• Recensioner
    • Recensioner

      En trasig historia – Marie Tillman

      2020-10-112020-10-11

      Recensioner

      My Friend Anna: The True Story of a…

      2019-11-022019-11-02

      Recensioner

      ”Ögat” – Emma Frey Skøtt och Elin Jonsson

      2018-11-18

      Recensioner

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

      Recensioner

      ”Träd, kärlek och andra växter” – Anne Hope…

      2018-08-012018-08-01

  • Johannas senaste
    • Johanna

      Nu går vi på Potter!

      2018-01-192018-07-16

      Johanna

      Ekonom? Av alla jävla yrken i världen?

      2018-01-102018-07-16

      Johanna

      Stora problem för Adlibris i julhandeln

      2017-12-272018-07-19

      Johanna

      Beställning jag eventuellt kommer att få ångra

      2017-12-212018-07-16

      Johanna

      Samtal med vänner

      2017-12-202018-07-16

  • Peppes senaste
    • Peppe

      Pärlor för svinen

      2019-01-31

      Peppe

      Vin- och bokkulturen

      2018-12-26

      Peppe

      Maten och människan

      2018-11-21

      Peppe

      Om slutet och dödsångest och ringa sina föräldrar

      2018-11-05

      Peppe

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

  • Marcus senaste
    • Marcus

      Bonusfamiljenmysteriet är löst – en berättelse om att…

      2022-04-142022-04-14

      Marcus

      Bonusfamiljen driver mig till vansinne

      2022-01-092022-01-10

      Marcus

      Vi for till Villekulla

      2021-12-062021-12-07

      Marcus

      Liam Norbergs märkliga bibliotekshistorier

      2021-11-132021-11-13

      Marcus

      Efterlysning – vems hand pryder mitt bokomslag?

      2021-04-242021-05-05

  • Bokpodden
  • Om oss
  • Recensioner
    • Recensioner

      En trasig historia – Marie Tillman

      2020-10-112020-10-11

      Recensioner

      My Friend Anna: The True Story of a…

      2019-11-022019-11-02

      Recensioner

      ”Ögat” – Emma Frey Skøtt och Elin Jonsson

      2018-11-18

      Recensioner

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

      Recensioner

      ”Träd, kärlek och andra växter” – Anne Hope…

      2018-08-012018-08-01

  • Johannas senaste
    • Johanna

      Nu går vi på Potter!

      2018-01-192018-07-16

      Johanna

      Ekonom? Av alla jävla yrken i världen?

      2018-01-102018-07-16

      Johanna

      Stora problem för Adlibris i julhandeln

      2017-12-272018-07-19

      Johanna

      Beställning jag eventuellt kommer att få ångra

      2017-12-212018-07-16

      Johanna

      Samtal med vänner

      2017-12-202018-07-16

  • Peppes senaste
    • Peppe

      Pärlor för svinen

      2019-01-31

      Peppe

      Vin- och bokkulturen

      2018-12-26

      Peppe

      Maten och människan

      2018-11-21

      Peppe

      Om slutet och dödsångest och ringa sina föräldrar

      2018-11-05

      Peppe

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

  • Marcus senaste
    • Marcus

      Bonusfamiljenmysteriet är löst – en berättelse om att…

      2022-04-142022-04-14

      Marcus

      Bonusfamiljen driver mig till vansinne

      2022-01-092022-01-10

      Marcus

      Vi for till Villekulla

      2021-12-062021-12-07

      Marcus

      Liam Norbergs märkliga bibliotekshistorier

      2021-11-132021-11-13

      Marcus

      Efterlysning – vems hand pryder mitt bokomslag?

      2021-04-242021-05-05

  • Bokpodden
  • Om oss

Bokhora

Läsning

Bokcirkelträff 3 ”I am the cheese”/”Och katten tog en mus”

AV Johanna Karlsson 2010-10-20
2010-10-20

Okej. Då är det dags för den tredje delen i vår bokcirkel om ”Och katten tog en mus”. Här hittar ni del 1 och 2. Där pågår en ”livlig” debatt. Det diskuteras hemligheter och Lehane. Det vill du inte missa.

I dag ska vi snacka lite vidare. Alltså yvigare.

Man väl får säga att ”Och katten tog en mus” är en väldigt mörk ungdomsbok. Cormier tar inte sin läsare i handen på slutet och säger att allt ska bli bra. Faktum är att han målar svartare och svartare och i slutet finns det verkligen inget hopp alls (eller finns det?). Jag reagerade väldigt starkt på slutet. Jag gillar det verkligen. Allt annat hade känts tillrättalagt, orealistiskt (eller hade det?). Ifall någon blir nyfiken på att läsa den här boken sedan, vill jag ju verkligen inte spoila, men den unge Adam cyklar sin runda varje dag, träffar samma personer, han vill inte förstå, kan inte förstå och de vuxna står bredvid och funderar på vad Adam vet och vad de ska göra med honom, vad de kan göra med honom.

