• Recensioner
    • Recensioner

      En trasig historia – Marie Tillman

      2020-10-112020-10-11

      Recensioner

      My Friend Anna: The True Story of a…

      2019-11-022019-11-02

      Recensioner

      ”Ögat” – Emma Frey Skøtt och Elin Jonsson

      2018-11-18

      Recensioner

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

      Recensioner

      ”Träd, kärlek och andra växter” – Anne Hope…

      2018-08-012018-08-01

  • Johannas senaste
    • Johanna

      Nu går vi på Potter!

      2018-01-192018-07-16

      Johanna

      Ekonom? Av alla jävla yrken i världen?

      2018-01-102018-07-16

      Johanna

      Stora problem för Adlibris i julhandeln

      2017-12-272018-07-19

      Johanna

      Beställning jag eventuellt kommer att få ångra

      2017-12-212018-07-16

      Johanna

      Samtal med vänner

      2017-12-202018-07-16

  • Peppes senaste
    • Peppe

      Pärlor för svinen

      2019-01-31

      Peppe

      Vin- och bokkulturen

      2018-12-26

      Peppe

      Maten och människan

      2018-11-21

      Peppe

      Om slutet och dödsångest och ringa sina föräldrar

      2018-11-05

      Peppe

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

  • Marcus senaste
    • Marcus

      En trasig historia – Marie Tillman

      2020-10-112020-10-11

      Marcus

      Fotobok om bokmässan

      2020-08-19

      Marcus

      Ocean of books

      2020-08-162020-08-16

      Marcus

      När vintipsen tystas

      2020-08-062020-08-06

      Marcus

      Jag mailar min ljudboksapp

      2020-06-23

  • Bokpodden
  • Om oss
  • Recensioner
    • Recensioner

      En trasig historia – Marie Tillman

      2020-10-112020-10-11

      Recensioner

      My Friend Anna: The True Story of a…

      2019-11-022019-11-02

      Recensioner

      ”Ögat” – Emma Frey Skøtt och Elin Jonsson

      2018-11-18

      Recensioner

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

      Recensioner

      ”Träd, kärlek och andra växter” – Anne Hope…

      2018-08-012018-08-01

  • Johannas senaste
    • Johanna

      Nu går vi på Potter!

      2018-01-192018-07-16

      Johanna

      Ekonom? Av alla jävla yrken i världen?

      2018-01-102018-07-16

      Johanna

      Stora problem för Adlibris i julhandeln

      2017-12-272018-07-19

      Johanna

      Beställning jag eventuellt kommer att få ångra

      2017-12-212018-07-16

      Johanna

      Samtal med vänner

      2017-12-202018-07-16

  • Peppes senaste
    • Peppe

      Pärlor för svinen

      2019-01-31

      Peppe

      Vin- och bokkulturen

      2018-12-26

      Peppe

      Maten och människan

      2018-11-21

      Peppe

      Om slutet och dödsångest och ringa sina föräldrar

      2018-11-05

      Peppe

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

  • Marcus senaste
    • Marcus

      En trasig historia – Marie Tillman

      2020-10-112020-10-11

      Marcus

      Fotobok om bokmässan

      2020-08-19

      Marcus

      Ocean of books

      2020-08-162020-08-16

      Marcus

      När vintipsen tystas

      2020-08-062020-08-06

      Marcus

      Jag mailar min ljudboksapp

      2020-06-23

  • Bokpodden
  • Om oss

Bokhora

Boklådor & Shopping

Köpstopp – någon som hänger på?

AV Helena 2008-10-012008-10-02
2008-10-012008-10-02

”Köpstopp är sååå 2007”, utbrast mina kära fellow bokhoror när jag, helt stolt, berättade om mina planer att ha bokköpstopp fram till årsskiftet. Likväl: här kommer inga böcker att köpas förrän 2008 blivit 2009! Högarna med olästa guldklimpar börjar bli oförsvarbart stora, och bokmässans shoppingorgie gjorde inte särskilt mycket för att förbättra dem. Skulle abibliofobin mot förmodan slå till har jag ett fantastiskt bibliotek femton minuters promenad hemifrån. Dessutom: det går ju alltid att arrangera ett till bokbyte!

