Bokhora.se

07/09 2017
12:30

Gud vad svårt det är att skriva om den här boken. Jag hittade en bra recension på goodreads vars träffande förstamening jag stjäl för alla er som vill ha ett kort vägledande omdöme om Lauren Graham som författare:

”So Lauren Graham basically IS Lorelai Gilmore :)”

Den längre versionen (som innehåller Gilmore Girls-spoilers):

Jag fick ett brev i brevlådan som jag inte visste vad det innehöll men när jag såg vilken bok det var så kastade jag mig över den så fort jag kunde. Eller nä inte kastade rent bokstavligt över själva boken, jag kastade mig i sängen och bäddade ner mig under filtar och täcken och en katt på magen fastän det bara var eftermiddag och sen låg jag och läste tills jag skulle sova. Hade jag haft en tekopp med mig i sängen hade jag hållit den i tvåhandsfattning sådär som i en melankoliskt mysig höstfilm som utspelar sig i den filmiska delen av New York där det för alltid kommer vara populärt med bylsiga stickade tröjor. Ni vet sån där tvåhandsfattning på tekoppen som säger: fuck it, nu orkar jag inte med den verkligen världen mer utan kommer isolera mig i Stars Hollow med GG-maraton under kommande veckor.

Gilmore Girls är verkligen en av de bästa tv-serierna någonsin i min mening och det är omöjligt att separera Lauren Grahams senaste bok från mina känslor för serien. Det är helt enkelt en bok för fans. Alla som sett seriens 157 avsnitt mer än ett varv kommer vilja läsa ”Pratar så fort jag kan”.

Gilmore Girls är underskattad som komedi när man hör människor prata om humor, kanske för att den till största delen är skriven och regisserad av en kvinna (Amy Sherman-Palladino) och har kvinnor i huvudrollerna (och i de flesta andra bra rollerna också) men kanske också delvis för att den tillät sig var både extreeemt nördig i sina popkulturella referenser samtidigt som den tillät sig vara… ja jag vet inte vad jag ska kalla det riktigt… extremt sentimental. Eller ”känslosam” och ”innerlig”  kanske är bättre ord. Har du inte sett serien: tänk dig att ena stunden göra smala Oliver Twist-referenser blandat med 80-tals-High School-filmcitat i dialogen för att i nästa stund få tittaren att gråta eftersom en av karaktärerna känner doften av snö. Den spännvidden!!!

Gilmore Girls är en sagovärld ibland och en väldigt bra komedi ibland. Lite åt det hållet är också Lauren Grahams bok. Det kommer inga stora avslöjanden och uttrycket ”inte jättepersonlig och absolut inte alls privat” verkar ha varit ledord i skrivprocessen. Det är en väldigt snäll bok och jag har inget emot det alls, men lite mer nyanserat hade det kunnat få vara. I Grahams bok är alla älskvärda, roliga, snälla och hjälpsamma. Men har man spelat in 157 avsnitt av en serie måste det någon gång dykt upp problem. Om inte med andra människor så med jobbet i sig. Jag kräver som sagt inte att en bok måste innehålla en massa uthängningar och konflikter som skildras i detalj men det hade varit kul att få läsa om de kreativa problem som måste ha uppstått. Hur är det att hamna i kreativa svackor när man spelar huvudrollen och är med i mer än hälften av alla scener och dessutom har extrema mängder repliker att leverera?

Graham spelade hotellägaren, kaffedrickaren, mamman, överklassdottern som gjorde sina föräldrar förkrossande besvikna när hon blev gravid vid 16 års ålder. Det är sällan en roll för kvinnor, ja överlag en roll i en serie i komedigenren, har så många lager. Det hade varit spännande att höra mer om reaktioner hon fått på rollen genom åren mer än att folk blir glada när de ser henne. Det närmsta vi kommer något personligt kring serien är att Graham aldrig riktigt köpte konflikten som drev isär mor och dotter i sista avsnittet av säsong fem. Var det något vi GG-fans upptäckte i säsong sex var att det går att hata en rollfigur oändligt trots att vi ju älskar henne så mycket att vi inte låter någon kritisera serien det minsta lilla utan att självbelåtet skrika ”Oy with the poodles already!”

