En författares doft « Bokhora

Bokhora.se

03/05 2018
11:27

Ibland känns det nästan som om bokmerch är livet. Den klassiska tygpåsen med bokmotiv har vi ju sett ett tag nu och även om det inte går att tröttna på den är det kul att se böcker i annan prylform eftersom det händer så sällan. Det kanske mest lyckade exemplet på bok-blir-pryl måste ju vara Muminmuggarna. Arabiaporslin möter Tove Jansson-teckningar via begåvade Tove Slotte-Elevant. De är en klassiker som inte bara är en pryl heller, de har blivit en subkultur av samlare och de höga priserna på vintagemuggar reflekterar inte bara kärleken till Mumin utan även vilken otrolig kvalitet det visat sig vara på dem. Jag själv har flyttat i snitt vartannat år senaste 15 åren men mina Muminmuggar från 90-talet har hållit i varenda flytt, varenda disk. Jag har till och med haft dem som ljushållare utan att de spruckit.

Att göra om älskade barnboksfigurer till saker kan nästan jämföras med en filmatisering på det sättet att folks föreställningar och minnen kan krocka med andras tolkningar. Jag blev därför glatt överraskad när det visade sig vara en väldigt fin och välgjord kollektion som Bonnier Brands skickade ut pressmeddelande om. Eftersom det är 100-årsjubileum för första boken om Tant Grön, Tant Brun, Tant Gredelin och Farbror Blå i år så har bland annat bokstöd, anteckningsböcker och doftljus tagits fram. Jag har testat anteckningsbok, tändstickor och doftljus och blivit så pass nöjd att jag nu går och är bitter över att jag inte har råd med bokstöden.

Jag svalde dock den bitterheten tillfälligt för att prata lite med Linn Widén som jobbar med marknad och PR på Bonnier Brands.

 

Kan du berätta lite om vad Bonnier brands är?
Bonnier Brands är en del av Bonnierförlagen och arbetar med att utveckla produktkoncept kring varumärken, karaktärer och författare. Vi hittar nya sätt att sammanföra konsumenter med sina favoritförfattare och karaktärer som tex, Elsa Beskows fantastiska sagoskatt eller Per Morberg där vi arbetar med hans egen kökskollektion.

Varför tror du att Elsa Beskows karaktärer överlevt så länge?
Hennes illustrationer har en så stor plats i den svenska folksjälen. Illustrationerna är tidlösa, detaljrika och när sagorna lever vidare generation efter generation så skapas det en stark nostalgisk känsla som man vill föra vidare. Hennes illustrationer är verkligen ett hantverk och kommer förhoppningsvis leva vidare 100 år till.

I och med 100-årsjubileet för Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin ger ni ut en fantastiskt fin kollektion med Beskows illustrationer, hur valde ni vilka typer av produkter det skulle vara?
Vi och familjen Beskow ville uppmärksamma jubileet av tanterna och farbror blå på ett nytt och spännande sätt men också skapa en kollektion som kan leva vidare under lång tid precis som sagorna har gjort. Mässing är ett material som aldrig blir omodernt och att applicera ett av Elsa Beskows mest kända motiv (siluetten av tanterna och farbror blå) på inredningsdetaljer i mässing kändes helt rätt.

När började arbetet med dessa produkter?
Vi tillsammans med Elsa Beskows familj och dödsbo påbörjade skisser och produktutveckling 2016. Det har varit ett väldigt fint samarbete.

På de produkter jag har är det väldigt hög kvalitet, hur resonerade ni kring det? Jag tänker att man kunnat göra billigare saker som fler köpt men då missat de som vill ha riktigt bra kvalitet osv.
Vi tror på att tillverka saker med hög kvalité med tidlös design, det är viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv. Precis som Elsas sagor vill man att produkterna ska leva vidare länge och älskas av generationer och fungera idag och om flera år. Mässingskollektionen är en otroligt fin gåva och då är självklart kvalité och materialval viktigt.

Vilka ser du som målgrupp?
Det spännande med Elsa Beskow är att målgruppen är så bred, gammal som ung har alla en koppling till berättelserna och bildspråket.

Jag blev väldigt glad över att de veganska (100 % sojavax ) doftljusen som både var snygga + kändes väldigt hållbara. Var valet av dofter och material självklart från början eller fick ni prova er fram?
Vi fick absolut prova oss fram för att hitta rätt doft. Det var en spännande utmaning att översätta sagorna Blomsterfesten i Täppan och Solägget till just dofter. Ett väldigt spännande arbete som har resulterat i två fina dofter.

Ser du några risker med att göra produkter av älskade böcker?
Egentligen inte, utan om man behandlar illustrationerna med respekt ser jag bar att de blir ett komplement till böckerna. Ett nytt sätt att få in sagorna i sitt hem.

Vilken av Elsa Beskow-produkterna gillar du mest själv?
Jag är ett stort fan av doftljuset med doft Solägget. Det doftar citrus och känns lite exotiskt men ändå lätt och fräscht. Jag har redan gett bort flera i present och ett doftljus är något som uppskattas av de allra flesta.

(Bilderna i det här inlägget är tagna av mig men fler produkter går att se här)

6 kommentarer

6 kommentarer till En författares doft

  1. Asså, shit vad svag jag är för bokmerch. Känner mig lite som en sucker ibland, men, men … Lite tråkigt dock att så många förutsätter att just den merch de ser automatiskt är från ens favoritbok. Själv tycker jag att det är helt omöjligt att välja favoritbok, men har ändå gärna merch från böcker jag verkligen gillar.

    • Jaha du menar att om någon ser att du har en viss bokmerch så måste du stå för att det är favoritbok också? Det låter ju fel. Enda sättet är nog att skaffa ännu mer bokmerch så att folk vet att det inte är ett statement!

  2. Vilka fina saker, älskar bokstöden och underläggen. Hade ingen aning om denna kollektion, tack för tips!

  3. År det inte lite konstigt med Elsa Beskow doftljus. Det fanns ju inte doftljus på den tiden. Doft av nybakade bullar eller vaxdoft kanske skulle funka? Men dom var fint designade.

    • Doftljus har funnits i hundratals år (förmodligen några tusen) i den betydelsen att man tillsatt något i ljus som gör att det får en annan doft än det som förbränns (exempelvis talg som inte doftar gott).

Namn (obligatoriskt)

E-post (publiceras ej) (obligatoriskt)

Hemsida