Konkurrensen är mördande, men jag vågar ändå påstå att jag är den bokhora som köper flest böcker. En typisk månad brukar det bli en tre, fyra Adlibrisbeställningar, ett par bokhandelsbesök och någon eller några spontanköp i antikvariat och secondhandbutiker. När andra köar utanför Systembolaget på fredagseftermiddagarna tar jag ett varv på stans bokhandlar, sniffar papper, läser förstameningar och fyller på önskelistor. Ytterst sällan äger jag tillräckligt mycket karaktär och sinnesnärvaro för att kunna lämna butiken utan en liten (ibland whiplashskadeframkallande tung) påse. Visserligen läser jag alla mina inköp så småningom, men jag inser att det finns fog för att tala om shoppingmissbruk. Det är ju inget som säger att jag måste äga ALLT, nu. Vad är det Carrie säger i ”Sex and the City”? ”Isn’t delayed gratification the very definition of maturity?”, något åt det hållet? I höst samlar jag vuxenpoäng och vågar vägra bokshopping.

Någon som vill hänga på?

Uppdatering! Nu har jag pratat igenom köpstoppsproblematiken med min make, som är en klok person på alla sätt och vis, och vi har kommit fram till följande:

1. ”The Life of Edgar Sawtelle” omfattas inte av köpstoppet eftersom jag lade in första beställningen för över två veckor sedan. Att beställningen sedermera avbeställdes (TVÅ GÅNGER!) beror ju faktiskt på omständigheter som befinner sig bortom min kontroll.
2. Jag kommer att – tillfälligt, mind you! – bryta köpstoppet för Stephen Kings kommande novellsamling ”Just After Sunset”, som släpps i november. Det är ju Kingen liksom.

Utöver dessa små undantag kommer strikt köpstopp att råda. Om min retorik börjar svaja, säg till mig att skärpa mig, tack!

51 kommentarer
Helena

Föregående inlägg
”Hjärtat får inga rynkor” – Mark Levengood
Nästa inlägg
Nobelpriset 2008?

51 kommentarer

qi 2008-10-01 - 13:10

Jag har haft funderingar på samma sak, som du pga de olästa bokhögarna. Har en liggande beställning på Bodil Malmstens ”Sista boken från Finistère”, sen gör jag ett köpstopp åtminstone till årsskiftet. Så jag hänger med!

re”

Reply
iHanna 2008-10-01 - 13:22

Köpstopp kan vara bra tycker jag eftersom det går fortare att köpa än att läsa! Mitt problem är att ibland har jag 20 böcker vid sängen och känner mig inte riktigt sugen på att börja läsa på någon av dessa… Hur göra då? Gå och köpa en ny eller vänta eller tvinga sig att börja, alla är ju bra men kanske inte just-exakt-nu-böcker…

Reply
Lilla Duktig 2008-10-01 - 13:28

Jag är på! Efter flytten packade jag upp alltför många böcker jag inte läst – än. Det ska det bli ändring på.
Klarar jag det inte har jag alltid bokklubben och tjejerna där att låna av…
Våga vägra att köpa böcker.

Reply
Katarina 2008-10-01 - 13:28

Köpstopp är något jag funderar på dagligen, men i praktiken händer det bara när kontot är länsat. Jag köper sinnesjukt mycket böcker varje månad och har nog flera hundra olästa ståendes i bokhyllorna. Visst läser jag mycket, men jag hinner aldrig riktigt ikapp. Men jag tröstar mig med att jag lever ett ganska frugalt liv i övrigt och lägger ytterst lite pengar på annat, så det känns okej ändå. Bäst att ha ett fett lager hemma i händelse av sämre tider.

Reply
Fia 2008-10-01 - 13:45

Jag vettefan om jag kör på hela året men det blir definitivt fortsatt köpstopp nu i oktober…

Reply
Helena 2008-10-01 - 13:59

Kul att ni är på!

Jag är precis likadan som Qi: kan ha tjugo böcker på lut men är jag inte sugen på någon av dem blir det ett impulsköp… eller två. Att jag dessutom läser så mycket nyutgiven amerikansk och brittisk litteratur (som ofta inte köps in av biblioteken förrän de kommit ut i pocket… och ännu oftare inte köps in alls) gör köpstoppet superknivigt, men pappa har lovat att köpa nya Dennis Lehane asap och låta mig läsa så fort han läst, och jag upptäckte redan i somras att bibliotekens engelska utbud är bra och lite oväntade. Ett bra sätt att bredda sitt läsande genom att välja böcker man inte skulle köpt själv.

