Bokhora.se

30/10 2017
18:10

För ett tag sen skrev jag om det första bokomslag jag gjort. Nu har min egen debutbok ”Jag har inte råd” getts ut och eftersom jag är så noga med bokformgivning så gjorde jag all design själv.

Två saker var viktiga när det gällde omslaget:

1. Det ska kännas lyxigt.

2. Det ska vara mörkt.

Boken handlar om ett år av köpstopp som jag hade 2016 och jag försöker reda ut varför jag kände mig tvungen till en så till synes samtidstöntig och nyårslöftesfånig grej samtidigt som jag försöker nysta i hur reklam fungerar, varför shopping ger en kickar och vilken roll stora företag spelar i våra liv. I en kort mening: den handlar om ångest och ekonomi.

Inget av ämnena är särskilt lockande på ett säljigt sätt. Och trots att jag citerar konsumtionskritiska författare/tänkare/ekonomer så ville jag verkligen inte enbart rikta mig till de som vanligtvis kan tänka sig att läsa en sån bok eftersom jag inte enbart är kritisk.

exempelomslag

Det finns många jättebra böcker som handlar om ekonomi och hur vårt samhälle är uppbyggt kring konsumtion. Jag räknar nog upp minst 20 stycken i min egen bok. Gemensamt för dem är att omslagen ofta signalerar kritik med stort K. Här ska det tänkas, här kommer det bli svårt. Ofta är böckerna inte svåra alls men de är noga med att signalera ”reportage” eller ”facklitteratur”. Även de som är bästsäljande i sin genre har omslag långt från den estetik jag gillar.

Min tanke var att även den som skulle kunna tänka sig att köpa en bok om mode eller ett magasin skulle kunna tänka sig att vilja läsa min bok. Jag samlar lite på böcker om mode och en favorit är ”Banbrytande mode” som formgivits av Sture Pallarp som jag tycker är väldigt smart gjord. Pappersskulpturer som ser ut som klassiska modeaccessoarer återkommer genom boken och finns på omslaget. Jag gillar också det enfärgade. Det är sparsmakat men sticker just därför ut väldigt mycket bland bokomslag där ofta väldigt mycket information ska få plats och det lätt blir rörigt.

 banmod01

Obs obs obs jag tycker det är skämskudde på mina fula skisser men de är aldrig gjorda för att visas upp utan enbart för att jag ska komma ihåg saker när jag jobbar.

Jag fick idén för några år sen att jag ville se om det gick att använda lyxens eget bildspråk för att paketera något som inte alls hade med lyx att göra. Eftersom reklamens bildspråk är så himla effektivt vore det kul att se vad det går att använda det till. Jag skulle göra en utställning som handlade om melankoli och humoralpatologi – ett nu övergivet fält inom medicinen som fram till 1800-talet var dominerande.

Har du hört uttrycket ”vid sunda vätskor” så har du varit i kontakt med en av resterna från den ”vetenskap” som i korthet gick ut på att kroppens fyra vätskor måste vara i balans för att människan ska må bra. Detta ledde till bland annat åderlåtning för att återställa balansen hos någon sjukling.

Melankolin berodde på överskott av den svarta gallan. Ordet melankoli kommer från grekiskans ”mélaina chólos” som betyder just ”svart galla”. Men melankolin var inte enbart av ondo, hos män det vill säga. Den ansågs vara något som filosofer och konstnärer kunde dra nytta av.

Min idé till en utställning var att sätta den svarta gallan på piedestal, bokstavligen, och höja upp den kvinnliga melankolin på samma sätt som den manliga höjts upp. Gick det att ”sälja in” den kvinnliga melankolin som en produkt? Jag beställde en (alldeles för dyr) svart glaspiedestal och experimenterade med svarta färger och vätskor tills jag hittade något alldeles lagom trögflytande att fylla en gammal Chanel No 5-flaska med. Parfymflaskan till Chanels signaturdoft är en lyxprodukt som år efter år behållit sin status som den ultimata modeikonen och jag ville bokstavligen fylla den med melankoli.

Den lilla scen som piedestalen stod på var täckt av rosor gjorda av sidorna i Virginia Woolfs ”Ett eget rum” och små utstansade cirklar ur samma bok. Jag ville göra en fantastisk text om kvinnliga kulturarbetares villkor attraktiv för en annan typ av publik. Varje cirkel med text och varje boksidesros doftade som parfymen och tanken var att besökarna skulle lockas av doften och ta med hem och läsa på vägen och bli nyfikna på Woolfs verk.

Det var en ganska pretentiös och lite rörig utställningsidé med lite för många trådar märker jag nu när jag skriver om den. Men jag gillade tanken på att använda ett typ av bildspråk för att väcka intresse för något helt annat. Det var det jag ville nyttja i mitt bokomslag.

IMG_023

c645f26a2dbcacfe187065cc676efd0d

parfymflaska 1 - 032

testers

161e7c87c082a1f0bf627c61d83428fb

När jag startade min köpstoppsblogg så tog jag namnet från den här gamla utställningen. Det finns en psykologisk teori om sorgens fem faser och den femte fasen är ”acceptans”. Jag visste inte det när jag gjort utställningen men hade stött på det sen sen dess och tyckte att det var passande att det fanns med som ett extra lager i namnet på bloggen. Det är nu jag accepterar hur mycket problem jag har med min ekonomi.

