Bokhora.se

27/11 2016
14:04

Marks & Spencer har en myzig julreklam som delas ganska flitigt nu, den sammanfattar julen ganska bra så som jag tror att många upplever denna högtid. Storyn är typ såhär: en kvinna tar hand om sin man, stöttar honom i hans yrkesroll och dubbelarbetar i skymundan samt tvingas ta föräldraansvar för ett barn (som f.ö. inte ens är hennes eget) som är ett as mot sin syster större delen av tiden på ett sånt där boys-will-be-boys-sätt som många föräldrar inte verkar kunna/vilja stävja.

Denna kvinna heter ”Mrs. Claus” och gillar böcker. Hur mycket gillar hon böcker? Jo det har jag tagit reda på. Och du kan inte ana vad jag upptäckte! Men först:

Systerskapet/bokfrändeskapet gör att hon åker helikopter från nordpolen till London. Storasystern i reklamen ligger och läser när lillebrorsan tar en vattenslang och förstör den goda lässtämningen.

bakgrund_0005_kurvor-1-kopia

bakgrund_0003_kurvor-1-kopia-2

Här får vi veta a systern läser ”The potion diaries”. På goodreads får vi lära oss av författaren själv att den kallas för ”clean teen” av förläggaren, ett begrepp som tydligen innebär: ”no graphic content”. Ändå är halva titeln överklottrad i filmen. Det är ganska konstigt. Har det med immateriella rättigheter att göra hade de väl bara kunnat svänga ihop ett fejkomslag, det är inte heller så att det hade behövt vara särskilt snyggt gjort eftersom boken syns i bild i typ en halv sekund och bara dårar sitter och freezeframear böcker i reklamfilmer.

Är de så selektivt lata på M&S att de tar in riktiga renar i en reklamfilm (trots att alla ändå tror det är datoranimerat) men inte ids be nån designpraktikant att slänga ihop ett fejkomslag?

 

Det är ju det som de inte är!!! De är inte ett dugg lata visade sig. Tomtemor ligger nämligen och läser kioskvältaren ”Fifty shades of red” som inte alls verkar handla om bdsm av omslaget av döma, snarare är den en ”En dag”-romantisk historia.

 

bakgrund_0001_kurvor-1-kopia-4

bakgrund_0007_kurvor-1-kopia-7

754dadaaa8f46bea5510bbfff1597c48

 

När Mrs. C ska ge sig ut i kylan får vi inte bara se hennes walk in closet utan även skrivbordet.  Alla som är som mig – dvs. kontorsmaterialsknarkare – ser nog inte ens garderoben för skrivbordet. Men ni som inte fattar vad allt fuzz med kopparfärgade saxar och limiterade Moleskines handlar om kan titta till vänster i bild. Där vid den slädformade delen av skrivbordet ligger en storpocket. Det är nästan omöjligt att hitta en bildruta där den är skarp men här är några försök.

 

bakgrund_0004_kurvor-1-kopia-3

redblack

 

redblack-11

Jag ser inte riktigt vem som är författaren. Först trodde jag det var Stendahls ”The red and the black” eftersom jag tycker mig se orden ”red och black” men det är ju snarare så att texten överst på omslaget är för- och efternamn. På den under bilden tycker jag mig se ”RED IS THE NEW BLACK” samt vad som kan förmodas vara en förlagslogga under.

Åter till Tomtemors första bok! Försök bortse från tomtefar som gör armhävningar. Längst ner på ryggen ser vi samma typ av rundade form som åtminstone går att ana på den svarta boken.

bakgrund_0007_kurvor-1-kopia-7

 

bakgrund_0001_kurvor-1-kopia-4

macmillan2

 

Och här nedanför är RITNB-omslaget.

mrs-c

 

Här har jag försökt rita av den loggan och visst, lite lik en sorts E-type-båt kombinerad med en innebandyklubba är den ju, men också går det med lite fantasi att tänka sig att det är en släde. Den där lite rundade fören på släden som även går att skymta i reklamfilmen.

 

macmillan

macmillan5

Slutsats: Tomtemor är förläggare av böcker för vuxna, enda kravet hon hade för att ställa upp i en reklamfilm var att de skulle censurera clean teen-böcker eftersom hon är too cool för school. Tomtemor är inte en clean teen-förläggare. Hon är trött på sin kille med hipsterskägg och låtsas sova när han kommer hem och gymmar på hennes panna i ett desperat försök att visa sig manlig. Hon känner ett starkt systerskap till unga läsande tjejer trots deras töntiga boksmak och avslutningsvis har hon någon konstig fascination för färgen röd.

Heeelt normalt alltså.

Glad första advent!

Ps. Marks & Spencers pressavdelning har inte svarat på mina mail trots att det gått över en vecka. Jag vet därför inte vem som är satt som författare till Släde förlags böcker om ni undrar men jag fortsätter jaga dem såklart.

11 kommentarer
12/10 2016
18:53

Jag var trött och stressad och skulle till en bokhandel i Uppsala för att jobba, min partner stack snällt åt mig en tjuga och jag siktade på närmsta Pressbyrås kyldiskar med iskalla redbull-burkar som kunde ersätta den jag glömt i kylskåpet. Jag får panik om jag inte är för tidig till saker och kände mig sen.

Jag hade läst någon notis om att det skulle bli Harry Potter-butik på centralen under utgivningsveckan och förhållit mig svalt, rentav surt. Jag vill inte att böcker ska ”demas” som andra prylar av telemarketingsnajdiga säljare bredvid utdelande av Lycasimkort. Och så vidare, muttrade jag i mitt inre.

Men all surhet och stress rann av mig när jag såg Kajsa Berglund Loord (kommunikationsansvarig på Norstedts) stå och prova mantel och runda glasögon i den luftiga montern. Det låg en air av lugn där inne bredvid uppslagna målarböcker på ett bord. Det verkade vara fans snarare än säljare som jobbade där. Inget demande, ingen Lyca-stämning. Det kändes snarare som en slice av en mysig scifimässa än en sarlac pit av sälj. Dagen efter mailade jag lite med Kajsa:

 

Hur kom ni fram till att det skulle vara just en pop up-butik som var rätt marknadsföring för den här titeln? Var det självklart eller var det många idéer som skrotades innan ni kom fram till just den idén?
Att öppna en popupbutik är en tanke vi länge haft och vi tyckte att det passade ypperligt för just Harry Potter och Det fördömda barnet, eftersom bokserien är så välkänd och älskad och har en stor och hängiven fanbase. Så den planen fanns med redan från start.

