Bokhora.se

24/01 2017
9:05

 

Linda som bloggar på både Enligt O och Kulturkollo har skrivit ett bra inlägg: med titeln ”Om du tänkt läsa Ondskan”.

Apropå den: en dag i min gamla gymnasieskola låg det en bunt böcker på katedern, några ex. av varje bok. Till varje bok fanns det ett uppkopierat kompendium som snarare liknade ett punk-fanzine från typ 1980 än något som hade med norrbottnisk läroplan att göra. Det var en kopia på en kopia på en kopia. Upphöjt i 100 typ. Ni som hade svårt att hänga med i filmen Inception och dess tredje drömfas fattar hur skevt och konstigt allting ter sig vid stadiet. Detta fenomen har Elizabeth Hand lånat sin titel från till den första Cass Neary-boken: varje kopia gör att information tappas bort och resultatet blir mer och mer diffust, otydligt, grått och fult.

Lite som jag kände när jag såg de superslitna böckerna som kompendiernas frågor handlade om. Samma gamla nobelpristagare och karlkanon. Vilhelm Moberg och Ondskan var de mest utlånade böckerna på mitt skolbibliotek. Jag hade aldrig hört någon prata om de böckerna i korridorerna så jag blev förvånad tills jag förstod att det var klassuppsättningarna som fuckade upp statistiken på samma sätt som karriärslystna polischefer i The Wire.

Jag såg Karin Boyes ”Kallocain” ligga där i högen och tog den snabbt bara för att hon såg indie ut på omslaget och för att Agnes i Fucking Åmål gillade Edith Södergran. Och de var väl typ samma antog jag.

Det ledde till en jättebra läsupplevelse för mig men det var verkligen inte tack vare inramningen. Det är tråkigt att som elev känna sig som en milstolpe i en lång motorväg av års monotoni. Eftersom jag gick på samma skola som min mamma gjort i samma ålder undrade jag om hon läst samma frågor från samma stenciler. Grammatiken var ibland ålderdomlig och typsnittet litet och oskarpt. På högstadieskolan jag gått tidigare hade vi haft samma gympalärare som förmodligen inte uppgraderat modellen på sin gympalärardräkt sen min mamma gick där heller. Vi delades upp i flickor för sig och pojkar för sig och sen var det samma gamla bollsporter och sätt att välja lag: de två bästa skulle välja de näst bästa och sen de nästnäst bästa osv. tills någon blev vald sist. Så hade det alltid varit.

Men litteraturen är tidlös och där är det inga problem om det ser likadant ut varje år. Eller är den det? Jag tycker Lindas text är bra eftersom den inte är sur och tvär och bitter som jag tenderar att bli när jag tänker på forna oinspirerade svenskalektioner med böcker skrivna av män om män. Texten är konstruktiv och visar helt enkelt att de ämnen, som gör att någon kanske vill att deras elever ska läsa Ondskan, finns representerade i andra böcker. Enkelt, briljant och peppigare än direkt kritik. Sånt vill jag också kunna skriva.

 

8 kommentarer

8 kommentarer till Om du tänkt läsa Ondskan – läs O först

  1. Kom på den briljanta idén att skriva ett inlägg och länka till Lindas inlägg, och vad hittar jag här? Great minds, osv.

    Men iaf, jag håller med om dina tankar OCH om Lindas plus hennes lista.
    Det är ofta så mycket slentrian / dåliga kunskaper / gammal läsning som ligger bakom bokvalen i skolan. Av de titlar som Linda listar har jag läst alla utom ”Björnstad” så den vet jag inget om, men övriga – superbra alternativ! Tycker speciellt att Elin Nilssons ”Flyt som en fjäril..” är en pärla. Där får man elitsimning, kompisrelationer och dessutom en spelberoende storebrorsa som har barrikaderat sig på rummet och slutat leva annat än via datorn. Skitbra bok!

    • Marcus Stenberg

      Det kommer sluta som romarriket detta: folk som hugger varandra med kniv och säger bevingade ord på franska för att få chansen att länka till Linda!