När det var dags att göra bokomslag tyckte förlaget att ”Sorrow No 5″ var alldeles för intentsägande vilket jag höll med om. Jag hade känt ett enormt motstånd för att erkänna för mig själv och andra att jag faktiskt inte hade råd med saker, något som förstört min ekonomi väldigt mycket och lett till stora skulder. Att under köpstoppet säga meningen ”Jag har inte råd” för första gången till någon hade varit en stor grej för mig och förlaget gillade det titelförslaget.

Problemet var att det inte såg bra ut på den lilla parfymflaska jag ville återanvända till bokomslaget. Jag skulle behöva testa en större flaskmodell och fotografera om bilden. Det var viktigt att texten verkligen satt på etiketten på riktigt. När jag var tonåring och såg förtexterna till ”Sen kväll med Luuk” tyckte jag att det var ett oerhört snyggt sätt att använda typografi på. Jag ville att texten skulle vara i bilden och inte utanpå.

luuk_0001_Lager 4

luuk_0000_Lager 5

luuk_0002_Lager 3

luuk_0003_Lager 2

Jag tycker aldrig att photoshop blir lika bra som att faktiskt fånga det i kameran direkt, eller snarare: det syns att det är gjort i photoshop eftersom det är ”för bra”. Tanken var länge att jag skulle ha massor av flaskor som skulle ligga i en hög och illustrera överkonsumtion. Problemet var bara att jag ju inte ville skuldsätta mig ännu mer för att göra ett bokomslag till en bok om skuldsättning, och även tomma Chanelflaskor är rätt så dyra att köpa.

Så jag återgick till ursprungsidén att bara ha en parfymflaska som skulle framstå nästan som ett monument. När jag var tonåring hade jag sett filmen 2001 om och om och om igen och fascinerats av hur ”Monoliten” framställts som så hotfull och kraftfull i all sin stillhet. Jag såg om filmen för att försöka förstå hur de lyckats med detta. Den var nästan alltid filmad en aning snett underifrån. Men inte på ett sätt som gjorde det uppenbart att det var så det var filmat. Som tittare kände jag dock alltid som att den tog all plats. Alltid exakt i mitten av bilden. Jag testade.

IMG_021

2001space037

Hotel-monolith_12_and_3

version1

Jag tyckte dock att den lyxiga känslan försvann när parfymflaskan var helt fyllt av svart vätska. Ojämnheterna syntes och allt kändes platt och trist.

Min vän Saga föreslog att jag borde testa med den riktiga parfymen inuti flaskan för att få mer dynamik i bilden. Testa att låta ljuset komma in även från baksidan av flaskan genom parfymen. Så jag började planera för att fotografera om allt ett tredje varv. Nu hade jag flyttat och hade inte längre tillgång till fotostudio som jag haft tidigare. Jag hade inte heller hunnit packa upp min ljussättningsutrustning och det var snart deadline för höstkatalogen där alla böcker samlas. Det var bråttom att göra klart omslaget. Förlaget (som nu hunnit byta ägare) hade också uttryckt en önskan om att bloggens namn skulle vara med i undertiteln så etiketten skulle också göras om. Jag köpte en full flaska Chanel No 5 i en parfymgrupp på facebook. Den kom dock väldigt sent, dagen innan bilden skulle in till katalogen.

I min provisoriska lågbudgetstudio ingick följande:

1. Svart fond gjord av min partners klänning.

2. Batteridriven ficklampa från närmsta biltemabutik som jag hade bredvid sängen i händelse av strömavbrott.

3. Glasskiva tagen från tavelram för att skapa reflektionen under flaskan.

4. Etikett med titeln utskriven på vanlig bläckstråleskrivare.

fotografering omslag - 1

Resultatet blev mycket bättre av att ljussätta bakifrån tyckte jag. Korken och olika delar i glaset fick mer liv. Det var dagen innan bilden skulle in till tryck och jag var extremt less på parfymflaskor. När jag nu går igenom skisserna jag gjorde hittade jag till och med en skiss på en annan idé som jag gjort samma kväll som jag fotade den slutgiltiga bilden. I denna har jag övergett parfymflaskeidén av rent hatiska orsaker och istället bara lagt en ”platta” ovanpå ett foto.

 

skiss3

skiss2

skiss

Det blev dock aldrig någon av dessa eftersom de kändes tråkiga. Eller snarare: de kändes som något jag sett innan och det kändes som fel tid på dygnet att börja på något nytt. Det var natt och jag hade kommit till den punkt då jag gör klart saker bara på vilja. Jag hatade allt jag gjorde men jag skickade iväg bilden jag nyss gjort klart och gick och la mig direkt med en doft av rosig parfym på händerna som inte gick bort.

jag har inte råd - omslag - jpeg

omslag-i-sno

5 kommentarer

5 kommentarer till Mitt bokomslag

  1. Årets snyggaste bokomslag – men oj, vilket arbete som ligger bakom!

  2. Så otroligt fascinerande att läsa om din process och wow vilken slutspurt! Blev ju superfint slutresultat så uppenbarligen behövs inga dyra studior om man som du är kreativ och påhittig! GRATTIS ännu, hoppas snart kunna börja läsa ditt mästerverk!

    • Marcus Stenberg

      Vad kul att du gillar att höra om ”bakom kulisserna” så att det inte bara är navelskådande på ett självupptaget sätt. Jag brukar tycka det är kul att höra om formgivares process men jag är ju extremt ny som bokformgivare att jag fortfarande lär mig och kanske finns det nån annan i samma sits som kan se att man inte behöver vara så ”professionell” från början. Man kan liksom testa sig fram tänker jag.

      Hur involverad var du i ditt numera prisbelönta omslag? Fick du se många skisser innan?

Namn (obligatoriskt)

E-post (publiceras ej) (obligatoriskt)

Hemsida