• Recensioner
    • Recensioner

      En trasig historia – Marie Tillman

      2020-10-112020-10-11

      Recensioner

      My Friend Anna: The True Story of a…

      2019-11-022019-11-02

      Recensioner

      ”Ögat” – Emma Frey Skøtt och Elin Jonsson

      2018-11-18

      Recensioner

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

      Recensioner

      ”Träd, kärlek och andra växter” – Anne Hope…

      2018-08-012018-08-01

  • Johannas senaste
    • Johanna

      Nu går vi på Potter!

      2018-01-192018-07-16

      Johanna

      Ekonom? Av alla jävla yrken i världen?

      2018-01-102018-07-16

      Johanna

      Stora problem för Adlibris i julhandeln

      2017-12-272018-07-19

      Johanna

      Beställning jag eventuellt kommer att få ångra

      2017-12-212018-07-16

      Johanna

      Samtal med vänner

      2017-12-202018-07-16

  • Peppes senaste
    • Peppe

      Pärlor för svinen

      2019-01-31

      Peppe

      Vin- och bokkulturen

      2018-12-26

      Peppe

      Maten och människan

      2018-11-21

      Peppe

      Om slutet och dödsångest och ringa sina föräldrar

      2018-11-05

      Peppe

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

  • Marcus senaste
    • Marcus

      Bonusfamiljenmysteriet är löst – en berättelse om att…

      2022-04-142022-04-14

      Marcus

      Bonusfamiljen driver mig till vansinne

      2022-01-092022-01-10

      Marcus

      Vi for till Villekulla

      2021-12-062021-12-07

      Marcus

      Liam Norbergs märkliga bibliotekshistorier

      2021-11-132021-11-13

      Marcus

      Efterlysning – vems hand pryder mitt bokomslag?

      2021-04-242021-05-05

  • Bokpodden
  • Om oss
  • Recensioner
    • Recensioner

      En trasig historia – Marie Tillman

      2020-10-112020-10-11

      Recensioner

      My Friend Anna: The True Story of a…

      2019-11-022019-11-02

      Recensioner

      ”Ögat” – Emma Frey Skøtt och Elin Jonsson

      2018-11-18

      Recensioner

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

      Recensioner

      ”Träd, kärlek och andra växter” – Anne Hope…

      2018-08-012018-08-01

  • Johannas senaste
    • Johanna

      Nu går vi på Potter!

      2018-01-192018-07-16

      Johanna

      Ekonom? Av alla jävla yrken i världen?

      2018-01-102018-07-16

      Johanna

      Stora problem för Adlibris i julhandeln

      2017-12-272018-07-19

      Johanna

      Beställning jag eventuellt kommer att få ångra

      2017-12-212018-07-16

      Johanna

      Samtal med vänner

      2017-12-202018-07-16

  • Peppes senaste
    • Peppe

      Pärlor för svinen

      2019-01-31

      Peppe

      Vin- och bokkulturen

      2018-12-26

      Peppe

      Maten och människan

      2018-11-21

      Peppe

      Om slutet och dödsångest och ringa sina föräldrar

      2018-11-05

      Peppe

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

  • Marcus senaste
    • Marcus

      Bonusfamiljenmysteriet är löst – en berättelse om att…

      2022-04-142022-04-14

      Marcus

      Bonusfamiljen driver mig till vansinne

      2022-01-092022-01-10

      Marcus

      Vi for till Villekulla

      2021-12-062021-12-07

      Marcus

      Liam Norbergs märkliga bibliotekshistorier

      2021-11-132021-11-13

      Marcus

      Efterlysning – vems hand pryder mitt bokomslag?

      2021-04-242021-05-05

  • Bokpodden
  • Om oss

Bokhora

Recensioner

”Hypnotisören – Lars Kepler

AV Johanna Ögren 2009-07-242009-07-22
2009-07-242009-07-22

9789100124045”Hypnotisören” av Lars Kepler handlar om polisen Joona Linna som får ett brutalt mordfall på halsen och tar hjälp av läkaren Erik Maria Bark för att lösa fallet. Bark har nämligen en omtalad hypnosteknik som kan hjälpa till i historien. Bara det att han har lovat sig själv att aldrig hypnotisera mer. Sist han gjorde det så gick det käpprätt åt skogen.

