Bokhora.se

12/06 2017
19:09

scener och samtal

 

 

 

 

 

 

Såg precis att Scener & Samtal släppt sitt program idag, hemsidan är dessutom väldigt snygg. Hade varit superbra med ankarlänkar till de olika programpunkterna dock så att jag kunnat direktlänka men det kanske kommer. De jag spontant blir sugen på att gå och se är följande:

DET VILDA HUSET – ETT SAMTAL MELLAN HANNA NORDENHÖK & KAROLINA RAMQVIST

SERIER & POLITIK – ETT SAMTAL MELLAN GUDRUN SCHYMAN & ELLEN EKMAN

FÖRFATTARSAMHÄLLETS SKULD TILL FOLKBILDNINGEN – KRISTINA SANDBERG & BERIT LARSSON

ETT SKRIVANDE LIV – TOVE FOLKESSON, THEODOR KALLIFATIDES, ELISE KARLSSON. Moderator: IDA LIND

ÄNKANS SORG & ENSAMHET I ARBETARHEM – SVEN TEGLUND & ANNELI JORDHAL

BILDNING, BIOGRAFI & FRIGÖRELSE – Med AGNETA PLEIJEL & SUZANNE BRØGGER. Moderator: TONE SCHUNNESSON

 

6 kommentarer

6 kommentarer till Scener & Samtal

  1. Det är ett jättebra program, men jag irriterar mig på det här: är man en barn&ung-författare så är ens enda medverkan att läsa högt ur sin bilderbok i sagorummet. Inga b&u deltar i panelsamtalen, och jag tycker det är jättemärkligt. Jag själv är med i vanliga stora bokmässan, men med tanke på ALLA samtal från ALLA sorters författare om att delta eller ej i den stora, och sen den här satsningen, känns högläsning så himla fjuttigt och litet.

    • Marcus Stenberg

      Nu är jag dåligt inläst på detta men jag har fått intrycket i media av att programmet/arrangemanget till stor del är baserat på förslag av författarna själva. Så antingen har inga B&U-författare kommit med förslag eller så har alla förslag refuserats. Svårt att veta hur det är men jag fattar vad du menar såklart.

      • Jag vet inte alls hur programmet kommit till, men bara slumpmässigt att alla b&u föreslår att de ska läsa högt ur en bilderbok medan vuxenförfattare föreslår att de ska delta i ett samtal om tex platsens betydelse för skrivandet? I think not.

        • Marcus Stenberg

          Nej såklart ingen slump, det var inte det jag menade. Jag tycker ju som du att B&U är satt på undantag i de allra flesta sammanhang.

          Menade bara att det kan ju vara fel fördelning av många olika anledningar och det är svårt att veta hur det gått till eftersom det sägs vara till stor del arrangerat av författare. Det kan ju vara så att högläsningsdelen är förslag från de som anordnar ”Scener & samtal” och att samtalen är baserade på författarförslag. Då blir det ju också helt skevt men av en annan anledning. Då kan jag också tycka att man kunnat föreslå fler B&U-scenprogram från arrangörens sida istället för att lägga alla i en högläsningsgrupp. Sen verkar det ju (om jag förstått det rätt) också som att förlag gått in med pengar för att sponsra resor och övernattning och att scensamtalen inte är betalda. Hur förlagen velat sponsra är ju också oklart.

          Det jag menar är att det är ju skillnad på om alla B&U-förslag refuserats eller om det är så att det inte är så många B&U-författare som hört av sig till arrangemanget pga skäl som tex att de inte har samma medel att åka dit/arbeta ideellt eller andra skäl.

  2. sofia gräsberg

    Hej på er i tråden, här kommer ett långt svar men jag vill göra det ordentligt för jag bryr mig om frågorna ni tar upp. Jag håller helt med er om att seminarier kring vad som klassas som b&u-litteratur saknas i programmet. Vi pratade om denna brist vid några tillfällen, och nu när jag ser er tråd så tänker jag att det var dumt av oss att inte försöka få till ett sånt, lite mer aktivt. Så jag tar åt mig förstås. Men utgångspunkten för hela initiativet var egentligen bara att ta hand om mässprogram som riskerade utebli helt från att möta en publik och ”tystna” – det var i ett senare läge som nya programpunkter började bli till och som vi började producera innehåll. Det är som du Marcus är inne på, att programmet har kommit till i en extremt rörlig och dynamisk process där vi fått massor av idéer och förslag från olika håll, och då särskilt författare själva. Det har varit en väldig fart och en massa förväntningar från olika håll. Och de som hade tydligast syfte eller fick igenom ett förslag var då det blev tydligt vad som var akut just med detta, där det fanns en tydlig riktning som vi kunde utgå från + förstås de som bojkottar och har böcker som kommer samtidigt och varit med i diskussionerna från i vintras, då vi började tala om detta på allvar.

    Vi har refuserat två programpunkter som rörde ungdomsböcker (som jag kommer på nu) den ena var för mycket en presentation och inte ett seminarium, och ett annat låg lite för nära innehållsmässigt till den worskhop som vi redan tackat ja till (till världslabbet). Och då ville vi hellre ha en workshop än ett seminarium eftersom målgruppen är såpass ung (mellanstadium).

    Så på sätt och vis kunde vi varit mer aktiva i att söka upp, men å andra sidan byggde alltihopa mycket på vilka som gick in i det aktivt och var konstruktiva och drev på och ville något. Men vi har dåliga nätverk vad gäller b&u-litteratur rent generellt i föreningen, så det spelar förstås också en stor roll. Vad gäller förlagen så är det väldigt olika hur aktiva de varit, en del har vi haft noll kontakt med rörande innehållet, andra har kommit med lite förslag och tips och åter andra har varit jättehjälpsamma. Men det har ju verkligen varit en ovanlig process, som sagt.

    Sen är det ju detta med resurser – vi är en ideell förening. vi är två halvtidsanställda som också har andra jobb, och vi har gjort detta program ovanpå befintlig arbetstid, om man säger så. Så vi har gjort så gott vi kunnat. Men detta gör också att vi kanske blivit lite mer utelämnade till just nätverk, vilka som hört av sig, vad som kommit i vår väg. Eller så är det alltid så det är och det finns inga ursäkter att komma med för att inte deala med det.

    Sagoscen-programmet var helt och hållet tack vare barnboksförfattarna själva. De hörde av sig till oss och organiserade alltihop själva. Vi är otroligt tacksamma för det.

    Sist men inte minst: vi tänker ju att det ÄR en massa i programmet som en ung publik intresserar sig för, även om utgångspunkten inte är en bok som klassas specifikt för b&u.

    Men ni som brinner för detta får väldigt gärna höra av er till oss om ni vill göra grejor i litteraturhuset t ex. Ni är välkomna att göra just detta! Det finns ju hur mycket som helst att prata om och göra och våra närmsta grannar är Frilagret som är ett ungdomskulturhus och som vi gärna samarbetar mycket mer med. Så – kom igen bara! Och varmt välkomna även på Scener & samtal. /Sofia Gräsberg, verksamsledare

    • Marcus Stenberg

      Stort tack för ditt svar! Väldigt intressant att få ta del av processen och dina tankar!

Namn (obligatoriskt)

E-post (publiceras ej) (obligatoriskt)

Hemsida