Det går att köpa boken imorgon såklart men vad finns det att göra till dess i butiken? Finns det något särskilt du själv ser fram emot?
Imorgon [tors 13/10] kl 8 släpper vi boken och de första som köper den får en poster. Men innan dess kan besökarna handla alla Harry Potter-böcker som finns på svenska, inklusive den helt nya illustrerade utgåvan av Harry Potter och Hemligheternas kammare. I övrigt kan folk klä ut sig, lösa quiz (som många fans tyckt varit för lätt …), pyssla och hänga med oss. Jag ser extra mycket fram emot lördag kl 12, då kommer bokens översättare Lena Fries-Gedin, som översatt alla Harry Potter-böcker, och Jessika Gedin. Många fans har varit förbi och frågat efter Lena, så vi hoppas på fullt ös i butiken.

Jag gick förbi igår morse och såg dig stå och prova kappa och runda glasögon, kommer det vara cosplayande från alla som jobbar där?
Självklart! Nej, men det finns ju möjlighet att klä ut sig för besökarna. Vi i personalen klär bara ut oss ibland, när andan faller på.

Är något elevhem överrepresenterat hos er på Rabén & Sjögren?
Det vet jag faktiskt inte. Detta måste genast undersökas! Själv är jag Ravenclaw enligt testet på Pottermore.

Vilka är det förresten som jobbar där? Redaktörer och korrekturläsare eller vanliga mugglare?
Precis, och en och annan ynk. Vi som står i montern saknar tyvärr helt magiska krafter och jobbar på redaktionen på Rabén & Sjögren (förläggare, redaktörer och förlagschefen Ann Sköld), men också på kommunikationsavdelningen, administration och säljavdelningen.

Kommer det vara några andra saker som händer kring bokens släpp förutom butiken?
Alla fantastiska återförsäljare gör förstås en massa för boken – bland annat har den fina bokhandeln Bokslukaren på Mariatorget kvällsöppet med högläsning, Bertie Bott’s bönor och varm choklad på torsdag kväll och Akademibokhandeln och Bokus har digitala quiz man kan lösa och tävla om fina priser.

Å en sidan är centralstationen en knutpunkt med många potentiella butiksbesökare men å andra sidan är många stressade där, hur tänkte ni kring valet av plats?
Vi tänkte helt enkelt att det är en knutpunkt där oerhört mycket folk rör sig, framför allt från Stockholmstrakten men även från hela landet. Jag tror att det handlar om 200 000 människor som passerar Centralstationen i snitt per dag. Sen spelar ju tågstationen en roll i Harry Potter-böckerna. Dessvärre saknas det en perrong 9 ¾ här i Stockholm så vitt jag vet.

Vad finns det för svårigheter med att nå ut med översättningen när den kommer några månader efter originalet?
Det är klart att många fans redan har köpt och läst den engelska boken, men så har det även varit för alla tidigare Harry Potter-böcker i svensk översättning, och de har ju gått väldigt bra ändå.

Hur tänkte ni kring butikens form?
Vi ville ha en enkel form, med vepor och skyltar som kommunicerar nya boken.

Är det krångligt med en sån internationell titel när det gäller kommunikation? Måste allt ni gör kring en sån här titel godkännas av någon magisk PR-hatt eller ett marknadsföringsministerium med oinskränkt makt?
En hel del måste godkännas av agenturen som äger rättigheterna, vilket jag har full förståelse för och som är rätt vanligt vid såna här stora boksläpp. Det hade ju varit en dröm att få en intervju med J.K. Rowling, John Tiffany och Jack Thorne, men det gick t.ex. tyvärr inte.

Min första tanke när jag såg popupen var: ”SUPERKUL!!!” Men finns det inte en risk att ni tar bokhandlares förtjänst på en sån stor titel och därigenom på sikt förlorar dem som fönster för andra titlar – som folk kanske inte hittar utan bokhandlares tips och skyltning?
Det tror vi inte och det är naturligtvis inte vår avsikt att ta försäljning från återförsäljare. Butiken är framför allt tänkt som en del i kommunikationsplanen kring boken och vår förhoppning är att den snarare ökar försäljningen för våra återförsäljare än tvärtom eftersom väldigt många kommer att få kännedom om den nya boken pga butiken. Det skrivs ju en del om butiken, som nu till exempel. Vi släpper ”Harry Potter och Det fördömda barnet” den 13 oktober precis som alla andra.

Finns det fördelar med att förlag säljer böckerna utan mellanhand?
Vi säljer nästan aldrig böcker utan mellanhand, enbart på bokmässan och vid mindre event. Det krävs väldigt mycket personal och jobb när vi ska sälja på egen hand och överlåter med varm hand detta till proffsen efter den 16 oktober när butiken stängs. Men det är klart att det är roligt att möta läsarna, det gör vi sällan!

Nu har ju butiken inte varit där så länge men vad har ni fått för respons hittills från besökare?
Många Harry Potter-fantaster har blivit glada när de upptäckt butiken och responsen har hittills bara varit positiv.

Slutligen: Vilken är din personliga favoritkaraktär i HP-universumet?
Neville Longbottom! En sann hjälte.

Mer info om program i butiken + öppettider på Rabén & Sjögrens hemsida eller deras FB.

1 kommentar
30/08 2016
6:09

Den benämningen har signeringsfenomenet Björn Hellberg i SvD. Jag tycker det är en intressant text, inte bara om Hellberg, utan om författares villkor.

Men en sak stör jag mig på i inledningen, jag har själv stått i oräkneliga signeringsköer och kan inte alls känna igen detta:

”Medan andra författare suckar sig igenom läsarträffarna sätter den folkkäre 72-åringen en ära i att göra varje möte unikt.”

VEM/VILKA är dessa suckande författare? Jag tycker snarare att författare vid signeringar har extremt tålamod med den konstanta molotovcocktail av konstiga förfrågningar om vad som ska stå i hälsningar, märkligt rättframma omdömen om såväl skapare som verk och framför allt alla kondenserade livsöden de får biktade för sig apropå inget.

Jag tillhör givetvis den grupp som utsatt författare för ovan nämnda faux pas (i pluralis) men aldrig att jag fått minsta suck. Har jag bara haft tur?

5 kommentarer
23/08 2016
6:32

 

 

Festivalbokhandeln sköttes exemplariskt!
^Festivalbokhandeln sköttes exemplariskt!

 

 

 

 

Christoffer Carlsson blev oförtjänt uthängd av Josefine Sundström som en scensmsare när han enligt egen utsago enbart tog en mycket diskret publikbild. #scensmsgate
^Christoffer Carlsson blev oförtjänt mobilshamead av Josefine Sundström som en scensmsare när han enligt egen utsago enbart tog en mycket diskret publikbild. #scensmsgate

 

 

Tove Alsterdal publikhänger i bokbuss efter högläsning.
^Tove Alsterdal publikhänger i bokbuss efter högläsning.

