärdighet att de inte har inflytande när det gäller beslutsfattande i samhället.

PIAAC visar, intressant nog, även att det finns en poäng med att ha en god läs-kondition. Det vill säga: det räcker inte med ”På västfronten intet nytt” i åttan för att du ska kunna ha en god läsförmåga resten av ditt liv. *Flash*

Obs! PIAAC undersöker även räknefärdigheter och att lösa problem med datorer och internet.

Nå. Lenaskrev en kommentar här som handlar om att vuxna kan väl få bestämma själva om de ska läsa skönlitteratur eller se på tv-serier och herregud! Jag blir smickrad över hur mycket makt ni tror att jag har, men jag kan inte ens få 25 7-åringar att läsa varje dag. Jag är #teamläsa men har ni annat för er: gör det! Kom bara inte och likställ nyttan med att läsa skönlitteratur med att titta på tv (inte ens Twin Peaks!). Jag vet att läsning är någonting klart värt att kämpa med och för och det kommer jag att fortsätta med.

Glad läskunnighetsdag!

5 kommentarer

5 kommentarer till Glad läskunnighetsdag!

  1. Jag som arbetar på förskola har sett allt fler tendensers att föräldrar inte läser för barn idag. Några lyckligt lottade har en förälder som läser för dem innan dem skall sova men det är ungefär allt. :( och det är för att det är ”enklare” att ge sem en IPad att underhålla dem med istället. Och det är det säkert men det tar inte många minuter att läsa för ett barn idag så det är väldigt synd att man känner att man inte har tid eller orkar att ens lyfta en liten tunn bok. :(

    • Jag tror att barnens lärare och förskollärare måste vara väldigt explicita med varför föräldrarna ska läsa för sina barn. Vilken skillnad det gör! Och i stort tror jag att vuxna måste synas med böcker, vara läsande förebilder. Både för barn och för andra vuxna. Men lätt att få föräldrar att läsa för sina barn, det är det verkligen inte :(

  2. Fin text gullet!
    Viktigt aspekt på läsning som både kunskap och upplevelse!
    Jag läser alltså lever jag.
    Kram!

  3. Fick själv kämpa lite med läsningen när jag var barn. Jag kunde läsa tidigt, men det gick fruktansvärt långsamt och det var nästan fysiskt jobbigt för mig. Av någon anledning kämpade jag på, och idag har jag inga svårigheter, även om jag fortfarande läser ovanligt långsamt (dock har jag inga problem att läsa textremsan på en film).

    Jag skulle känna mig helt utestängd från världen om jag inte besatt läsförmågan – den är värd vad som helst!

  4. Alltså läsa är ju det roligaste (av vardagsgrejer iaf) man gör med barnen. Kanske inte när treåringen vill läsa ninjagotidningen för 380-ned gången. Men sexåringen vill nu läsa kapitelböcker och vi läser Astrid Lindgren, serien om jack, ninjatimmy, tam draktämjaren etc… Å andra sidan har jag ju älskat böcker sen jag började läsa så jag är ju redan frälst.
    För mindre barn vill jag tipsa om böckerna ”Babo pekar” och ”Lalo trummar”.

Namn (obligatoriskt)

E-post (publiceras ej) (obligatoriskt)

Hemsida