• Recensioner
    • Recensioner

      En trasig historia – Marie Tillman

      2020-10-112020-10-11

      Recensioner

      My Friend Anna: The True Story of a…

      2019-11-022019-11-02

      Recensioner

      ”Ögat” – Emma Frey Skøtt och Elin Jonsson

      2018-11-18

      Recensioner

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

      Recensioner

      ”Träd, kärlek och andra växter” – Anne Hope…

      2018-08-012018-08-01

  • Johannas senaste
    • Johanna

      Nu går vi på Potter!

      2018-01-192018-07-16

      Johanna

      Ekonom? Av alla jävla yrken i världen?

      2018-01-102018-07-16

      Johanna

      Stora problem för Adlibris i julhandeln

      2017-12-272018-07-19

      Johanna

      Beställning jag eventuellt kommer att få ångra

      2017-12-212018-07-16

      Johanna

      Samtal med vänner

      2017-12-202018-07-16

  • Peppes senaste
    • Peppe

      Pärlor för svinen

      2019-01-31

      Peppe

      Vin- och bokkulturen

      2018-12-26

      Peppe

      Maten och människan

      2018-11-21

      Peppe

      Om slutet och dödsångest och ringa sina föräldrar

      2018-11-05

      Peppe

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

  • Marcus senaste
    • Marcus

      Bonusfamiljenmysteriet är löst – en berättelse om att…

      2022-04-142022-04-14

      Marcus

      Bonusfamiljen driver mig till vansinne

      2022-01-092022-01-10

      Marcus

      Vi for till Villekulla

      2021-12-062021-12-07

      Marcus

      Liam Norbergs märkliga bibliotekshistorier

      2021-11-132021-11-13

      Marcus

      Efterlysning – vems hand pryder mitt bokomslag?

      2021-04-242021-05-05

  • Bokpodden
  • Om oss
  • Recensioner
    • Recensioner

      En trasig historia – Marie Tillman

      2020-10-112020-10-11

      Recensioner

      My Friend Anna: The True Story of a…

      2019-11-022019-11-02

      Recensioner

      ”Ögat” – Emma Frey Skøtt och Elin Jonsson

      2018-11-18

      Recensioner

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

      Recensioner

      ”Träd, kärlek och andra växter” – Anne Hope…

      2018-08-012018-08-01

  • Johannas senaste
    • Johanna

      Nu går vi på Potter!

      2018-01-192018-07-16

      Johanna

      Ekonom? Av alla jävla yrken i världen?

      2018-01-102018-07-16

      Johanna

      Stora problem för Adlibris i julhandeln

      2017-12-272018-07-19

      Johanna

      Beställning jag eventuellt kommer att få ångra

      2017-12-212018-07-16

      Johanna

      Samtal med vänner

      2017-12-202018-07-16

  • Peppes senaste
    • Peppe

      Pärlor för svinen

      2019-01-31

      Peppe

      Vin- och bokkulturen

      2018-12-26

      Peppe

      Maten och människan

      2018-11-21

      Peppe

      Om slutet och dödsångest och ringa sina föräldrar

      2018-11-05

      Peppe

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

  • Marcus senaste
    • Marcus

      Bonusfamiljenmysteriet är löst – en berättelse om att…

      2022-04-142022-04-14

      Marcus

      Bonusfamiljen driver mig till vansinne

      2022-01-092022-01-10

      Marcus

      Vi for till Villekulla

      2021-12-062021-12-07

      Marcus

      Liam Norbergs märkliga bibliotekshistorier

      2021-11-132021-11-13

      Marcus

      Efterlysning – vems hand pryder mitt bokomslag?

      2021-04-242021-05-05

  • Bokpodden
  • Om oss

Bokhora

Utmaningar

Tegelstensutmaning!

AV Helena 2010-09-082010-10-01
2010-09-082010-10-01

Eftersom jag är den största tegelstenshoran av oss fem bokhoror vore det väl konstigt om jag inte deltog i Ord och Inga Visors tegelstensutmaning?