 

 

 

Morgonminglande författare + stressade förlagsmänniskor hittas med fördel i Clarions lobby.
^Morgonminglande författare + stressade bokbranschmänniskor hittas med fördel i Clarions lobby.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peter Robinson, frun Sheila och crewmedlem försnackar.
^Peter Robinson, Sheila Halladay och crewmedlem försnackar.

 

 

 

 

 

2 sekunder innan bilden tas: Sharon Bolton förklarar sin kärlek till Buffy the vampire slayer, Mats Strandberg ropar "I love you".
^2 sekunder innan bilden tas: Sharon Bolton förklarar sin kärlek till Buffy the vampire slayer, Mats Strandberg ropar ”I love you”.

 

 

 

Crimetime dag 1-3: "Gud vilket billigt reklamtrick men snygg affisch." Crimetime dag 4: "Gud jag MÅSTE få veta vem hon ääääär!!! *beställer boken*"
^Crimetime dag 1-3: ”Gud vilket billigt reklamtrick, tror de att jag går på det där…” Crimetime dag 4: ”Gud jag MÅSTE få veta vem hon ääääär!!! *beställer boken*”

 

 

 

 

 

Unga crimefans gör pins med Lasse-Maja- och PAX-motiv.
^Unga crimefans gör pins med Lasse-Maja- och PAX-motiv.

 

Så fort jag lyckats övertala 6-8 vänner kommer det recension på detta spel!
^Så fort jag lyckats övertala 6-10 vänner kommer det recension på detta spel!

 

Jag säger inte att jag har bevis på att Arne fått dansbandshybris  och skaffat turnébuss, men denna stod parkerad utanför Wisby Strand där invigningen hölls.
^Jag säger inte att jag har bevis på att Arne fått dansbandshybris och skaffat turnébuss, men denna stod parkerad utanför Wisby Strand där invigningen hölls.

 

 

 

Förläggaren och författaren Linda Skugge var den enda på festivalen som jag såg sitta och läsa backstage.
^Förläggaren och författaren Linda Skugge var den enda på festivalen som jag såg sitta och läsa backstage.

 

IMG_9114

 

 

Johan "The Claw" Theorin och Sharon Bolton.
^Johan ”The Claw” Theorin och Sharon Bolton.

 

IMG_9196

 

 

 

 


^Författarmiddagspublik.

 


^Till vänster: Sharon Bolton-fanboy. Till höger: Sharon Bolton-son.

 


^Antikvariat Drotten.

 


^Antikvariat Drotten-fangirl/författare/min partner Helena.

 

15 kommentarer
13/07 2016
14:30

Vi var inom Söderbokhandeln idag. Tyvärr ett extremt oavslappnat besök på grund av att vi var dumma nog att gå på Gameshop och köpa varsitt begagnat spel till barnen just innan, så det var mest tjat och gnäll om att gå hem. Semesterosynken har varit total de senaste dagarna. Nåväl, dessa tre pärlor är sommarens måsten (släng förresten gärna in ”Hundarna på huvudgatan” av Elin Grelsson Almestad som ligger där bredvid Roxane Gay, så får ni en fin fyrboll)

Kommentera
19/06 2016
10:34

bookbeatJag vill inte såga BookBeats reklam. De ligger i klart underläge mot storytel och jag tycker att det är på tiden att någon på den svenska ljudboksmarknaden tar ljudboksreklamen vidare. Men som det brukar heta: det är olyckligt. Och lite klantigt. För visst måste annonsörer och reklambyråer vid det här laget förstå att det kan bli oönskade krockar när de annonserar i tidningar?

Jag tänker att det inte så mycket är just den här specifika ljudboksreklamen som hamnat lite konstigt, snarare är det svårt att göra reklam för underhållning med våldsinslag.

Som anställd i bokhandel vet jag hur märkliga och rätt komiska samtal som kan utspela sig kring såväl deckare och spänningsgenren som fakta-böcker som skildrar olika former av våld och trauman. Det händer såklart ofta att vana läsare exakt vad de är på jakt efter i alla genrer.

Exempelvis: ”Jag gillar fantasy men inte science fiction”, ”Jag vill läsa historia men inte om krig.”, ”Jag vill ha en bok om andlighet, gärna något om självupplevd reinkarnation.” Och så vidare. Inte så weird.

Men det blir nästan komiskt ibland när jag pratar med läsare om vad de vill ha i de otäckare genres de botaniserar i. ”Jag gillar att läsa om hemska saker, helst självupplevda.”, ”Jag vill inte ha för mesig deckare, helst ska det vara någon störd psykopat.”, ”Jag vill ha något som handlar om övergrepp.”

Ofta blir det ännu mer specifikt, och som bokhandlare är det extremt bra med kunder som verkligen kan formulera sina preferenser, men visst är det många som skrattar till och nästan skäms när de uttalar dem. ”Det låter lite sjukt men det är sånt jag läser.” Jag har hört variationer på den meningen många många gånger.

Och jag tänker att det är det som är problemet med BookBeats annons som hamnar lite fel, det är snarare genren som är omöjlig att marknadsföra utan att det från tid till annan ”låter lite sjukt”. Böckerna handlar ju om det de handlar om. Vi vill uppenbarligen läsa om hemska saker, och det är bara dumt att moralisera kring det. Samtidigt känns det ibland märkligt när det formuleras högt, i en bokhandel är det en sak att formulera det, ovanför en artikel om barnsexbrott är det en annan sak.

Men varför vill jag egentligen inte klaga på den här annonsen? För att ÄNTLIGEN har Sverige tagit ett första steg till att slippa de ohyggligt tråkiga annonser som ljudboken varit förknippad med här. Vi har längre torterats av den folkbildande reklamestetiken när det gäller ljudbokens marknadsföring. Jag ser framför mig reklambyråmöten och marknadsföringsavdelningar som gjort töntiga imitationer av den tilltänkta konsumenten:

”Vaaaad äääääär eeeeeens en ljuuuuudbooooook??????” *perplex min*

Enkla produkter går att marknadsföra på mer avancerande sätt eftersom vi redan känner till produkten och dess egenskaper på förhand. Typ ketchup, ingen behöver få produkten förklarad för sig. Abonnemang för streamade ljudböcker däremot, där finns en otrolig bredd av förförståelse bland konsumenter. Många har vuxit upp med streamingtjänster och har ingen tröskel alls. Men de flesta föddes innan internet fanns. Avståndet mellan dessa är stor. Och för oss som växte upp med internet är det ganska trist att behöva se reklamkampanjer som är så allmänna att de inte säger någonting alls. Självdestruktiva bokreklamsintresserade där ute kanske tänker på sömnpillret ”Att läsa är att resa”, som Akademibokhandeln har som slogan.