Och nu undrar jag vad ni tycker. Får en ungdomsbok vara så här himla nattsvart? Har författaren inget ansvar alls mot sina unga läsare? Finns det andra exempel på böcker med samma dystra final? Finns det några exempel på böcker med onödigt glättigt slut? Vad tycker du?

P.s. Du behöver såklart inte ha varit med i cirkeln innan för att kunna delta i diskussionen. Frågan är ju väldigt öppen och gäller böcker som riktar sig mot en yngre läsargrupp, i stort.

7 kommentarer
Johanna Karlsson

Jag är uppvuxen i Hallsberg och arbetar som lärare i Rinkeby utanför Stockholm. Jag har även jobbat i ett par år på ett litet bokförlag. I höst läser jag en kvällskurs i fantasy på SU. Jag tycker om kluriga formuleringar, noveller och att titta på teve-serier. Jag läser helst i badkaret.

Föregående inlägg
Del 1 i trestegsraketen
Nästa inlägg
”Strindbergs stjärna” – Jan Wallentin

7 kommentarer

Emma 2010-10-20 - 13:21

Ungdomsböcker med glättigt slut finns det väl ungefär en miljon av. Se bara på ungdomsböcker från diverse bokklubbar, urk. Jag vet, skolan jag jobbar på är med i en och har varit med i fler tidigare så jag har läst ett helt gäng.

En bok med lite svartare slut tycker jag känns uppfriskande, som något nytt. Och hur hemskt är inte det egentligen? Livet är ju faktiskt inte glättigt rosafluffigt jämt och ständigt.

Reply
Ka 2010-10-21 - 05:44

Det finns många som tycker att sorgligt, hemskt och förfärligt = själva definitionen av ungdomsböcker. Dessa personer brukar efterfråga gladare, mer ”normal” litteratur om ”normala” människor. Jag håller inte med dem, utan instämmer snarare med Emma. I omlopp har vi mängder av käcka glättiga böcker. Men att detta med mörka slut i ungdomsböcker skulle vara något nytt kan jag inte riktigt hålla med om. Har inga direkta exempel nu i ottan, men nog var väl Peter Pohls Mikael-serie rätt hård? minns ni hur Ylva genomborrades av spjutet, när Mikael äntligen funnit en vän?

Reply
Johanna K 2010-10-22 - 20:55

Så Ka och Emma, jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det ni skriver, men jag tror att ingen av er tycker att författaren är skyldig sin unga läsare ett jädra dugg när det kommer till tillrättalagda slut. Har jag uppfattat er korrekt?

Reply
Ka 2010-10-23 - 06:29

Ja. Mig i alla fall. Jag tycker att det som kallas för verkligheten, med alla dess olyckliga vändningar och slut, ska få finnas med i all litteratur. Jag förstår heller inte varför man envisas med att göra skillnad mellan böcker för unga och böcker för sk ”vuxna”. Död åt curlingen!

Reply
TinaO 2010-10-23 - 10:20

Jag håller också med. Det enda jag kan tycka att en författare är skyldig sina läsare är att behandla dem med respekt! Att i det här fallet ge sina läsare ett tillrättalagt slut – som det faktiskt hade varit om det hade ordnat upp sig fantastiskt bra för Adam och han hade cyklat in i soluppgången – det hade varit att underskatta läsaren oavsett ålder. Att hålla sig till den inslagna vägen är det ärligaste, en rosalullig början blir ett skimrande rosalulligt slut, och en mörk historia slutar i kolsvarta f*n. Ärligt.

Gillar Kas tanke om böcker för unga och böcker för vuxna. Det som slagit mig så många gånger, det är att de högstadie- och gymnasieungdomar som jag möter har en underbar definition av ”ungdomsbok”: en bok som handlar om ungdomar. Jag gillar den, men vad säger ni om den?

Reply
Emma 2010-10-25 - 15:06

Johanna, du har förstått mig rätt. Jag tror att en del tonåringar/ungdomar behöver skakas om lite med ett mer ”realistiskt” slut för att inte hamna i någon sorts Harlequinträsk som de sedan aldrig kommer ur.

Tina O, en ungdomsbok kan nog handla om mycket annat än bara ungdomar men det fungerar nog bättre som definition än det som verkar vara gängse idag. Jag läser mycket av det som står på ungdomshyllan på vårt bibliotek och jag är inte ungdom så jag vet inte riktigt om jag tror på det här med en uppdelning. Dessutom kan jag ibland känna att de ungdomar som läser mycket gärna vill läsa sådant som är ”svårare” och därför passerar ungdomshyllan som innehåller mycket som är bra.

Reply
Jag gillar lyckliga slut | Nathalie T 2011-11-28 - 09:34

[…] Bokhora har det diskuterats om en ungdomsbok får ha ett mörkt slut. Jag är ganska kluven. […]

Reply

Kommentera Avbryt

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Annons

bokhora på instagram

  • Vi auktionerar ut en massa signerade bcker fr Musikhjlpen Allahellip
  • Facebook
  • Instagram
  • Email
  • RSS
Footer Logo

Gå högst upp på sidan