Innan jag presenterar de tegelstenar jag tänkt läsa vill jag resonera lite kring tegelstensbegreppet. Vad är egentligen en tegelsten? Var lämnar en bok ”normal boklängd”-territorium och övergår i tegelsten? 500? 600? Tidigare? Senare? Min mamma och jag har delade meningar om det här; minns hur hon kallade en helt normal 460-siding för tegelsten och fick en sträng föreläsning av sin dotter. För mig börjar vi närma oss äkta tegelstensterritorium först vid 600 sidor. Här spelar säkert min tegelstenstolerans in: ni talar med kvinnan vars tre älsklingsromaner är ”Det” (1100 sidor), ”Blonde” (drygt 800 sidor) och ”Den hemliga historien” (en tunnis i sammanhanget med sina 559 sidor, men det ryktas om att originalmanuset var över 1000 sidor. Vågar man hoppas på en ”extended version” till 20-årsjubiléet?).

Vad är det då som lockar med tegelstenar? Hänger en romans storhet (no pun intended, höhö) över huvud taget ihop med sidantalet? Jag inbillar mig ju att jag älskar de ovannämnda böckerna för att de är fantastiska böcker, inte för att de är långa. För ordningens skull kanske jag ska tillägga att de böcker som hamnar på plats fyra, fem och sex i min Helenas Topp 10-lista (jo, jag har en sådan och den har hållit sig relativt intakt de senaste åren) är väsentligt kortare. Christine Falkenlands ”Min skugga”, Hjalmar Söderbergs ”Doktor Glas” och John Steinbecks ”Den röda ponnyn” är alla smäckra små saker på under 200 sidor. Stor litteratur i utsökt koncentrat; den sorts romaner man kan läsa i en sittning, en omständighet som definitivt förhöjer läskoncentrationen och – kanske – den slutgiltiga läsupplevelsen. Kommer aldrig att glömma hur jag, jag tror det var hösten 2004, läste Falkenlands ”Öde” och en annan kolsvart koncentrerad liten sak, Maria Fagerbergs ”Svart dam”, under en regnig eftermiddag i sängen. Hur scener, ord, meningar fortfarande lever kvar i mig och resonerar med mig. Så nej, tegelstenar är inte per definition bra böcker; i dagens litteraturklimat där vissa författare tycks få betalt per sida ligger oftare motsatsen i farans riktning. Däremot är det ju onekligen så att man gärna vill dröja sig kvar i en riktigt bra roman. Dra ut på det härliga, suga på karamellen. Då är det ju bara en fördel om romaner man läser och gillar råkar falla in i tegelstenskategorin. (600 sidor och uppåt enligt min definition, som sagt.)

Nog om detta. Nu till utmaningen: vi ska läsa två tegelstenar under hösten. Med hösten menas ungefär mitten av december; tänk skolterminer. De böcker jag tänkt läsa är en i bokbloggosfären mycket uppmärksammad roman, Justin Cronins vampyrapokalypsepos ”The Passage” (754 sidor) och så en feting som legat högt upp på min ”att läsa”-lista i flera år nu: Dan Simmons’ kallbrandsskräckis (jo, det blev precis ett ord) ”The Terror” (784 sidor).  Två otäcka, episka och – påpekar det uppenbara här – långa berättelser som torde passa perfekt när höstmörkret faller över oss.

Någon annan som vill haka på?

46 kommentarer
Helena

Föregående inlägg
”Radhusdisco” – Morgan Larsson
Nästa inlägg
Hejdå, köpstopp!

46 kommentarer

Sandra 2010-09-08 - 17:02

Sitter och läser i kristdemokraternas valmanifest och hittade en sak som kan glädja alla riktiga läslusar! De vill införa ett nationellt lånekortssystem på biblioteken. Sen får man tycka vad man vill om partiet i övrigt.

Reply
Martina 2010-09-09 - 06:43

Ouch, där var det nån som inte tänkt till… det är ett jätteprojekt bara att få ihop ett gemensamt system för ett län (Norrbottens län håller på med det just nu), så jag vill inte ens tänka på hur mycket tid, jobb och inte minst pengar det skulle ta att göra det nationellt.