      Det finns ju ett synsätt om att läsa kanon som det finns en poäng i tänker jag: allmänbildnings osv. Men det får ju liksom inte bli en ursäkt för att aldrig läsa något som angår unga. Kanon är ju i rörelse dessutom.

      Jag tänker att det är guldläge nu att uppdatera litteraturundervisning eftersom en hel del förlag börjat ha med egna frågeställningar osv. i slutet av sina böcker. Jag jobbade exempelvis med ett förlag som hade egna lärarhandledningar att ladda ner gratis på hemsidan. I tidsnöd går det ju att nyttja såna.

      Har du så i någon av dina böcker förresten?

      • Har inte med lärarhandledning i böckerna, men till ”Som om jag frågat” skrev jag ett gäng diskussionsfrågor som jag sen har sett på nätet, att skolor har lagt upp dem. Och det är alltså bra! (Man kan googla det.)

        Kanon är en sak, men låt oss vara ärliga – det är sällan kanon det handlar om när skolor gör samma bokval i femton år. Det är andra orsaker. Du ser, JAG kan inte tala om detta utan att låta bitter och sur.

        • Marcus Stenberg

          Sånt är ju fint både för skolor och bokklubbar och bara för att läslanda för ensamläsare!

          Nä kanon är ju lite av ett självbekräftande ”verktyg” i en argumentation snarare än den faktiska anledningen, visst är det så. Men bra därför att Linda är den som skriver om sånt här eftersom vi inte kan hålla oss lugna :)

  2. Tack för inlägg och pepp. Skönt att du inte tyckte att det vbar för elakt och bittert. Alltid lite läskigt att indirekt kritisera kollegors arbete. Tror som du också att mycket handlar om inramning, fräscha böcker och relevanta, genomtänka uppgifter är minst lika viktigt som valet av bok.

    • Marcus Stenberg

      Jag tycker verkligen ditt inlägg var tvärtom: väldigt sakligt och utgick ju inte ifrån kritik på det sätt som en tänker sig kritik i vanliga fall. Jag är medveten om att det finns hundratals anledningar till varför en hamnar i uppkörda hjulspår. För lite tid, för mycket press, för små budgetar på skolbibliotek etc. Därför bra att vara konstruktiv tycker jag och ge pålästa tips.

      Jag tycker slutklämmen är bra: välj Ondskan om du vill, men gör det medvetet i sånt fall. Det är väl där skillnaden blir mot om du enbart kritiserat det jobb som lärare gör. Alla beslut är väl värda att omprövas och om någon kommer fram till att ”JA, Ondskan är den perfekta boken även i år” då är det ju bara bra även för den personen tänker jag.

      Känner typ att jag ALDRIG vill länka till ett enda ”kulturbråk” igen eftersom texter om kultur/läsning borde vara skrivna mer som ditt inlägg – med utgångspunkten att det går att förbättra något än att bara klanka ner på något som de flesta (inklusive jag) gör.

  3. Applåder och hejarop till Linda för hennes inlägg! Så fullt av inspiration och tips utan att, som redan nämnts, vara kritiskt och nedvärderande.
    Självklart finns det en del böcker som bör räknas som klassisker men i övrigt tänker jag att eleverna gärna läser aktuell litteratur.
    Som ett exempel: när jag läste Ondskan under min tid i gymnasiet (05-08) kommer jag ihåg att jag var tvungen att kolla upp vad en ”pessar” var. Ingenting ont om pessaren men det är ju lite förlegat ;)

    Vad anser du om moderniseringar/uppdateringar av klassiker? Jag tänker ex. på nyutkomna Sanning och skvaller som en modern version av Stolthet och fördom.

    • Marcus Stenberg

      Ja hon är bra Linda! Inspirerande bloggare tycker jag!

      Vad roligt att du frågade om uppdateringar/fan fic-varianter. Jag förstår det egentligen inte förutom att det måste vara sjukt roligt för författaren att få ”leka” med originalet. Har nog aldrig själv läst någon sån bok och det är säkert bättre men jag kan liksom inte bli entusiastisk eller lässugen på en sån. Har du läst någon bra?

Namn (obligatoriskt)

E-post (publiceras ej) (obligatoriskt)

Hemsida