Den stora behållningen med boken tycker jag är kapitlen där Graham ser om serien själv och kommenterar olika avsnitt samt dagboken hon för under nyinspelningen av de fyra återkomstavsnitten. De delarna är så bra att jag önskar att hon/förlaget vågat satsa mer de bitarna, på att bli ännu nördigare. Kapitlet där Graham förvandlas till någon sorts Ring P1-stereotyp som klagar på att vi i dagens samhälle inte är närvarande på grund av våra telefoner borde såklart ha strukits. Graham är väldigt bra när hon skriver om jobbet som skådespelare. T.ex. varför reklamfilm är det allra mest utmanande för en skådespelare och olika saker hon märker i sina medskådespelares rolltolkningar i efterhand när hon tittar på serien. Jag hade gärna sett ännu mer av de bitarna, för de startade en process som fått mig att ÄNNU en gång vilja se om serien som blivit som en kär gammal vän som man när som helst kan ringa och ta vid där man slutade. Och en sån vän är det alltid kul att få ett brev från!

5 kommentarer
11/08 2017
15:43

Jag har haft en jättejobbig sommar. Bland annat: jobbstress, ekonomisk stress, psykisk ohälsa, konflikter och sen lite förkylning senaste veckan när jag skulle åkt till Crimetime bara för att understryka att jag numera är en människa helt utan energi. Mina ena katt är bortsprungen sen några veckor tillbaka och jag oroar mig så himla mycket, min andra skadade tassen och fick sövas och opereras och det blev ändå inte riktigt bra. Jag har varit så ledsen och stressad över saker att jag knappt orkat läsa ett sms. Jag har påbörjat böcker men inte kunnat koncentrera mig, inte orkat engagera mig. Jag har sovit bort hela dagar och försökt tänka att böcker, det ska ju var något bra, inte ett krav, samtidigt som jag letat i mina flyttkartonger efter något jag skulle orka med – något som ska få mig att komma tillbaka till läsningen.

Jag hittade Nina Hemmingssons bok ”Min kompis Gunnar” som är en bok med korta stycken hämtade ur brev som serietecknarkollegan Gunnar Lundkvist skrivit. Det kändes som en lagom bok för mig att skola in mig i läsningen igen med. Det fanns inga löften på baksidan om en ”stark berättelse” eller något ”gripande livsöde”. Såna orkar jag inte med just nu. Jag orkar inte heller med en bra skildring eller ett vackert språk. Jag ville ha något lågintensivt och tröstande. Som en film man sett om flera gånger och som får en att känna sig trygg. Och det fick jag.

”Vissa dagar, och nätter, måste väntas ut. Det finns inga frågor som ska besvaras. Det finns inget att förstå. Det är bara en väntan på att depressionen ska avta. Att den ska dunsta bort.”

Boken är full av såna meningar. Det finns ångest men det är ingen idé att nysta i den i långa resonemang, det är bara att vänta ut och försöka orka. Den här boken löser ingenting men den håller en sällskap ett tag, det är en fin egenskap.

Boken innehåller också mörk humor som att han som komponerade Hylands hörna-jingeln hängde sig och att Arne Weise gråter och ligger och tänker på tiden som går. Jag märker nu när jag återberättar det att det är omöjligt att ta saker ur sitt sammanhang med den här boken utan att det låter knäppt. Men kanske är det också knäppt att bli tröstad av att läsa om någon som skriver brev till någon för att berätta att han dricker kaffe.