Reply
Stefanie 2010-09-10 - 06:32

De vill alltså göra det lättare övervaka svenska folket lånevanor, allt mera information skall samlas ihop om oss till ett enda jätteregister.

Reply
Andreas 2010-09-08 - 17:13

Sitter och funderar på om jag antingen ska ta och plöja genom Robert Jordans The Wheel of time en sista gång eller istället ta en till vända genom Terry Goodkinds The sword of truth som är ett mycket bättre mastodontepos. Böckerna i de båda storverken är ju på 1000-1200 sidor vardera med 12 respektive 8 böcker/tegelstenar.

Reply
L 2010-09-11 - 12:18

Ja, jag sneglade också på dem där de står i hyllan! Jag läste de första delarna på svenska när de först kom ut, och övergick sedan till de engelska. Fast jag tog mig inte så längt, inte ens halvvägs. Så nu samlar jag på hela serien för att kunna läsa dem i ett svep (nåja- kanske inte i en oavbruten kedja). Har inte alla än, dock.

Reply
Veronica 2010-09-08 - 17:20

Jag är på! Den enda tegelstenen bland de elva böcker som står i min minibokhylla (är för närvarande på resande bok) för tillfället är Blonde, som i min pocketupplaga är 862 sidor lång. Den näst tyngsta boken i hyllan är med sina 454 sidor Lolita, som bara kanske, kanske med lite god vilja får anses vara en tegelsten. Ska dock försöka hitta något med lite mer tyngd i någon bokaffär häromkring. Får be att återkomma.

Reply
Gothique 2010-09-08 - 18:07

Jag hänger på med Dan Simmons ”Drood” och just JCOs ”Blonde”, två tegelstenar som stått olästa i min hylla alldeles för länge.

Reply
Helena 2010-09-08 - 19:17

Två FANTASTISKA tegelstenar om jag får uttala mig i frågan! :)

Reply
Ninni 2010-09-08 - 18:16

Jag är på. Som tusan. Jag påbörjade krig och fred häromdagen (förra veckan faktiskt) och känner att lite motivation inte vore helt fel.. den är ju så jobbig att ha den i väskan som knappt ens rymmer den stackars boken. Det hela ska gå att följa på min blogg. Sjukt härlig utmaning!

Reply
lena kjersen edman 2010-09-08 - 19:01

”Förföraren” Upptäckaren” ”Erövraren” av Jan Kjaerstad.
Det är samma grundhistoria i varje bok, men historien berättas av tre olika personer.
Detta är ingen trilogi utan en roman om ett eventuellt brott –
som består av tre böcker.

Tunga på vågen.
Om- och om-igen-läsningsböcker.

Reply
Annette 2010-09-08 - 19:23

Omläsning: Den oövervinnerlige av Peter Englund. 772 sidor.

Reply
KexdeLuxe 2010-09-08 - 19:24

Jag körde en omröstning för ett bra tag sen med just tegelstenar som tema: http://bockerbockerbocker.blogspot.com/2010/07/omrostning.html

Även jag hakar på med en JCO-roman, dödgrävarens dotter.

Reply
Maria 2010-09-08 - 20:41

Jag ska också läsa The Passage i tegelstensutmaningen. :)

Reply
Lisa H 2010-09-08 - 21:01

Har redan hakat på inne hos Jessica! Har däremot inte riktigt bestämt vilka tungviktare som ska få äran att dammas av.. Men jag är helt inne på din linje, det är ingen tegelsten om det inte är mer än 600 sidor.

Reply
enligt O 2010-09-08 - 21:18

Tegelstenshora, det låter det! Ska också haka på så snart jag bestämt mig för två klockrena tegelstenar.