Men Joona Linna har övertalningsförmågan, så Erik hjälper till genom att hypnotisera en ung pojke vars hela familj utplånats i ett bestialiskt mord. Och då börjar saker gå riktigt snett. Erik börjar tänka tillbaka på anledningarna till att han slutade med hypnos, hans egen familj med en sjuk son dras in i händelserna och Joona tvingas gå utanför sina befogenheter när deras handlingar släpper loss krafter som länge legat och slumrat.

Denna så omtalade bok. Vad tyckte vi då, Johanna L och Johanna Ö? Förtjänade boken allt förhandshajpande, alla stora utlandsförsäljningar och allt spekulationssnack som denna bok hunnit med redan innan releasedatum?

JoÖ: Jag var såhär när jag började läsa, bara aaaaah! Tyckte det var såå annorlunda, ville liksom inte sluta läsa. Det var något med tempus också, det är inte så vanligt med deckare skrivna i presens. Den första tredjedelen av boken var jag verkligen fast. Trots att jag egentligen inte riktigt ville falla så hårt.

JoL: Jag började läsa tio på kvällen och tänkte, ärligt!, bara titta lite i den för jag var redan trött. Skeptisk var jag också, hur bra kan det vara liksom? Men sen gick det inte att sluta. Det är inte så superofta det händer mig, att jag verkligen måste läsa klart. Men nu blev det så, höll på till klockan ett. Sen gick jag upp och kollade väldigt noga att ytterdörren var låst innan jag vågade släcka lampan!
Jag tycker fortfarande Åsa Larsson är ohotad etta på deckare i Sverige, och Lars Kepler är inte lika bra som henne, men nog tusan är det ju ungefär i nivå med Stieg Larsson? Det där suget! Dessutom inte alls lika pladdrigt som Larsson. Några tonerkassetter och Billy-pizzor mindre liksom. En tajtare roman.

JoÖ: För mig var det någon sorts trestegsraket, bara det att den åkte åt fel håll. I mitten av boken tyckte jag det började spreta väldigt mycket. Det fanns för många parallella spår på något sätt. Plus att jag har fått litet nog av de här tysta, starka poliserna som alltid gör rätt fast det är tvärtemot gällande polissed. Just den biten kändes inte särskilt nyskapande, faktiskt inte. Boken inleds ju med den här unga pojken som ligger medvetslös och vars hela familj har utplånats, men sedan liksom löses det upp och blir till många historier.

JoL: Men jag vet inte? Det kanske beror på mitt läsrus, men jag tyckte det var okej mest hela tiden. JA, jag retade mig på vissa saker, men det är egentligen först slutet som jag tycker ballar ur. Då har det hänt så mycket, och Kepler lyckas inte knyta ihop allt. En del intressanta grejer blir bara hängande.
Det som störde mig mest var ändå privatspanarna, kan inte säga mer om vilka de är för att inte förstöra, men hej Kling och Klang! Kändes så töntigt och framförallt otroligt hur de fick knalla runt på mordplatser och allting. Sen är det väl en total klyscha att polismannen är tyst och smart… Hmm…

JoÖ: Men okej, jag gillar ju Joona Linna, polisen, ändå. Han verkar sympatisk. Och visst lider jag med läkaren Erik och hans familjesituation. Tyvärr blir det inte mer än att gilla. Det är ingen som jag fastnar för, det är liksom inte någon av personerna som driver historien framåt. Istället stoppar författaren in fler och fler personer, fler sidospår. Det är deckare ”Extra allt” – litet som i Niklas Ekdals bok, även om det här förstås är mycket mera realistiskt. Men det påminner mig om den boken. Kanske är det Niklas som är Lars? Nej, vi ska avhålla oss från spekulationer, nu är det boken som gäller.