Men hu, det blir svårt det här! Har en beställning på ”The Life of Edgar Sawtelle” som strular (ständigt slut hos leverantören, det måste vara Oprahs makt som manifesteras även i Sverige) och som egentligen borde vara levererad för länge sedan. Den räknar jag som utom tävlan pga omständigheter jag inte kunnat rå för. Hepp!

Reply
tigern 2008-10-01 - 14:15

Definitivt köpstopp tycker jag låter så drastiskt. Och personligen skulle jag inte klara av det. Jag satte upp ett mål i januari; att inte köpa fler böcker än jag läst. Som det ser ut nu har jag nog köpt 9 fler böcker än jag läst. Ganska nära alltså, kanske hinner spurta ikapp läsandet före årsskiftet.

Tänkte hårddra det nästa år och då köpa färre böcker än jag läst, hur många färre är jobbigt att bestämma. Målen måste till slut leda till att jag minskar antalet olästa böcker i bokhyllan…

Reply
Sara (Sara B) 2008-10-01 - 14:29

Jag hakar på med undantag av två seriealbum som jag redan har beställt och inte kommer förrän i november…

Reply
Helena B 2008-10-01 - 14:29

Jag (eller snarare plånboken) skulle behöva ett bokstopp, men då får det bli två undantag till att börja med: Wally Lambs och Toni Morrisons kommande romaner.

Reply
Johanna 2008-10-01 - 14:34

Hur gör vi med julklappar då? Personligen tycker jag att det är svårt att köpa något annat än böcker att ge bort..

Reply
Jessica på Sapere Aude 2008-10-01 - 14:43

Jo, av rent praktiskt skäl hänger jag på (eg fortsätter jag, men det är skönt att inte vara ensam!). Hoppas nämligen flytta snart och då är det så förbenat tungt med bokkartonger… Plus att jag som alla andra har drösavis med olästa hemma, så det går ingen nöd på mig. Måste dock göra två undantag: en lista på adlibris som bara väntar på klick klicket plus att jag så klart måste köpa bokcirkelböckerna. Annars så.

Jamen juklappsböckerna är väl ett självklart undantag? Alternativt naturligtvis gå igenom de olästa och se om det finns någon som passar klappmottagarna?

Reply
Agneta 2008-10-01 - 14:56

Köpstopp? På böcker?? Hahahaha…

Reply
anna n 2008-10-01 - 14:58

Har försökt med köpstopp sedan 1 januari, med tveksamt resultat… (har mest liknat bokbulimi…en tids svält för att sedan hetsköpa) så nu har jag skapat mer modesta mål. En hel månad utan beställningar från adlibris (har inte lyckats än, trots att jag har försökt sedan juli) och inte köpa böcker som finns på biblioteket.
Har ju så mycket bra oläst hemma i bokhyllorna.

Reply
Kurt 2008-10-01 - 14:59

Om man först köper och läser boken ”Köp inte den här boken! : mitt år med köpstopp” av Ann-Christin Gramming, så kan man få tips om hur man gör ett mera definitivt köpstopp som inte bara gäller böcker!

Reply
Therés 2008-10-01 - 15:24

Så vad ska du göra med pengarna du sparar? Köpa en extraordinärt dyr bok?

Reply
Catrin 2008-10-01 - 15:42

Absolut inte. Det finns ingen som helst anledning … Jag njuter i fulla drag av alla mina bokinköp, frånplanerimgsstadiet till verktsällt faktum. Däremot borde jag bli duktígare på att göra mig av med böcker jag inte längre önskar äga och fövalta. Tips?

Reply
Kalle 2008-10-01 - 15:42

Jag brukar tänka att mina olästa böcker pratar med varandra. Typ: ”Hur länge har du väntat?” ”Åh, flera månader.” ”Åh nej.” ”Och då och då kommer det nån som bara kliver rakt in, utan att behöva vänta en dag ens. Men än finns det hopp. Titta på han där. Han har legat där i åtta år. Sådan ska inte jag bli.” Osv.

Reply
Helena 2008-10-01 - 16:15

Johanna: Julklappar räknas inte. Jag kommer garanterat att köpa böcker till andra; det är bara jag själv som får backa tillbaka lite och beta av bokhögarna hemma.