Storytel har tidigare kört ungefär lika tråkiga kampanjer: bildbyråperfekta modeller som går all in i sin ljudboksläsning och visar så kallade starka känslor inför varje sak de får höra (i sina till synes obekväma hörlurar, varför måste de rättas till så himla ofta, alternativt hållas på plats hela tiden??)

 

storytel-free-1024x560

 

Det är givetvis smart att lansera Ljudboken med stort L samtidigt som sin egen produkt. Hörlurar är inte bara musik eller handsfree till samtal. De är också ”upplevelser” och ”nya världar”.

Det går att jämföra en av de första annonserna för bilar som publicerades 1898 med vart vi är när det gäller ljudboksreklam över 100 år senare. Produkten i sig ställs mot den daterade och föråldrade versionen. Varumärket kommer i andra hand.

En häst! Som du måste ha ångest för att ta hand om! Och som dessutom kostar! Usch! Jag köper mig en bil istället!

En bokhylla! Med fysiska böcker som samlar damm! Usch! Jag köper mig ett ljudboksabonnemang istället!

Och sen råkar det liksom finnas ett varumärke där i närheten som jag kan välja nu när jag kastar ut min häst och mina dammiga böcker utför ättestupan.

ad_039

 

Nästa steg i evolutionen är visserligen snyggare, men har fortfarande en form av folkbildande ton kring ljudboken i sig och inte kring företaget eller deras apps specifika funktioner som gör den bättre än andra. Annonserna vill framför allt sälja in att böcker kan också vara ljud! Det går att göra annat medan du läser!

Sättet som det görs på är att låna bildspråk och symboler från den fysiska bokens värld. Kanske kan en jämföra det med hur symbolen för att svara i telefon på mobilen är en gammaldags telefonlur än idag. Eller varför inte exemplet från bilens värld som vi redan varit inne på, där anges fortfarande bilars ”hästkrafter” (om än i förkortningen ”hk”), men det är knappast så att någon biltillverkare idag måste förklara för konsumenterna att idén med bilen är samma som med häst och vagn (det hindrar dem dock inte från att göra reklamer där hästar blir glada av motorolja eller är inlåsta i motorhuvar).

Ads-for-books-audiobooks-540x823

audio-books

 

5c5e22fe670cf82c22de75c522a08790

the-jurga-report-ad-for-bmw-x5

I det här ovanstående steget av utvecklingen är vi något mer raffinerade, uppläsaren/laman får ett bokmärke i munnen eftersom vi nu kommer bokmärka hans röst och inte hans boks papperssida.

De gamla böckerna i staplar illustrerar hur ljud såg ut när det mättes analogt i staplar förr (PPM-mätare). Dessa staplar finns även kvar för att illustrera digitalt ljud så det blir lite av ett inceptionläge här när en gammal teknik används för att illustrera en ny teknik men strunt i det nu.

Slutligen har vi pappersboken som med lite välvilja ser ut som en mun, och vad gör munnen, jo den läser högt ur böcker. Känns det som en fyraårskontroll? Borde vi inte förstå att böcker också kan vara ljud vid det här laget? Borde vi inte få veta något om vad som särskiljer just denna ljudboksleverantör?  NEEEEJE DET ÄR FÖR TIDIGT!!! Så här kommer några till annonser på temat ljudbokärocksåläsning. Har vi fattat snart?

fbf44d52634407490d7a82b8104d305f

penguin-knitting_aotw

17828_700b

penguin_mark_twain_headphones

penguin_william_shakespeare_headphones

penguin_audiobooks_the_wizard_of_oz

audible ad

audiobooks-sci-fi-600-76456

audiobooks-romance-600-25229

10 kommentarer
07/05 2016
7:51

Skärmdump från Svb

 

Nya numret av Svensk bokhandel kom igår. Alltid starka känslor.

Förutom att jag inte kan hitta Ordfronts VD:s citat på facebook utan på hans instagram, och att det inte är så som citering går till när bara en del av en mening citeras, så är det spännande att försöka förstå vad citatet handlar om. Varför har Pelle tappat humöret på målarböckerna på topplistan? Vad fan är det egentligen med oss svenskar som får Ordfronts VD att fundera på branschbyte? Läser ingen böcker längre? Sitter alla hemma och färglägger mindfulnessmandalor istället? Det kan se så ut så vid en första anblick men är det så himla enkelt att tyda en topplista?

 

”Ibland undrar man om man inte ska byta bransch. Just nu är 7 av Adlibris 10 bästsäljande titlar färgläggningsböcker. Därtill en bok om livet på Drottningholm av en prinsessa – va fan är det med oss svenskar? Tur att Ferrante ändå står pall.”

I PISA-undersökningen 2012 kom Sverige på 38:e plats av 65 länder i matematik. Vi låg under medelvärdet.

Därför kommer här några illustrerade räkneexempel på vilka effekter som gör att det ser ut som att svenskarna bara sitter hemma och mindfulnessar sig med kritor istället för att läsa drabbande poesi eller förtjusande romankonst.

UTBUDSEFFEKTEN

78 böcker ingår i kategorin Målarböcker för alla åldrar. Om vi jämför det med antalet böcker i kategorin Svensk skönlitteratur som i skrivande stund är 36 325 st så betyder det att vi får en ratio på ungefär 465:1.

Det vill säga: ska du köpa en roman har du för varje målarbok på Adlbris 465 stycken skönlitterära verk. Om vi tänker oss en förenklad bokhandel som har två målarböcker och samma ratio som adlibris skulle den se ut såhär:

statistik3

 

I vår hypotetiska bokhandel kommer det in 4 st kunder. Hälften är på jakt efter romaner, hälften är på jakt efter målarböcker. De handlar enligt följande:

Kund A: köper 3 st romaner.

Kund B: Köper 3 st romaner, men inte samma titlar som kund A.

Kund C: Köper 2 st målarböcker.

Kund D: Köper 1 st målarbok.

Hela boklooten skulle se ut såhär:

statistik4

 

Den bok som skulle ligga överst på topplistan skulle alltså vara målarboken ”I havets djup”, resten på delad andraplats. Men totalt sett har bokhandeln ändå sålt dubbelt så många romaner som målarböcker.