JoL: Jag gillar ändå att den är ganska innehållsrik, till viss mån. Många sämre deckare tycker jag är så himla simpla, det är verkligen bara en enda handling inkl en irriterande kursiv mördare som sen alltid visar sig vara den mobbade klasskamraten och yadayada… Tråkigt! Här finns det lite att bita i! Flera spår, researchat (?), bra miljöer, inte så supertunna personer. Och brottet och motivet är ruggigt som få. Den känns dessutom väldigt säkert skriven. Det är verkligen inte en darrig debut, utan man går bara rätt in i historien och kan inte släppa. Bra gjort! Men slutet då, tja… Ska vi säga ’ivrigt’?

JoÖ: Det ska vi bara inte tala om. Var såå trött på historien vid det laget. Tyckte gärningsmannen började framträda ganska tydligt i virrvarret av personer. Och det är få svenska deckarförfattare som klarar av att knyta ihop de alldeles för stora säckar de samlar på sig i inledningen av sina böcker. Slutet känns alltid så ihophafsat på något sätt. ”Hypnotisören” är inget undantag. Det blir ett mja, för mig. Skall jag vara ärlig tycker jag att spekulerandet är roligare, trots att även det börjar mattas av nu. Och trots den fantastiska inledningen. För mig är det för spretigt och ofokuserat, som flera böcker i en. Jag är förtjust i svenska deckare och läser otroliga mängder inom genren, men det här är långt ifrån det bästa vi kan exportera ut.

JoL: Nej. Jag säger det igen – Åsa Larsson. Men jag tror ändå Kepler kommer att bli nästa sommars snackis, när alla ska köpa på sig några pockets inför semestern. Det blir som för ett par år sen när precis alla man träffade läste Stieg Larsson.

JoÖ: Jag gillade ju inte Stieg heller… Alls. Men jag håller med om researchandet, det är välgjort. I övrigt förstår jag inte hajpen.

47 kommentarer
Johanna Ögren

Jag är född och uppvuxen i Tornedalen men bor i Stockholm sedan många år. Jag älskar biografier, allra mest musikerbiografier, men är inte alls förtjust i skräck. Jag förutom bokhora så driver jag flera stora bloggar och har startat tidningen Gadgette - en tekniktidning för kvinnor.

Föregående inlägg
”Jag älskade honom” som film
Nästa inlägg
Mina helgplaner i bildformat

47 kommentarer

Maria 2009-07-24 - 10:05

Jag är lite rädd att alla spekulationer kring vem som står bakom namnet ”Lars Kepler” tar fokus kring själva boken. Nu har jag läst en del recensioner av den och det är blandad kompott. Inga stående ovationer, men hajpen kring boken kanske gör att man läser den ännu mer kritiskt? Man kanske hade väntat sig någonting extraordinärt efter denna marknadsföring?

Reply
Audrey Fenn 2009-07-24 - 11:44

På mitt jobb så funderar vi på att börja satsa pengar på vem/vilka Lars Kepler är. Speckulationerna går höga och de blir bara mer och mer absurda.
Risken är ju väldigt stor att när det äl offentliggörs vem det är så blir det ett gigantiskt antiklimax som utmynnar i ett ”jaha…”

Reply
Natalie 2009-07-24 - 14:07

Jag står i kö på bibblo på denna bok och var SÅ nära att köpa den precis när den kom ut på grund av all hype. Nu när jag läst er recension känner jag mig glad över att jag istället höll vid mina biblioteksprinciper. Nåväl. Vilka är era favoritdeckare? Åsa Larsson hör jag. Finns någon lista utlagd? Läste tidigare Lessing-listan och har därmed pånytt övervägt att läsa henne igen (försökte först med The Cleft vilket fick mig att bli totalt uttråkad och sluta vid hälften). Listor tycker jag om! Är mammaledig just nu och högläser för min lilla tremånaders-spädis, så kanske borde jag överväga att välja en annan genre än deckare. Men lite nattlektyr behöver jag ändå – tipsa mig!

Reply
Lobbymannen 2009-07-24 - 16:13

Jag tror det är Brutus Östling. Inte är det Lenadoer, det är helt säkert. Kanske Alexander Andolin – eller vafan han nu heter.

Reply
Lisa 2009-08-11 - 21:39

hej svejs

kul att någon hade rätt!!