Therés: Ingen dum idé. Necronomicon i äkta guld, kanske? :)

Catrin: Vi arrangerar bokbyten då och då, där man kan byta bort böcker man tröttnat på/inte vill äga och få tag på nya godingar. Annars kanske bookcrossing är något att testa?

Reply
tigern 2008-10-01 - 16:17

Kalle: haha! Dagens roligaste!

Reply
Sofie 2008-10-01 - 17:44

Jag är oxå på. Har för mycket olästa böcker. Men måste köpa Stephanie Meyers eclipse och breaking dawn först har precis börjat på andra boken å bibliotekt har inte dem.

Reply
Magix 2008-10-01 - 17:54

Har förut tyckt att det är en dum idé att vara sådär dramatisk, men nu börjar jag förstå orsakerna. Ack dessa låga bokpriser i Sverige, och ingen fraktkostnad på Adlibris…!

Reply
Ellinor 2008-10-01 - 18:31

Jag försöker läsa och köpa i samma takt, men ett litet oläst lager måste man ju ha!

(Jag skulle dock allra mest behöva ett alkolås på Adlibris – det har vid ett flertal tillfällen hänt att jag har varit ute en sväng, kommit hem, slagit på datorn och av OUTGRUNDLIG anledning beställt böcker.. Någon annan med samma problem?)

Kalle: hahahahaha :)

Reply
Taru 2008-10-01 - 18:42

Jag hänger med. Ska inte köpa nåt (Meyers två sista kom på måndag) annat än julklappar. Och inga julklappar till mig själv;-) Dessutom lovar jag att inte reservera en enda bok på bibblan innan jag har läst alla som jag har hemma. De som jag redan hunnit reservera gör jag undantag för. Gillade Kalles idé om pratande böcker. Visst pratar böckerna varandra i boken Nattens bibliotek. Har inte läst den, men har för mig det.

Reply
Taru 2008-10-01 - 18:43

Med undagtag för böcker vi läser på mina läsacirklar! De ska jag låna. Om det inte blir Murakami.

Reply
lilalili 2008-10-01 - 19:01

Köpstopp för böcker har jag haft sedan juli månad. Jag är som en alkoholist som försöker lura mig själv till att handla för kommande behov!

Reply
Helena 2008-10-01 - 19:16

Men gud, nu insåg jag precis att Stephen King släpper en ny novellsamling i oktober! Vojne vojne. Och nya Curtis, kommer jag klara väntan? Jaja, det här får bli ett styretest.

Reply
Judit 2008-10-01 - 19:43

På tal om någonting helt annat så är jag lite nyfiken på vad du egentligen jobbar med, Helena? Jag läste att du pluggat littvet och engelska och eftersom jag läser liknande ämnen (dvs littvet och lite annat) är jag alltid nyfiken på hur folk egentligen försörjer sig efteråt.

Reply
Magix 2008-10-01 - 19:56

Ja, Kalles pratande böcker var förresten askul! Om det stämmer så har jag nog en kakofoni i min bokhylla :P

Reply
Johanna Ö 2008-10-01 - 20:40

Ellinor: Var du glad att det är böcker och inte domäner du köper – det gör nämligen jag.

Reply
Johanna Ö 2008-10-01 - 20:40

Fylleköper alltså.

Reply
Sara (Sara B) 2008-10-01 - 21:24

Ett tips för alla adlibrismissbrukare där ute! I stället för att lägga i korgen – lägg i önskelistan! Så kan ni önska er många fina julklappar… :) (så har jag börjat göra)

Reply
Sara A 2008-10-01 - 22:11

Jag är helt klart på.
Det känns som att min tidigare så stadiga ekonomi har rasat rejält under våren och sommaren. För att gå på gymnasiet och inte ha något jobb så har jag alltid tyckt att jag är ovanligt rik – vilket kan bero på att jag är världens snålaste människa och inte unnar mig någonting… förutom böcker och filmer.

Nu är det slut på det.
Jag tänker inte köpa en endast bok förrän 2009.
(Förutom för mitt adlibrispresentkort, men de räknas så klart inte)

Reply
The bookish type 2008-10-01 - 22:32

Själv lånar jag mest böcker på biblioteket eller från jobbet men visst handlas det en hel del böcker även här hos mig. Har just nu ett bokpaket på väg hem med posten men efter det skulle ju även jag kunna satsa på en köppaus. Boken jag beställt kanske är något för dig Helena, och för alla andra som är svaga för katter och bibliotek. Har någon läst Bibliotekskatten Dewey: en småstadskatt som älskades av hela världen? Kolla in här: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9177387805
Bibliotek OCH katt liksom. Och kattens namn: Dewey Readmore Books, man dör ju! Sen kanske boken är kass rent litterärt men det gör liksom inget. Men, efter boken om katten Dewey, köppaus som sagt.