”Vad tjänar allting till? När postnummer infördes i Sverige i slutet av 60-talet fanns det annonser för att påminna om att man skulle använda postnummer. Vem tänker på detta en dag som denna? ”Numrera numera” stod det i annonserna. Jaha. Jag ägnar mig åt meningslösa saker. Varför läser jag gamla nummer av Hänt i veckan?”

Det här är nog inte en bok för alla. Den som inte får ut något alls av de citat jag nämnt klarar sig nog bra utan den här boken. För mig var den perfekt.

Egentligen borde jag ju bara skriva om den bok som faktiskt givits ut. Men jag kan inte låta bli att tänka på att jag också velat ha de eventuella svar som Hemmingsson skickat. Jag blir nyfiken på vänskapen och samtalet. Å andra sidan är kanske det urval hon gjort av alla hundratals brev ett konstnärligt uttryck i sig. Lite som att alla Diane Arbus porträtt av andra bildade ett stort självporträtt av henne. Hon skriver att hennes kompis Gunnar får henne att skratta ibland och att breven han skickar kan få henne att känna sig mindre ensam. Jag håller med, och hoppas jag ska hitta en till sån här bok snart nu när jag är igång med läsningen igen.

17 kommentarer
23/07 2017
21:11

Varje dag en stund efter lunch sover min unge. Vi turas om att sällskaps-vila, men den vuxne läser en bok först. Den utlästa boken får absolut inte läggas undan efter läsning utan ungen somnar med boken på magen, huvudet, över benen.

En av böckerna som gått på rotation i sommar är ”Oväder” (när vi inte läser om fordon…). Den är himla rar. Det är oväder på g. Det är ett oväder av den kalibern som kräver att man ställer in utemöblerna. Tussen tappar vanten när han skäller på vinden och får gå till hittegodsavdelningen och leta.

Det vi gör när vi läser ”Oväder” är att vi pratar mycket om bilderna. Min tvåårige unge förstår mycket mer än jag vet, men vi pratar mest om bilderna och ett och annat ord han snappar upp när jag läser. I ”Oväder” finns det många gulliga djur vars arttillhörighet ibland är svårbestämd. Vad är det? Vad är det? Pekar vi.

”Oväder” vinner på omläsning. I varje läsning upptäcker jag nya detaljer. Upprepningen har sin charm. Vi får som säg som måste sägas på vissa uppslag. Ett märkligt djur som får värma sig i Tussens vante diskuterar vi vid varje läsning. Tuvalisa Rangströms text samspelar fint med  Clara Dackenberga bilder. ”Oväder” är en bra present till cirka 2-3-åringar pga debuterande författare plus litet förlag. Sånt är värt att uppmärksamma och stödja.

Kommentera
19/07 2017
9:00

Klart spännande koncept i teorin, men inte alls lika bra när det omsätts i praktiken. Så tycker jag om ”The one memory of Flora Banks” eller ”Flora Banks förlorade minne” av Emily Barr. (Den kommer på svenska i sept.)

Om ni är lite äldre minns ni kanske filmen ”Memento?” Den tyckte man ju var fruktansvärt cool när den kom. Flora Banks är lite samma grej. Hon är arton år, och har pga sjukdom ett närminne som varar i en till tre timmar. Sen är allt borta. Såvida det inte hände innan hon var sex år, när hon blev sjuk. Allt fram till den tidpunkten minns hon, men efter den är allt nytt, hela tiden. Var hon bor, vem hon träffar, vad de gör. Allt måste hela tiden förklaras. Floras metod är att skriva upp saker som stöd, och ofta sker det på hennes armar och händer. Det kan stå ”läs i boken” på armen, och då hittar hon sin anteckningsbok, och där finns en längre förklaring till vad som pågår. Ganska ofta känns ändå hela hennes liv som ett mysterium för henne.
Boken börjar med att hon kysser en kille på stranden en kväll, och faktiskt kommer ihåg det längre än någonsin. Det är ju väldigt speciellt. Synd att han var hennes bästis kille, och bästisen blir skitsur. Kyssen sätter en massa saker i rullning, och det blir både trauma och utveckling för Flora.

