Härom dagen erkände Johanna K att hon haft fördomar om att östeuropeisk litteratur skulle vara svår. Nu är det min tur att sätta mig i biktstolen. Jag har nämligen länge närt fördomar om 1954 års nobelpristagare i litteratur, Ernest Hemingway. Mina Hemingwayrelaterade fördomar är att han a) är hopplöst macho, idel jakt och tjurfäktningar och skeva kvinnoporträtt och b) inte är särskilt läsvärd som romanförfattare. En sällsynt begåvad novellist, absolut, men de romaner jag gett mig på har lämnat en distinkt träsmak i baken. Att de romaner av Hemingway jag introducerats till varit undervisningsmaterial på högstadiet och gymnasiet spelar alldeles säkert in; fastän svenska, inte helt oväntat, var mitt älsklingsämne har jag alltid haft svårt för tvång och måsten, i synnerhet när det gäller läsning.
Så läser jag ”En fest för livet”, Hemingways starkt självbiografiska roman om åren i Paris under 20-talet, och blir helt knockad – av den lågintensiva berättarglöden, av skildringen av Paris, litteratur, skapande, kärlek och livshunger. Framför allt: jag gör en helomvändning vad gäller min uppfattning om Hemingway som person. För även om författaren i inledningen skriver att läsaren om hon så vill kan betrakta boken som skönlitteratur (med tillägget ”Men det finns alltid den möjligheten att en sådan skönlitterär bok kan kasta ett visst ljus över det som har skrivits som verklighetsskildring”) så har åtminstone jag svårt att tänka mig att berättelsens Hem, ung, fattig – men lycklig! – författare som lever tillsammans med sin fru och deras lille son i 20-talets Paris, skiljer sig alltför mycket från mannen som nästan fyrtio år senare satte sig ner för att skriva ”En fest för livet”. Sedan är jag i vanliga fall helt för att skilja på författare och privatperson, även om det ibland är svårt. Oavsett. Jag föll som en fura för Hem. Så sympatisk! Av nidbilden Hemingway, machokarlen Hemingway, stordrickaren Hemingway, kvinnokarlen Hemingway, finns inga spår; romanens Hem kokar nappflaskor och matar sin lille son, arbetar metodiskt och strukturerat och är mycket lycklig med sin lilla familj. Det skulle förstås inte vara Hemingway om inte idyllen kantades av nästintill osynliga, men likväl närvarande, mörka skuggor. Kungen av det utelämnade (engelskans omission är ett så mycket bättre ord, tycker jag), isbergsteknikens mästare, låter med små, små medel läsaren förstå att den lycka som präglar de tidiga Parisåren inte är evig. Det faktum att Hemingway skrev ”En fest för livet” kort innan självmordet ger också skildringen ett stråk av bitterljuvt.
Framför allt är ”En fest för livet” en fest för läs- och skrivhungern. Här finns flera passager om skapande som jag inte kunde låta bli att nerteckna i min anteckningsbok (ingen Moleskine, tyvärr), till exempel ”Skriv den sannaste mening du känner till”. Är man det minsta intresserad av litteraturhistoria kommer skildringarna av Gertrud Stein, James Joyce, paret Fitzgerald och Sylvia Beachs legendariska boklåda få er att gå i spinn… och utöka era ”att läsa”-listor. Själv blir jag nyfiken på en författare som Gertrud Stein tipsar Hem om, Marie Belloc Lowndes, författare till (bland annat) den Jack the Ripper-inspirerade ”Hyresgästen”.
Ja, ni ser ju: fördomen visade sig vara en villfarelse. Mea culpa. Nu är jag redo att ta mig an mer Hemingway, och tror att ”Män utan kvinnor” blir en bra utgångspunkt. Nu måste jag bara försöka blunda för det faktum att Ulf Lundell döpt en skiva efter just den boken. Fler fördomar att jobba på.