Om det kommer fyra kunder till: två som vill ha målarböcker och två som vill ha skönlitteratur och ingen vill ha dubbletter kommer det plötsligt se ut såhär när det gäller den totala konsumtionen:

statistik5

Nu innehas både första och andraplats av målarböcker fastän bokhandeln fortfarande säljer fler romaner. Så här går det att hålla på och målarböckerna får bara starkare plats på topplistan.

Eftersom det finns så många i kategorin skönlitteratur kan effekten bli sån att en butik teoretiskt kan sälja 465 romaner på en dag men bara 10 målarböcker och topplistan kan fortfarande ha målarböcker i topp eftersom antalet är fördelat på så få målarbokstitlar. Och tänk då på att jag enbart räknat ut denna ratio baserat på svensk skönlitteratur. Tar vi med även engelsk samt antar att en person på jakt efter skönlitteratur kan tänka sig att köpa en reportagebok blir effekten ännu mer tydlig.

Detta gör att en målarbok visserligen kan sälja mer än den roman som säljer bäst bland romaner ibland men att det inte säger något om vad folk läser på det stora hela. Många böcker som säljer få exemplar står för en rätt stor del av den totala mängden sålda böcker.

TIDSEFFEKTEN

Jag vet inte hur adlibris mäter sina topplistor men jag vet att de inte räknar total försäljning någonsin. Då skulle Harry Potter och Christian Grey förmodligen fortfarande leva det goda livet på gräddhyllan. Vi kan alltså tänka oss att olika lång mättid får olika resultat på en topplista. Det går att illustrera såhär:

statistik6

 

Hur ser en topplista ut med denna försäljning?

1. Om butiken nollställer räkneverket varje vecka kommer det vara målarböcker på plats 1 och 2 efter en vecka . Precis som i första exemplet.

2. Om butiken nollställer räkneverket varje dag kommer det enbart vara målarböcker högst upp på en av dagarna (dag 4). Om en förlags-vd går in och skärmdumpar just den dagen kommer den vilja avgå i uppgivenhet och världssmärta.

Det är det som är så lurigt med en topplista baserad på kort tid. Den visar en sak men eftersom vi inte VAD den visar börjar vi tolka. En hypotetisk VD skulle kunna tolka det som att tiden är ur led och att det är synd om människorna om den tror att den får en temperatur på svensk läsning genom att se en dagsbaserad topplista.

Ju kortare mättid desto mer känsligt för trender.

Exempel: En tuff kändis lägger upp tuff selfie på sociala medier. Nu hakar hen på målarbokstrenden och trogna följare gör detsamma direkt de ser bilden.

Samtidigt tuffar försäljningen på stadigt för en typisk bra författare som Olivia Bergdahl men beroende på vilket tidsomfång som mätningen görs så kanske inte det syns lika tydligt. Om vi skulle översätta detta till aktiespråk skulle vi kanske kunna jämföra det med begreppet volatilitet. En trendkänslig bransch kan ha stora prisvariationer på en aktie, detta mäts i procent. En aktie som går upp och ner mest hela tiden har hög volatilitet och det är lätt att luras att tro att det går att göra klipp. Men snälla förläggare, det ni gör är bra. Låt er inte luras av de snabba klippen som Charlie Sheen lockas av att ha en robotbetjänt i ”Wall street”.

 

statistik7

 

I bilden nedan ser vi hur det på dag 2 trendar med målarböcker efter tuff statusuppdatering men att en stadigt säljande bok som aldrig når en topplista faktiskt kan sälja mer. Att skärmdumpa en topplista säger alltså inte något om dessa titlar.

 

statistik8

KLASSIFICERINGSEFFEKTEN

Lars Ulrich i Metallica spårade ur totalt och blev Darth Vader när folk började fildela musik i stor skala kring millennieskiftet. Olaglig fildelning är just detta: olaglig, det konstaterade Lars och började andas tungt bakom sin mörka mask och började svinga sitt ljussvärd. Men det Lars Ulrich inte förstod är det som flera studier (denna 2005 och denna 2013 t.ex.) senare visade: de som laddade ner olagligt var samma grupp som köpte mest musik digitalt.

Var inte Lars Ulrich. Bli inte Darth Vader.

Det jag tror är en av framgångarna med målarböcker för vuxna är att de fått isbn-status. De är inte ”bara” något som står i en eventuell kontorsmaterielhörna med några brädspel och storpack av bicpennor  ovanpå ett dammigt konstnärskit som är prisnedsatt sen i julas men fortfarande inte sålts. De får egenskaper som att de ska vara nyttiga, de är mindfulness etc. De skyltas i bokhandeln. De klassificeras som ”böcker” på adlibris och finns inte bara under ”Pyssel & DIY”.

På samma sätt som det inte gick att tänka på en nedladdad låt som en ”stulen” låt i bemärkelsen en utebliven inkomst, så tror jag inte det går att tänka på målarböckerna som att de tar marknadsandelar från de skrivna böckerna. Det finns inget som tyder på det än i alla fall vad jag kunnat läsa mig till. Jag tror inte att det går att säga att kunden står och väljer mellan en roman och en målarbok och väljer den senare. Jag tror snarare att målarboken är merförsäljning. Istället för att hulkenförvandlas till Lars Ulrich Vader kan vi se oss omkring bland våra läsande vänner: har någon av dessa testat färgläggande? Om ja: har de bytt ut romanerna mot målarböcker eller har de lagt till målarböckerna till den övriga bokkonsumtionen?

Kan det till och med vara så att målarböckerna lockat in en och annan kund i en bokhandel på samma sätt som en olagligt nedladdad låt någon gång lett till ett köp som annars inte hade ägt rum?

You may say I’m a dreamer…

 

statistik10

 

 

 

17 kommentarer
17/04 2016
23:00

Rolig grej som Helena upptäckte när vi kollade på ”Springfloden” på Svt ikväll: Rolf Börjlind, en av författarna till ”Springfloden”, gör en cameo i bokform när Kjell Bergqvist i rollen som Tom Stilton besöker antikvariatet.

Boken ”Persona non grata” är en utställningskatalog från en utställning på Moderna Muséet 1977. Komplett med LP-skiva går den för mellan 250-500 kr på antikvariat.net, dock finns den ej på antikvariatet i serien.

m_0005_Lager 1

m_0004_Lager 2

m_0003_Lager 3

m_0002_Lager 4

m_0000_Lager 6

m_0001_Lager 5

 

Benseman verkar glädjas över boken skriven och tecknad av Gunnar Lundkvist (som Nina Hemmingsson snart ger ut en bok om). Men vän av ordning kan notera att i boken ”Springfloden” är det inte Benseman utan antikvariatägaren Ronny Redlös som jämför Lundkvist med Becket. Mycket mystiskt att detta bytts ut.