Reply
Sara BE 2010-09-08 - 22:05

Jag är på!
http://0glorybox0.blogspot.com/2010/09/tegelstenshost.html
Får se om jag klämmer The Passage utöver dessa nämnda också …

Reply
Carin E 2010-09-08 - 22:07

Jag håller på med ”Blonde”, men slinker emellan med andra böcker.Den känns som mörk choklad, kan inte svälja för stora bitar på en gång, måste portionera ut den lite. Hösten andra tegelsten, hm… Kanske skulle återuppta min läsning av Murakamis ”Fågeln som vrider upp världen” som är 741 sidor (har läst drygt 200 bara) och gillar den, men har gjort ett låååångt uppehåll…

Reply
Sussi 2010-09-09 - 10:49

”Blonde” som mörk choklad! Ja, precis så känns den! Det var metaforen jag letade efter när jag försökte beskriva varför jag inte klarade av att läsa den mer än i små potioner åt gången. Jag kände det som att den kröp in under huden på mig om jag inte tog pause ibland…

Reply
Sandrine 2010-09-08 - 22:39

Jag hänger på! Haruki Murakamis ”Fågeln som vrider upp världen” är nyinköpt och Roberto Bolaños ”2666” (893 sidor) har stått och väntat ett tag.

Reply
Marie 2010-09-08 - 22:45

För tusan – jag är på!!!

Jag har väntat på ett tillfälle att ta mig an Dan Simmons ”Drood” och efter rekommendation ligger även ”The Passage” och bidar sin tid på sängbordet.

Reply
Fredrik 2010-09-08 - 22:49

Har nästan läst ut The Passage nu, värd besväret. Hoppas bara att den inte slutar alltför mycket i en cliffhanger då det är första delen i en trilogi :S

Reply
Pixie 2010-09-08 - 23:08

Håller redan på att läsa The Passage och Anna Karenina parallellt så det borde kvala in för utmaningen…

Reply
Andreas 2010-09-09 - 00:57

Kom just på att jag har The history of middle earth att beta av och det är ju 5400 sidor fördelade på 3 volymer…

Reply
Martina 2010-09-09 - 06:47

Ah, The Passage och The Terror, två av mina absoluta favoritböcker!
Jag tänker dock inte haka på nån utmaning, jag är redan på god väg att misslyckas med utmaningarna jag redan är med på.

Reply
Richard 2010-09-09 - 07:50

Jonathan Littells De Välvilliga är både tjock och knappast någon bladvändare, men väl värd besväret. Inte ord känns onödigt.

Blonde har jag påbörjat ett par ggr, men aldrig fortsatt och jag har numera gömt den bakom andra böcker i min hylla för att slippa få dåligt samvete när jag väljer en annan att läsa.

Reply
Jessica (ord och inga visor) 2010-09-09 - 08:41

Vad roligt att du är med i min utmaning, Helena! Och att så många andra också är med. :)

Reply
Jessica (ord och inga visor) 2010-09-09 - 09:12

Jag passade på att tipsa om några bra tegelstenar för den som har svårt att bestämma sig: http://stellasbokblogg.blogg.se/2010/september/svart-att-valja-tegelstenar.html

Reply
Jens 2010-09-09 - 09:24

The Passage var läsvärd men Drood, som flera har nämnt, är några strå vassare. Håller just nu på att läsa ”The Haunted Hotel and other stories” vilket är en samling noveller skrivna av Wilkie Collins, huvudpersonen i Drood… Men sen lockar ju the Terror från bokhyllan

Reply
Helena 2010-09-09 - 10:14

Drood gillade jag jättemycket. Läs gärna min recension här: http://www.bokhora.se/blog/recension/2009/02/drood-dan-simmons/

Reply
Helena 2010-09-09 - 09:25

The Terror låter ju väldigt intressant förstås och jag vill ju läsa Fågeln som vrider upp världen i höst så jag borde kanske hänga på jag också… The Passage har jag ju iaf läst och den är väldigt, väldigt bra.

Reply
A 2010-09-09 - 11:41

Man måste våga tegelstenar. När man gör det märker man ofta att de är de absolut bästa böckerna. När någon faktiskt klarat av att skriva en bok på över 1000 sidor så är den boken ofta något riktigt speciellt.

I år har jag läst The Stand (1100 sidor), The Dome (1150 sidor), The Passage (750 sidor), Brott och Straff (700 sidor), The Tommyknockers (850 sidor), The Dark Tower VII (850 sidor) och ett flertal andra. I bokhyllan, som snart ska påbörjas, står …och världen skälvde (1200 sidor), It (1400 sidor), Anna Karenina (1000 sidor) och Swan Song (850 sidor). Planerar att läsa dessa innan året är slut.