19 kommentarer
Åh, nu blev jag sugen på att läsa om den här! Det var säkert femton år sedan jag läste den sist och jag har en känsla av att jag var för ung för att uppskatta den till fullo (även om jag gillade den då också).
Hemingway fick mig att verkligen älska språket, det där sparsmakade får en att vilja väga varje ord på guldvåg. Undrar om han läste isländska fornsagor som avkoppling.
A Moveable Feast är verkligen fantastisk. Av någon anledning minns jag särskilt skildringen av Hemingways bilutflykt med Fitzgerald. En annan Hemingway-favorit är absolut The Sun Also Rises, hans debutroman. Den är härlig. Jag tycker framförallt om hans tidiga böcker. Apropos Moveable Feast så har Scott Donaldson skrivit en hel bok om vänskapen mellan Fitzgerald och Hemingway….
Bilutflykten från Lyon till Paris med Fitzgerald – och inte minst skildringen av den svårt hypokondriske Fitzgerald på hotellrummet – tillhör helt klart bokens höjdpunkter. Blev sugen på att läsa om både The Great Gatsby och Tender is the Night. Vet du vilken den tredje stora romanen som Hemingway skriver om i samband med Fitzgerald är, Jan?
Jag som gillar frågesport… Detta kommer jag nog dock inte ihåg… Är det The Beautiful & the Damned?
Kan vara!
Är det? Hade han inte redan skrivit den 1922?
…kan bara tillägga att just den Lundell-skivan faktiskt är riktigt bra. Lågmäld, akustisk, eftertänksam. Särskilt låten ”Nadja”. Lyssna på den.
Män utan kvinnor är nog en novellsamling, tror jag.
Ja, det var det visst. My mistake!
Försök med ”Att ha och inte ha” i stället.
Ja, den är riktigt riktigt bra!
Helena, du lyckas alltid skriva på ett intresseväckande sätt! Jag har varit sugen på att ta mig an en Hemingway, men inte lyckats ännu (tidsbrist kallas det). Efter din läsupplevelse, och helomvändning, känner jag en brännande iver för att sätta igång. Tack!
Å,vad härligt! Har ännu inte läst något av Hemingway, men det skall det bli ändring på nu!
Läs novellsamlingen ”Män utan kvinnor” och lyssna på cd:n ”Män utan kvinnor”. Era fördomar kommer utmanas, jag lovar.
Litterär korsbefruktning
För att göra stunden ännu mer litterärt njutningsfull, kan ni – efter att ni läst novellsamlingen ”Män utan kvinnor” följa rådet ifrånsignaturen ”Christian”: Lyssna på Ulf Lundells cd ”Män utan kvinnor” och speciellt sången ”Nadja”.
Därefter läser ni den store surrealisten André Bretons roman ”Nadja”. Där finner ni den litteraturhistoriska kvinnliga förlagan till kvinnan i Lundells sång ”Nadja”. Författaren Maja Lundgren skriver bland annat såhär på sin blogg om romanen: ”Surrealisten André Breton mötte av en slump en kvinna på gatan, Nadja, en visionär kvinna som fungerade som förlösande för hans fantasi; deras möten och strövtåg i Paris år 1926 är till större delen skildrade i backspegeln, men i dagboksform. Han dök, men hon sjönk: resultatet av deras möten blev å ena sidan en mycket märklig och oroväckande, jag skulle vilja säga irriterande roman – å den andra livstids internering på ett mentalsjukhus.”
Och sedan kan ni lyssna på Little Steven’s album ”Men Without Women” från 1982. Otroligt bra.
Hej! Skulle vara tacksam ifall du svarade på var du har fått ”Men det finns alltid den möjligheten att en sådan skönlitterär bok kan kasta ett visst ljus över det som har skrivits som verklighetsskildring” citatet ifrån!
Jag håller på skriva en skoluppsats och gillade verkligen sättet det var uttryckt på!
Citatet kommer från Hemingway själv, i inledningen till ”En fest för livet”!