Reply
Rebecca 2009-07-24 - 18:06

BTW….. jag vet ju att en del av er bokhoror ar diehard edward/bella fans…

har kommer lite scener fran nya filmen

http://www.youtube.com/watch?v=Lyldfq0kQOc&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=I_EUZWb9CZw&feature=player_embedded

de ar spoilerifik sa klicka inte om du inte vill se…

Reply
Roland Eriksson 2009-07-24 - 20:59

Jag har läst Hypnotisören och skiter i vem Lars Kepler är. Det här rör sig om en helt otroligt bra ny kriminalroman. Så är det bara. Det strålar jantelag genom vissa recensioner, så uppenbart: jag ska inte bli lurad av hypen och Bonniers marknadsföring! För läsaren spelar det ingen roll. Flest manus skickas till Bonniers – det är inte konstigt att de ger ut den mest spännande kriminalromanen på hur länge som helst. Läs Kristiansstadsbladet – en ärlig recensent!

Rocky

Reply
Frida Jakobsson 2009-07-25 - 14:38

Kepler (vem han/hon än är) kommer aldrig bli mer än kronprins. För mig är Stieg Larsson den ohotade deckarkungen!

Reply
Johannes 2009-07-25 - 16:56

Bara en liten kommentar till Rockys inlägg: Släpper man en bok ackompanjerad av en intensiv marknadsföring, så skapar man också en annan bok än om man smyger ut den i bokfloran. Även om orden på sidorna är identiska, så blir det två olika böcker. Det måste också en recensent förhålla sej till. Och vad som i ena fallet kanske blir ”det här var en fräsch och lovande debut”, blir lätt i det andra fallet ”språket är en aning styltigt, etc”.

Därmed förstås inte sagt att jantelagen inte existerar bland recensenter. Visst kan det vara en skalp att fälla en hajpad bok!

Reply
Roland Eriksson 2009-07-25 - 21:46

Så kan man utrycka det, Johannes. Men för läsaren i gemen är en hajp ingenting negativt så länge boken är otroligt spännande. Även bra böcker blir hajpade – eller hur? Det är klart att jantelagen glöder bland recensenterna. Jag hyllar Kepler som kronprins Lars!
Rocky

Reply
Aladin Sane 2009-07-25 - 23:17

Måste vända mig mot formuleringen ”Åsa Larsson är ohotad etta på deckare i Sverige”.

Det epitet kan blott omfatta 200-talets efterföljare till Sjöwall & Wahlöö: Roslund och Hellström..

Reply
manda 2009-07-26 - 12:22

Roslund&Hellström, Arne Dahl och Stieckan är naturligtvis de enda ohotade ettorna:)

Det bästa med Hype-notisören är Sydsvenskans pricksäkra sågning: http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article517771/Hypad-hypnotisor.html

Reply
Gunnar Staf 2009-07-26 - 07:07

Jag tycker inte att det finns någon ohotad etta! Min etta är Arne Dahl. Åsa Larsson kommer ganska långt ner på min lista.

Reply
Fru E:s böcker » Blog Archive » Jag också! 2009-07-26 - 08:36

[…] blev ju överhypad innan den gick att köpa och flera bokbloggare ( t ex Bokhora, Boktoka och En Annan Sida) har redan skrivit om den. Vad tyckte jag då? Var den värd sin hype? […]

Reply
Roland Eriksson 2009-07-26 - 18:02

Jag läste Sydsvenskan löljiga recension skriven av den där struntviktiga doktoranden som bara var avundsjuk och Bonniersparanoid – otroligt att en så bra tidning tar in så dåligt skriven text. Hypnotisören är hur spännande som helst och det finns som tur är recensenter med värdighet – som Maria Küchen (som själv är deckarförfattare och vet vad hon pratar om).

Reply
Stina Andersson 2009-07-26 - 18:09

Jag bor i Västerbotten och jag läste vår tidning och där skrev vår recensent: ”Själv sitter jag där trollbunden, samtidigt som jag grubblar mig halvt fördärvad på att försöka lista ut vem Lars Kepler är, mannen som med sitt trollspö skapat en av de bästa deckare jag någonsin offrat nattsömnen för.”