Det går också skriva en undrande insändare kring själva antikvariatet. Mitt emot Nacka Skoglunds hus på Katarina bangata finns inget antikvariat som jag kan hitta enligt beskrivningen i boken. I tv-serien är antikvariatscenen inspelad på Antikvariat Hundörat en bit bort från Nytorget på Östgötagatan 20.

”Det fanns en tid, för inte alltför länge sedan, när kvarteren runt Nytorget kryllade av allsköns små butiker med allsköns udda utbud. Ofta med lika udda innehavare. Men som en skugga av den etnologiska sotdöden sveptes de flesta bort när nya invånare med andra krav tog området i besittning och förvandlade det till en catwalk för hipsters. Idag var det ett fåtal av ursprungsbutikerna som hankade sig fram. Mer sedda som kuriosa och pittoreska inslag i gatubilden. En av dem var ett litet antikvariat som drevs av Ronny Redlös. Det låg mittemot Nacka Skoglunds hus på Katarina bangata. Det låg där när Nacka föddes, när han levde och när han dog, och det låg där än idag.

Ronny hade tagit över det efter sin mamma.

Själva antikvariatet såg ut som den typen av överlevande antikvariat ser ut. Belamrat. Med hyllor från golv till tak och bokhögar staplade på bord och pallar. ”En salig röra av skatter” som det stod på den lilla skylten i fönstret. Ronny själv hade en nersutten fåtölj placerad vid ena väggen, med en golvlampa från första världskriget böjd över stolen. Nu satt han där med en bok i knäet. Klas Katt i Vilda Västern.

– Beckett i serieform, sa Ronny”

 

Förutom att det alltså är en annan bok av Lundkvist som är omnämnd i boken än den som syns i tv-serien så är det inte heller Lundkvists bok som är presenten till Benseman. Det är istället en diktsamling som roligt nog går att köpa på Antikvariat Hundörat i skrivande stund för den som har 2500 kr över och vill ha hela serien av böcker som diktsamlingen ingår i.

 

”– Kan du ta med den här till honom.

Ronny höll fram en tunn obunden bok.


– Han har väntat på den i nästan ett år, jag kom över den häromdan,
Vännernas minne, det är sufiska dikter, översatta av Eric Hermelin, baronen.
Stilton tog boken och läste på framsidan, Shaikh’Attar, ‘Ur Tazkiratú’l-Awliyã I’, och tryckte ner boken i innerfickan”

 

Vad betyder alla dessa skillnader?!

3 kommentarer
14/04 2016
20:33

Det är ju inte så att människor får barn bara på våren, men det känns lite som att såväl nya bebisar som dop ofta kommer på vårkanten.

Här kommer tre tips på gå-bort-presenter till barn. Jag tycker inte att någon av dem funkar klockrent som allåldersbok, möjligen den sista.

 

Räkna med Stockholm” är en ekopekbok som räknar med huvudstaden från ett till tio. Vill du inte räkna med huvudstaden kan du räkna med Öland eller Malmö. 

Varje uppslag är himla noga uttänkt. Det kan till exempel vara ”Fyra hus”, som de här i Gamla Stan:

Bild från Ella Gustava Form

 Det kan vara duvor, flaggor och kronor (tre!).  Och allt tryckt på supermegaeko, vilket jag kan tänka mig att en och annan Underbara Claring i Stockholm eller Skåne skulle gilla. Bakom boken ligger systrarna Tove Sundman och Emelie Nilsson.

Nästa bok är lite mer text. Det är meningen. Om ”Räkna med Stockholm” var för bebisen är ”Jag stor du liten” för kanske två-åringen. Så här skrev jag i augusti förra året:

Vi träffar två vesslor, en stor och en liten och uppslag för uppslag får vi lära oss hur de här vesslorna kompletterar varandra. Buss, bil, kram, puss, potta, toalett. Det är hemskt gulligt (och ganska stor igenkänningsfaktor på många sidor). Illustrationerna är förhållandevis enkla, men uttrycksfulla.

Jag tycker att ”Jag stor du liten” är så himla gullig att jag faktiskt redan gett bort den till barn. Inväntar omdöme.

 Den sista boken heter ”Bodo Bodo filoo” och innehåller nyskrivna texter och illustrationer av Svenska barnboksakademien. Den innehåller samarbeten mellan till exempel Eva Lindström (<3) och Ylva Karlsson, Jujja Wieslander och Stina Wirsén samt Dan Höjer och Sven Nordqvist. Dessutom finns en farmor med sjal som äter bullar och går i skogen och det har jag aldrig tidigare sett i en svensk barnbok. Hur många barn har fått ”Bodo Bodo filoo” i present av mig? Förutom mitt barn: fyra barn. Den är en toppen gå-bort-present. Ge den till hela familjen och uppmana till högläsning. 

Om du vill ge bort en bok till en vuxen, rekommenderar jag – förutom ”Bodo Bodo Filo” alltså – vad som helst av ovan nämnda Eva Lindström. Det är tamejtusan en resa!!! att läsa hennes böcker. 
  

4 kommentarer
27/03 2016
14:03

Sommarkatalogen från Svensk bokhandel med kommande böcker finns ute nu.

I vanlig ordning samlar jag här de böcker jag fastnat mest för efter de första timmarnas bläddrande.

Säg gärna till om jag missat något.

 

 

 

* * *

9789127148949Handbok för städerskor / Lucia Berlin
Natur & Kultur / maj

ALLT verkar bra med den här boken och författaren. Jag älskar arbetsplatsskildringar, omslaget är fantastiskt, titeln underbar.

Lucia Berlins liv var minst sagt brokigt. Hon föddes i Alaska och flyttade som liten till Texas. När fadern kom hem från kriget bosatte sig familjen i Chile, där hon lärde sig flytande spanska och var lillvärdinna på faderns societetsbjudningar medan modern stängde in sig med en flaska. Senare i livet bodde hon i New York, Mexiko och Kalifornien där hon arbetade som lärarinna, kamrer, växeltelefonist, städerska och läkarsekreterare medan hon uppfostrade fyra söner, drack och till slut blev nykter. Alltmedan hon skrev. Sjuttiosex noveller under ett helt liv.

Noveller som förmedlade bilder från hennes liv utan att alltid vara det. Om erfarenheter av delirium, morfar tandläkaren som i en drastisk berättelse drar ut sina egna tänder, hemligheten med att framstå som en väldigt noggrann städerska. Noveller så exakta i sin stil, så väl avvägda i sin lakoniska blick på världen och sina oförskräckta humoristiska vändningar, att hon nu, drygt tio år efter sin död, kommit att framstå som en av de stora litterära sensationerna de senaste åren.