Reply
Ellinor 2008-10-01 - 22:40

Johanna: Hahahaha, det är ju jättekul ju – jag kan tänka mig att det kanske inte är de mest användbara domänerna du köper då?

Reply
Carl 2008-10-01 - 22:43

Äsch, det där med att sluta köpa är som att sluta med heroin. Det är inte särskilt svårt att sluta, men att inte börja om igen är jävligt svårt.

Ända sedan jag erkända mig eget shoppingberoende har jag kunnat beställa hur mycket som helst utan skuldkänslor. Det rör sig ju trots allt om en svår sjukdom!

Reply
Dejt + bok = sant? « Kronberg skrattar och ler 2008-10-02 - 01:10

[…] Upptäckte just att en av Bokhororna funderar i samma banor som jag angående bokköp. Kanske kan man våga sig på att läsa lite på […]

Reply
Guldkorn 2008-10-02 - 01:32

Kalle:
Mina böcker pratar också – lustigt att få höra om fler babblande bokhyllor.

Några som har det lite jobbigt just nu är paret Martinsson – eftersom Ivar Lo står där och försöker locka bort Harry. Jag är lite tveksam till om jag ska försöka rädda äktenskapet – eller om de mår bättre av att gå åt var sitt håll.

För övrigt är jag stolt över att jag nästan inte alls köpt några böcker under september månad. Bara beställt. Och de har inte kommit än.

Angående bokköpsstopp så vill jag så gärna. Men jag har ingen karaktär…
Jag kommer att handla tills jag ligger i rännsten och betraktar mina gamla skor…

Reply
Titti 2008-10-02 - 03:27

Men vad är det du säger om Edgar Sawtelle?! Jag har precis kommit hem från USA, där jag stod och höll ett ex i handen, tänkte på min redan tunga packning och beslutade beställa på adlibris istället. Verkar som ett felbeslut! Suck! Ja, jag är också med på köpstoppet i så fall… Edgar får väl hamna på julklappsönskelistan istället.

Reply
Helena 2008-10-02 - 08:21

Titti, ja, det var ett felbeslut, ledsen att säga det! :) Jag har beställt två gånger nu, och fått min order avbeställd båda gångerna pga att den är slut hos förlaget. Kanske går jag till en fysisk bokhandel och letar istället, men det käönns ju som köpstoppsfusk även om den, om allt gått som planerat, hade varit inköpt för länge sedan.

(Ser ni hur jag redan börjar slingra mig…? Men seriöst, jag är kontrollfreak och hatar när saker – särskilt böcker – inte dyker upp i tid.)

Och Judit, när jag inte bokhorar jobbar jag som administratör på en myndighet. Får använda engelskan dagligen eftersom jag sitter på en internationell avdelning, men annars är det inte sådär jättevanligt att man får jobba med det man pluggat om man råkar vara humanist ut i fingerspetsarna. Det vore förstås underbart att få bokhora på heltid, men det är tyvärr ingen realitet just nu…

Reply
Matildas fikarum 2008-10-02 - 10:59

Köpstopp fungerar inte för mig. Mina inköpsperioder reglerar sig själva i alla fall och det händer sällan att jag har mer än en fem till tio olästa böcker liggande. Men jag kan ju förstå att om högarna börjar växa mer än så, ja då skulle jag också införa köpstopp.

Reply
Piratdrottningen Alwilda 2008-10-02 - 14:45

Boköversvämning och Dewey Readmore Books har varit flitigt förekommande fenomen i min blogg också i dagarna. Så hur mycket jag än vill så blir det ändå så att jag skriver om samma saker som ”alla andra” hela tiden. Lika bra att ge upp några som helst anspråk på originalitet, så slipper jag känna mig så stressad :-)

Jag har också läst litt.vet och engelska, och jag jobbar just nu i bokhandel. Tidigare har jag översatt lite och jobbat med engelska böcker på ett förlag/postorderbokhandel för skolor/engelsk bokhandel (det ni) i Göteborg. Jag hoppas att jag ska hamna på ett förlag någon dag igen, det har varit mitt favoritgöra.