Jag har redan beställt Hypnotisören och PS jag tittade på Sydsvenskan och den recensionen var ju bara tafflig och aggressiv.

Reply
Boktoka | Hypnotisören av Lars Kepler 2009-07-26 - 21:44

[…] skrivet om Hypnotisören: DN recenserar före recensionsdag, likaså Kulturbloggen, Bokhora, GP, […]

Reply
viktor 2009-07-27 - 13:17

En välskriven analys och sågning av både bok, förlag och koncept finns här:
http://hd.se/kultur/boken/2009/07/24/var-aer-hjaertat-syftet-moralen/

Reply
Niklas Johnsson 2009-07-27 - 14:17

Skärpning! Jag är Hälsingborgare, men nu skäms jag lite för det. Recensenten har ju helt tappat fattningen – jag har aldrig läst en så hysterisk text i en seriös tidning förr. Hypnotisören är bara så förbannat spännande och välskriven att man blir paff. Viktor, Viktor … du har förstås inte läst boken. Gör det så kanske du inte tycker att analysen är så bra utan bara pinsam. Dessutom kommer du säkert att bli glad!

Reply
manda 2009-07-27 - 19:03

Fast jag har läst boken och jag tycker att recensionen i HD är lysande. Tillsammans med sydsvenskans den bästa hittills.

Reply
Cindy Sherman 2009-07-27 - 21:21

Håller helt med dig manda. Lysande recension!

Reply
Hypnotisören – Lars Kepler « Vardagsbetraktelser 2009-07-27 - 15:33

[…] annat « Olika Hypnotisören – Lars Kepler 27 juli, 2009 Efter att ha läst detta så blev jag sugen på att läsa Hypnotisören av Lars Kepler och detta trots att jag då helst […]

Reply
Kungen 2009-07-27 - 21:06

Det är Martin Grann som är Lars Kepler.

Reply
manda 2009-07-28 - 10:48

Minsann…

Professor i psykologi
Utvecklingschef på kriminalvården
Framträtt som expert på unga brottslingar i samband med skolskjutningar
Skrivit en debattartikel om källarbarnen i Österrike
Har jaktvapenlicens

Tja, varför inte?

Reply
Kungen 2009-07-28 - 15:49

Grann ingår dessutom i rikskrims gärningsmannaprofileringsgrupp.

Fantasier om Melin och Läckberg kan man glömma. Jag tror inte att någon av dessa sympatiserar med de ”vänsteråsikter” som Kepler avslöjat i intervjuerna.

Reply
Fibonacci 2009-07-28 - 17:04

Ann-Marie Skarp är Kepler!!

100%

Reply
Boktoka 2009-07-28 - 17:15

Ann-Marie Skarp skulle troligen inte välja att bli utgiven på Bonniers när hon själv driver ett förlag med en helt annan typ av villkorsstruktur för författarna, som innebär att författaren får större del av vinsten om det går bra. Så varför skulle hon ge bort sina royaltykronor till Bonniers?

Reply
Solveig 2009-07-29 - 10:58

Jag hade faktiskt tänkt på henne också – hon verkar så otroligt skärpt.

Manda, du som har läst boken – varför tror jag inte att du har det, varför tror jag bara att du pratar strunt, att det gömmer sig en mobbare bakom ditt namn? Jag testar dig – var bor Eva Blau sin allra sista tid? JAG har läst boken, jag tyckte mycket om den, den är skriven i presens, har ett hisnande sug hela tiden, drar läsaren med ner i djupet. Det är bara att hålla andan och njuta.

Reply
manda 2009-07-29 - 11:53

Solveig, jag förstår inte vad du pratar om.

Niklas Johnsson skriver: Viktor, Viktor … du har förstås inte läst boken. Gör det så kanske du inte tycker att analysen är så bra utan bara pinsam.

Varpå jag svarar: Fast jag har läst boken osv.

Jag har alltså aldrig vänt mig till nån Solveig, alltså förstår jag inte din kommentar. Under förutsättning att du inte hette Niklas Johnsson senast du skrev.