 

* * *

valkommenVälkommen till Amerika / Linda Boström Knausgård
Modernista / augusti

Jag har läst allt som Linda Boström Knausgård skrivit och kommer läsa allt hon skriver. Punkt slut. Bara en sån sak som att hon har Fancesca Woodman på omslaget.

I Välkommen till Amerika möter vi en familj på randen till katastrof. Det är nu länge sedan flickan slutade prata.
Alla har vant sig. Mamman, skådespelerskan, och brodern, som spikar igen sin dörr och kissar i flaskor. Alla vill de vara ifred. Samtidigt längtar de ofantligt mycket efter varandra.

Den döda fadern kan plötsligt sitta i flickans säng när hon kommer hem från skolan. Bara flickan vet att hans död är hennes skuld. Vi är en ljus familj, upprepar mamman. Men flickans mörker sipprar in under dörrspringor och rinner ur kranarna i badkaret. Frågan om vem som är starkast finns där hela tiden. Och en kärlek så stark att den hotar att slå dem sönder och samman.

* * *

 

29699005_O_1Som hund som katt / Per Nilsson
Rabén & Sjögren / 19 juni

Det var länge sen jag läst Per Nilsson men han betydde mycket för mig när jag började slukläsa på gymnasiet och blev plötsligt sugen på att träffa hans karaktärer igen.

Jaget och duet är två olika sorter. Som hund och som katt. Som måste bo tillsammans varannan vecka för att deras föräldrar har flyttat ihop. De gillar inte varandra alls. Tills en dag då det blir allvar. Då en av dem hamnar på akuten medan föräldrarna är bortresta. Plötsligt delar de inte bara hem. Och såklart slutar allt med en katastrof

* * *

 

I_mitt_namnI mitt namn – en bok om att vara trans / Moa-Lina Croall
Natur & Kultur / juni

Jag hoppas den här boken kommer få massor av uppmärksamhet och bli en sån där Under det rosa täcket-bok när det gäller all things trans. En måste älska Natur & Kultur som ger ut den.

I mitt namn – En bok om trans bygger på intervjuer med transpersoner – alltifrån ungdomar på högstadiet och gymnasiet till förebilder som skådespelerskan och Guldbaggevinnaren Saga Becker, estradpoeten Yolanda Bohm och skolchefen och f.d. rektorn Lina Axelsson Kihlblom, som kom ut som trans i Skavlan hösten 2015. Boken innehåller även fakta om trans och tips till dig som är transperson.

Det är en bok för ungdomar som funderar över sin könsidentitet, men den riktar sig också till dem som befinner sig runt en transperson, till exempel skolpersonal, vänner och familj.

* * *

 

sörjaAtt sörja för sig. Kvinnors arbetsvillkor i Stockholm 1650-1750 / Sofia Ling
Stockholmia förlag / juni

Sån vardagshistoria som en aldrig fick lära sig om i skolan eftersom kungar och världskrig och romarriken tog all uppmärksamhet.

Vad kunde en kvinna arbeta med i en stad som Stockholm för 300 år sedan? I boken ges nya och spännande inblickar i en delvis bortglömd historia om människor i Sverige förr i tiden.

* * *

9789175151564det-kändes-lugnt-280x396Det kändes lugnt när mina känslor dog / Bim Eriksson
Kartago Förlag / maj

Titeln! Omslaget! Måste ha!

Jag minns inte riktigt när mina känslor dog. Om det var på hösten när du bytte stad utan att tala om det för mig och sen ljög eller om det var i samband med att hamstern dog. Kanske var det när du var ett rövhål och sa att vi inte kunde ses mer för att jag skulle bli så himla kär i dig eller var det när du trodde att chokladresterna i min säng i själva verket var bajs?

* * *

 

 

9789146231646Cancerland – tur & retur / Karin Wahlberg
Wahlström & Widstrand / sept

Känns hemskt att säga det men lite av en favoritgenre för mig om det nu går att kalla det en genre: sjukdomsbesked och allt därefter. Typ ”Fjärilen i din hjärna”, ”Ro utan åror”, ”Att lära sig själv leva”, ”Ett år av magiskt tänkande”, ”Blackout”.

I början av 2015 står det klart för författaren och läkaren Karin Wahlberg att hon har cancer i ändtarmen. Hon utreds under ett antal veckor då livet hänger i en skör tråd, opereras sedan och är tillbaka i arbetslivet. Nu delar hon med sig av sina sjukdomserfarenheter som ger många tillbakablickar i livet, och sina tankar om livet, det som vi alla håller kärt. I ett antal öppenhjärtiga betraktelser utgår hon både från vad hon själv har gått igenom som patient, men även om livsavgörande skeden av allmängiltig karaktär utifrån sin yrkesroll som läkare. I boken ingår även den tidigare publicerade och uppskattade texten ”Döda mammor är knepiga saker”, om att som ung flicka själv mista sin mamma i cancer.

* * *

 

9789100155414Epidemin / Åsa Ericsdotter
Albert Bonniers förlag / augusti

You had me at omslaget. Fy så snyggt jobbat av Elina Grandin. Men dessutom: Åsa Ericsdotter vill en ju alltid läsa.

Det politiska stjärnskottet Johan Svärd har tagit regeringsmakten efter en historisk valseger. Hälsopartiets vallöfte: svenskarna ska bli smala igen. Landon Thomson-Jaeger, ung forskare i Uppsala, ser sin flickvän tyna bort i anorexi och kyrkorna förvandlas till hälsocenter. På flykt undan propagandan träffar han Helena, som blivit av med jobbet: tjocka sjuksköterskor har dåligt inflytande på patienterna. Hälsopartiet skyr snart inga medel för att utrota fetmaepidemin. Men vart tar alla överviktiga vägen? När Helena plötsligt försvinner ger Landon sig ut på de norduppländska vägarna för att leta efter henne. Det blir en otäck resa genom ett allt råare svenskt samhällsklimat, där alltifrån arbetsvikt till intaget av kolhydrater är strängt kontrollerat.

* * *

 

9789146231103Dagbok från ditt försvinnande / Malin Lagerlöf
Wahlström & Widstrand / juni

Att inte veta måste vara det värsta som finns. Det som en människa överhuvud taget kan med att skriva i den här situationen känns intressant vad det än är. Är detta boken vi alla kommer prata om i sommar?