För mig blir det då inte alls så bra. Å ena sidan, intressant att ha en huvudperson med minnesförlust. Å andra sidan, otroligt repetitivt och tråkigt att läsa det. Hennes historia dras ju om och om eftersom det är hennes metod att leva. Det gör sig inte så bra som skönlitteratur bara.
Förutom den detaljen irriterar jag mig massor på den övriga, stora historien också. Den är verkligen fullproppad, och den är för otrolig, och allt går i hundra. Om ”Ramona Blue” som jag skrev om igår saknar handling, så har ”Flora Banks” ett överflöd av det. Tyvärr så mycket att allt och alla känns platta och framstressade.
Helt enkelt, inget boktips, den här.

Kommentera
15/07 2017
13:27

Jag minns våren. Hur vi väntade på den tredje säsongen av ”Twin Peaks”. Hur vi funderade på vem vi skulle återse. Om vi skulle bli besvikna. Hur vi skulle få återse Dale Cooper. Bobby. James. Audrey. På de dussintals mejl som vi har fått in till Bokhoraredaktionen kan jag misstänka att er nyfikenhet på min frånvaro har varit lika spirande. Lika svårkontrollerad. Samma lika.

Jag har inte skrivit om böcker som jag har läst. Jag vill ställa det till rätta. Jag vill berätta för er om Simon Stålenhags ”Flodskörden”, för den ligger här bredvid mig och jag skulle bara och sen berättade jag inte om den. Tills nu. Johanna K är tillbaka.

”Flodskörden” är som uppföljaren till ”Ur varselklotet”. Den lägger sig precis bredvid verkligheten, den proximala verklighetszonen. Ute på Mälaröarna finns Slingan, en partikelaccelerator, som jag pinsamt nog googlar. För att kontrollera om den funnits på riktigt. Jag skulle inte erkänna det om jag inte visste att ni kunde vara snälla, så håna mig inte!

Han skriver så bra, Simon Stålenhag. Jag är beredd att tro på allt. Han liksom hypnotiserar mig genom bokstäverna. Polskifte? Javisst. Jag tror honom. Det är nedlagda, fantasifulla maskiner, ett fallfärdigt hus med en klottrad GB-gubbe på toppen. Bilderna är oerhört fantasieggande.

En snabb titt på ”Flodskörden” ger en spännande kaffebords-bok. Ett snöigt gärde och en 50-skylt i fjärren. Där ligger några stora robotar med vingar, översnöade. En flock fåglar har skrämts upp och seglar iväg. Simon Stålenhag berättar om hur han måste flytta hem till sin mammas nya kille, om han och hans kompisars äventyr i de gamla kraftverksområdena. ”Flodskörden” är alltså inte en kaffebords-bok. Det är en slags magisk realism/science fiction-roman, hypnotiserande illustrerad. Det är ryska robotar som dyker upp på Färingsö. Som klottrar och skapar oro. Det är en (bokstavligen) köttig teve och maskincancer i det nedlagda, läckande Slingan-verket.

Jag har alltid varit mer trollkarlar än robotar, men jag älskar som ni förstår Simon Stålenhags böcker. De är på grund av formatet helt omöjliga att ligga och läsa bredvid en sovande tvååring, hur hemligt man än placerar ficklampan, men de går utmärkt att läsa ett par sidor i när man sitter i soffan bredvid lekande barn. Varje uppslag är som ett kapitel, ett steg framåt i historien. För bilderna hänger ihop och berättar kronologiskt om Simons mellanstadieår. Favoriter ändras ju hela tiden, men ge mig uppgiften att på tio sekunder snabbt säga mina tre favoritböcker och någon av Simon Stålenhags böcker måste givetvis nämnas. Så bra. Så olikt allt jag annars läst.

680