Reply
manda 2009-07-29 - 11:57

För övrigt: om du inte tror att jag läst boken utan i stället lägger min tid på att anonymt mobba en anonym författare på internet så kan du ju läsa de kommentarerar jag skrev här redan förra veckan:

http://www.bokhora.se/blog/bokaktuellt/forfattare/2009/07/lars-kepler-teori/

Reply
Fibonacci 2009-07-29 - 12:57

Skarp är visserligen förlagschef på Pirat, men det är det som är grejen. Hypnotisören är en dussindeckare, varken mer eller mindre.

Reply
Solveig 2009-07-29 - 14:02

Manda, om du har läst den så kan du väl svara på min fråga. Jag tror att du snackar skit, som sagt.

Hypnotisören är strålande!

Reply
manda 2009-07-29 - 14:13

Jag har redan svarat dig Solveig, med länken där jag citerade ur boken förra veckan.

Du gillar boken, jag gör det inte, för mig är det ingen nyhet att man kan ha olika åsikter, alltså förstår jag inte vad du vevar om. Du får veva vidare utan min hjälp.

Reply
Solveig 2009-07-29 - 14:48

Man kan givetvis tycka olika, det är det som är roligt i livet, men man ska inte ge sig på någon som inte kan försvara sig bara för att det känns roligt.

Jag menade inte att veva!

Reply
bisneta 2009-10-22 - 15:52

Tycker du inte att böcker ska få recenseras?

Reply
Peter 2009-08-03 - 16:25

Man kan väl inte påstå att den är välskriven. I alla fall inte väl researchad. I dessa dagar är det ju fruktansvärt enkelt att få åtminstone medicinska detaljer att bli riktiga genom att kolla på internet, men här vimlar det ju av slarv och direkta fel, samtidigt som sjukhuset och institusjonen beskrivs på ett sätt som visar att man uppenbart inte har satt sig in i det man ska skriva om. Och att ”Sveriges mest kände hypnotisör” skulle bli helt lamslagen över en enkel sannhet som att man kan framkalla falska minner med hypnos verkar ju helt befängt. Men OK, jag vet, det är fiktion…

Reply
Sermin 2009-08-06 - 09:22

Hej!
Jag har nu läst denna bok i mån av tid (nattetid med andra ord) och har ine riktigt lyckats komma in i den…
Så än så länge förstår jag inte den stora uppståndelsen kring denna bok… det är väl en bok som alla andra…
Men men, många sidor kvar att läsa så någon ändring i min tycke kan det ändå bli :)

Reply
Hypnotisören av Lars Kepler « Inte ett ruttet lingon 2009-08-06 - 18:32

[…] Åsikterna går isär: någon kallade den för ett mästerverk (här), andra (ex. här och här) väljer att tona ner men låter sig förföras av den skickligt spunna historien. Så finns det de […]

Reply
Anne-Britt Ferreira 2009-08-07 - 15:28

Visst är Hypnotisören välskriven, men den känns som om den är skriven på spekulation. Det finns ju dessutom ett och annat som jag sätter fråge-tecken för. Hur troligt är det att en som pratar finska och en som pratar umesamiska kan föra ett samtal?

Reply
JEan 2013-01-10 - 12:25

Läste precis boken och blev riktigt upprörd över detta + att det frmaställdes som att finska är en totalt normal ”dialekt” ;) I västra Vorrland, okej om det varit NORRA Vorrland men…kom igen nu :( Chansen att möta en finne i Västernorrland var lika stor som att hitta en i…Växjö (förmodligen mindre). Umesamiskan framställs som ”en konstig dialekt”. Den är väldigt ovanlig idag och en finsk förstår nog mer än en svensk men borde inte förstå speciellt mycket alls…även om Joona kunde nordsamiska så skulle han inte direkt förstå speciellt mycket. Detta irriterar mig enormt. I Keplers böcker framstår Sundsvall som värsta ”nordlisgaste spetsen av världen där man pratar finska”, är osäker om de förväxlat Sundsvall och Ume med Kiruna och Kautokeino. Dorotea/vilhelmina som beskrivs är väl dessutom bland de mer sydliga ”lappbyarna” ochpratar mer troligt sydsamiska (Sen den där detaljen att Umesamiskan i princip är dött idag). Nä, bättre research kring det där om de ska fortsätta skriva om samer och samiska språket. Just nu frmaställs samiskan som en dialekt till finskan…

Reply
Banarne 2009-08-08 - 04:41

Jag förstår att författaren vil vara anonym.