Reply
Audrey Fenn 2008-10-02 - 15:21

Köpstopp vore ju det sundaste som kunde hända i mitt liv och inte så svårt att genomföra med tanke på boktravarna som ligger hemma.
Men det hjälper ju inte när jag hela tiden får nya böcker genom mina jobb… Mitt hem är en enda stor boktrave.

Reply
Kerstin 2008-10-02 - 16:37

Nää!
Köpstopp är en jättedålig idé. Nu när det blir lågkonjunktur måste ni ju unna er nåt som faktiskt inte är ett dyrt nöje. Dvs böcker. Och samtidigt stödja bokbranschen! Annars blir det värre kris än vad det är redan nu och då kommer det bara ges ut deckare och kokböcker på alla förlag i hela världen i flera år.
Och då kommer ni ångra er.

Reply
Marianne 2008-10-03 - 11:22

Kerstin har verkligen helt rätt, men här är det stopp i alla fall. Den olästa högen är så stor att det är rent löjligt, det är enda anledningen.

Jag hade stopp i september, beställde tio böcker i förrgår och nu blir det inget mer förrän första december.

Reply
Sama 2008-10-04 - 16:52

Jag är på! Mina högar är alldeles för stora och just nu ser det inte ut som om jag någonsin kommer kunna ta mig igenom dem.
Härmed, stopp på bokköpandet!
Ja såvida det inte är julklappar då, till någon annan mind you..

Reply
stellasbokblogg 2008-10-12 - 19:24

Jag har typ tvåhundra olästa böcker i hyllorna och borde egentligen ha köpstopp i typ ett år från och med nu. Har bättrat mig under sommaren och hösten och knappt köpt några böcker men går jag in i en bokaffär är jag körd. Och adlibrisönskelistan dukar nästan under av alla titlar som befinner sig däri. Hur klarar man sig?! Heja dig Helena, jag är definitivt på till slutet av året. Kör ett bokbyte i början av december så får man det där nyaböckerihyllanbehovet tillfredsställt.

Reply
Martina 2008-10-18 - 13:22

Jag kände mig tvungen att införa köpstopp igen, från idag fram till 1 december (och den 1 december ska jag fundera på om inte köpstoppet kanske ska vara fram till jul). Min ”att läsa”-hög börjar vara okontrollerbar, och ekonomin tar ju stryk också (böcker är inte det ENDA jag köper, det blir en hel del dvd-filmer till exempel). Nu ska här betas av olästa böcker!

Reply
Helena 2008-10-18 - 17:02

Mmm, jag bröt ju köpstoppet för nya Stephen King (värt det, såklart!) och har köpt en hel del dvd-filmer senaste månaden, så nu ska jag bli strikt igen. Härmed råder nolltolerans! Har flera hyllmetrar med olästa böcker, och det sjuka är att jag tror att alla – eller iaf de flesta – är jättebra. Mitt boksamlande har gått överstyr…

Reply
Y 2008-11-06 - 19:33

Om man har köpstopp kan man då använda siter som http://bookmooch.com/ ?
Finns det nått liknande i sverige?

Reply
Helena 2008-11-07 - 08:03

Y, jag tycker att man själv ska göra upp sina egna köpstoppsregler och försöka tänka på att tillfredsställa ens inre bokhora. Allt som inte kostar pengar är fritt fram.

Vet inte om det finns något Bookmooch-liknande i Sverige, men jag vet att JoL har bookcrossat rätt intensivt i perioder. Kolla in http://www.bookcrossing.com – många svenskar bookcrossar lite varstans!

Reply
C. 2009-01-09 - 16:54

jag har också köpstopp. skaffade det i slutet av november då jag räknade alla olästa böcker i min bokhylla; 73 st. och köpstoppet håller i sig tills jag läst femtio av dem. och det hade varit klart nu, om jag inte lånade sju böcker i veckan på bibblan ><

Reply

Kommentera Avbryt

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Annons

bokhora på instagram

  • Vi auktionerar ut en massa signerade bcker fr Musikhjlpen Allahellip
  • Facebook
  • Instagram
  • Email
  • RSS
Footer Logo

Gå högst upp på sidan