Den 6 oktober 2011 befann sig Malin Lagerlöfs man, filmregissören Daniel Lind Lagerlöf, på Västkusten för att leta efter miljöer till en filminspelning. Han föll troligtvis i havet från en klippa och drunknade, men ingen vet säkert eftersom kroppen aldrig har återfunnits. Malin lämnades ensam med tre barn varav det yngsta var bara tre månader. Dagbok från ditt försvinnande handlar om vad som händer när någon en helt vanlig morgon säger hejdå, går ut genom dörren och aldrig mer kommer tillbaka. Det är en berättelse om saknad och kärlek. Men allra mest handlar det om överlevnad och om att tvingas uppfinna sig själv på nytt.

* * *

 

25186bEn tryckare på Blue Moon Bar Samlade krönikor / Hanna Hellquist 
Albert Bonniers Förlag / juni

Hanna Hellquist är en av Sveriges allra bästa författare. Även fast jag inte läst den här ännu vill jag redan ha mer mer mer. Om du läser det här Hanna Hellquist: snälla skriv fler böcker!!!

När man står utanför Blue Moon Bar i Karlstad, klockan halv tre på natten i snöglopp, och skriker åt en chalmerist för att han har dansat tryckare med en annan brud, och folk går förbi och ser hela dramat, och man vinglar till i sina sjucentimetersklackade lackpumps som ingen ändå har vett att uppskatta – då kommer man till insikten att livet inte riktigt blev som man tänkt sig.

Jag ska berätta lite om min hemstad. Karlstad är en stad där man kan se 24-åringar gå stavgång. Karlstad är en stad där en ljusbrun kamelhårsulster från Burberry kan hänga på en galge på Kupan i en veckas tid utan att någon köper den. Karlstad har ingen karaktär, ingen klass, ingen självinsikt – och inga klubbar. Så alla vägar bär till Blue Moon Bar, detta hån i nöjeslivet landet över. Man gråter utanför Blue Moon Bar. Man spelar bort sina pengar och dricker dåligt öl och blir så överrumplad när man ser en kille i blåvitrandig tröja att man raggar på honom för att han är ett så exotiskt inslag.

Dagen efter ligger man hemma och vältrar sig i självförakt. Man börjar med att förakta staden och dess invånare, men sedan föraktar man sig själv, eftersom man kommer på att herregud, det är ju jag. JAG har spelat upp en scen som mascarakladdig flickvän inför en publik som inte kan se skillnad på en Diorväska och en påse chips, med anledning av en man som dansar tryckare. På Blue Moon Bar. Herregud, förlåt mig.

* * *

 

9789100156640Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske / Emmy Abrahamson
Albert Bonniers förlag / augusti

Halvcrazytokigt feelgoodomslag med baksidestext som nämner Elfriede Jelinek, jag är helt klart nyfiken.

Julia lever ensam med sin katt i Wien. En dag kommer hon att bli kompis med Elfriede Jelinek och sluta med att ständigt besvara enkäter som tidsfördriv. Till dess får hon arbeta som språklärare för överambitiösa företagsledare och underpresterande ungdomar. På en parkbänk möter hon Ben och kärlek uppstår. Allt är perfekt, förutom det lilla faktum att Ben bor i en buske… En härlig kärleksberättelse om att våga välja med hjärtat och se bortom yta, förväntningar och trasiga kläder.

* * *

 

9789100158187Samlade dikter / Bodil Malmsten
Albert Bonniers förlag / maj

I maj blir det omöjligt att inte ha den här i bokhyllan för alla som kallar sig litteraturintresserad. Fint att hennes dotter Stefania Malmsten formger den.

En volym med samlade dikter är som gjord att bläddra i och fastna än här, än där. Kanske vid den gripande sorgedikten om Bodils första förläggare, Gerard Bonnier, eller vid ungdomsminnen om mormor och kusin Stig, eller i hela diktsamlingen Nefertiti i Berlin, som skildrar en relation mellan en mamma och hennes flygfärdiga dotter.

* * *

 

9789174245684Food pharmacy En berättelse om tarmfloror, snälla bakterier, forskning och antiinflammatorisk mat / Maria Clase, Lina Nertby Aurell
Bonnier fakta / augusti

Jag är hypokondriker och boken är snygg. Övrig motivering överflödig.

Vad har goda bakterier, Platon, gröna bananer, vetenskapliga studier, kärlek och gurkmeja gemensamt?

Att leva ett så friskt liv som möjligt är till stor del kopplat till vad du äter. Bloggen Food Pharmacy, som drivs av Mia Clase och Lina Nertby Aurell, handlar om just detta. Nu kommer också boken om hur du äter den mest hälsosamma och antiinflammatoriska maten, och allt serveras med en rejäl portion humor.

* * *

 

9789127148222Vi romantiska resenärer / Carina Burman
Natur & Kultur / juni

Jag kände inte till Rydelius bok alls men gissar att jag kommer få en crush på den efter jag läst Burmans bok.

KVINNAN är Ellen Rydelius (1885-1957). Journalist, översättare, guideboksförfattare, Uppsalastudent, ensamstående mor.

STADEN är Rom – den eviga och evigt föränderliga.

BOKEN är Ellen Rydelius klassiska guidebok Rom på 8 dagar (1927), ett pionjärverk i sin genre och som under trettio års tid utkom i tio upplagor.

Av detta skapar Carina Burman en berättelse om en viktig period i den svenska kvinnans, den svenska turismens och den italienska huvudstadens historia.

* * *

 

13071275_O_1Maestra / L S Hilton
Norstedts / juni

Känns som den här har potential att bli underhållande. I egenskap av Francoise Sagan-beundrare måste jag ändå ge denna en chans. Doftar lite ”En man utan samvete” också va?

Judith Rashleigh arbetar som assistent på ett prestigefyllt auktionshus i London. Hon drömmer om att etablera sig i konstvärlden, men på jobbet behandlas hon som luft. Det gäller att ha rätt bakgrund och kontakter. Hon börjar jobba extra på en bar där män med för mycket pengar vill dricka med unga kvinnor. För att varva ner går hon på sexklubbar och har sex med främlingar. När hon äntligen får större ansvar på jobbet och får hålla i en stor auktion visar det sig att auktionshuset har sysslat med förfalskningar. Judith får skulden, blir förnedrad och får sparken innan hon kan avslöja vad de har hållit på med. I ren desperation åker hon till Rivieran med en av sina beundrare ifrån baren hon jobbar på. Väl där får ett oskyldigt spratt förödande konsekvenser och Judith tvingas fly för sitt liv.

* * *

 

marklundLiza Marklunds pocketutgivning
Piratförlaget / februari-april

Alla Annika Bengtzon-böckerna återutges i pocket med nya fina omslag. Önskar de kunde göra en box av det men en kan väl inte få allt.

 

 

4 kommentarer