En ytterst medioker deckare som ingen skulle brytt sig om så mycket om den skrev under riktigt namn

Reply
Daniel Åberg » DJtv #31 – Det mesta regnar bort 2009-08-17 - 08:47

[…] Billingska bokhandelns inlägg om framtidsfrågan Atlaschefen Richard Herolds inlägg i samma ämne Johannas recension av Lars Keplers […]

Reply
Sermin 2009-08-18 - 14:35

Söndag natt tilldelades utläsning av Hypnotisören (hade ca 250s kvar att läsa..).
Historia/tema: Bra!
Språk: Bättre kunde det ha blivit då språket kändes lite tunt. Med andra ord: ”lätt” svenska.
Mitt tycke: Hade jag läst den om inte den hade varit så omtalad? Ja, men inte så här tidigt efter release. Berörde boken mig? Ja, men endast slutet där ”tillvägagångssätt” för tuktning av barn beskrivs! Varför? Jag har ett barn själv och det är inget jag skulle vilja ens mina fiender råka ut för!!!!

Så, med andra ord? Bra men sisådär ändå!
Kommer jag läsa serien, om det blir någon… vet inte?

Reply
”Hypnotisören”, Lars Kepler « Malin Johansson – skriver mycket, läser mer. 2010-07-27 - 12:53

[…] litteraturbloggare om ”Hypnotisören”: Boktoka En annan sida Bokhora 55.603331 […]

Reply
Mats 2011-01-24 - 11:42

Hypnotisören är ett mycket tramsig historia som saknar motstycke i svensk kriminallitteratur. Historien spretar åt alla möjliga håll. Inledningshändelsen tar alldeles för mycket plats då den historien inte har bäring på resten av handlingen, mer än att den utlöser den.

Resten av boken är ett virrvarr av absurda ologiska händelser och agerande av klischéartade karaktärer. Dock är boken relativt välskriven även om den innehåller överdrivet många detaljbeskrivningar. Men det fullkomligt horribla slutet bekräftar det man känner hela tiden – denna bok är inget mindre än ett examensarbete från en kommunal studicirkel i bokskrivning.

Köp den inte. Låna den!

Reply
Bosse 2012-08-15 - 21:59

Hypnotisören är så obegåvat skriven att jag först himlade med ögonen, sedan fnissade okontrollerat och till sist hånskrattade. Någon sa att den inte kan vara så dålig eftersom den är en storsäljare. Ja…900 miljarder flugor kan väl inte ha fel: Ät skit.

Reply
#blogg100 En annan sorts recension av Lars Kepler | Det Onda Goda... 2015-05-24 - 23:06

[…] Det är också så jag recenserar eller rekommenderar. Böcker är en smaksak och rekommendationer ska tas med en nypa salt, värt att lägga på minnet. Det gäller att känna läsaren för att kunna rekommendera rätt och det märks när människor rekommenderar utifrån sin egen smak istället för läsarens intresse. Därför lägger jag in min egen åsikt om böckerna under men alla bilderna länkar till recensioner på Bokhora som skriver recensioner om massor av böcker och verkligen dissekerar handlingen. Riktigt så noggrann vill jag inte vara, jag tänker inte kommentera så grovt, det är inte mitt sätt. Kollar dock ofta deras sida när jag vill veta lite mer om en bok innan köp eller bara se boken ur en annan vinkel. Jag håller verkligen inte med om deras betyg många gånger men deras beskrivningar är sköna, de ser på böcker ur en helt annan vinkel än mig. […]

Reply

Kommentera Avbryt

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Annons

bokhora på instagram

  • Vi auktionerar ut en massa signerade bcker fr Musikhjlpen Allahellip
  • Facebook
  • Instagram
  • Email
  • RSS
Footer Logo

Gå högst upp på sidan