Om man undviker tegelstenarna missar man sjukt mycket.

Reply
tommy arvidson 2010-09-09 - 12:30

Mellan 1940 och 1953 skrev Upton Sincliar elva böcker om romanfiguren Lanny Budd.
Dom är på en 7-800 sidor vardera. Det kallar jag tegelsten.
hälsn
tommy arvidson

Reply
Agnetha 2010-09-09 - 19:31

I hundarnas våld av Don Winslow, otroligt spännande och aktuell bok om knarkmaffian i Columbia.Om man vill lära lite om hur dessa människor livnär sig och utnyttjar folk LÄS DEN…går inte att släppa, 630 sidor, jag lyssnade på den, men det gills väl….Lennart Jähkel uppläsare..jäkligt bra uppläsare.

Reply
L 2010-09-09 - 22:33

Ja, visst är den bra? Tyvärr är översättningen inte helt acceptabel.
Boken gav mersmak dock, jag läser gärna mer av Winslow! Jag hittar sällan amerikanska thrillers som jag gillar, så det gäller att passa på.

Reply
Matilda 2010-09-09 - 22:34

Kul utmaning! Ska absolut haka på den :D

Reply
Borg 2010-09-10 - 01:30

En tegelstensbok är inga problem att ta sig igenom på några dagar om den är tillräckligt bra. I många fall innebär dock volymen mycket onödig utfyllnad, långa, poetiska utsvävningar som kanske inte är helt nödvändiga. Läste nyligen en rätt intressant krönika om romanskrivning som på sätt och vis tar upp det:

http://www.chud.com/articles/articles/25121/1/LEARN-FROM-MY-KINDLE-FAIL/Page1.html

Men det finns givetvis undantag. Avslutade nyligen The Passage och det var en angenäm läsning, ser fram emot uppföljaren! The Terror hade jag inte hört talas om förrän nu, men det är också en stor anledning varför jag har börjat läsa bokhora, få förslag på nya böcker att läsa. Den hamnar i kön efter alla andra böcker jag har på min lista. Är inne i en steampunk-period (började med att jag läste om The Difference Engine av William Gibson, sen blev det Boneshaker av Cherie Priest, härnäst blir det Whitechapel Gods av S.M. Peters). Därefter hade jag tänkt att läsa igenom William Gibsons alla böcker, men kanske kan jag klämma in The Terror däremellan.

För egen del skulle jag väl säga att en tegelstensbok uppstår någonstans kring sida 700.

Reply
Josefin 2010-09-10 - 02:50

Nu ångrar jag ju nästan (fast bara nästan, för den var en fantastisk upplevelse) att jag läste ”En halv gul sol” (682 sidor) i våras. Likaså är Rushdies ”Midnattsbarn” (606 sidor) och ”Brott och straff” (646 sidor) sedan länge utlästa och ännu högt älskade. Rekommenderas!

Är föräldraledig i höst så det kanske kan passa att läsa två tegelstenar när sonen väl sover. Det blir ”Ofredsår” av Peter Englund (629) och ”Hatet mot muslimer” av Andreas Malm (747). Känner att det behövs lite historia/samhällsvetenskap för att rycka med mig tillräckligt för att jag inte ska somna med boken i hand och bebiskräks på kläderna.

Reply
Stefanie 2010-09-10 - 06:35

Antalet sidor i en bok är ju mycket ointressant, eftersom man mycket väl kan läsa en bok på 700 sidor betydligt fortare än en på 150 sidor! Så definitionen av en ”tegelsten” borde snarare röra innehållet och inte ha så mycket med sidantalet att göra.

Reply
Magnus j 2010-09-10 - 18:43

Kan någon tipsa mig om tegelstensromaner skrivna av svenska författare ?

Reply
Helen 2010-09-10 - 22:21

Gottar mig åt att Diana Gabaldons senaste Outlander-roman väntar på mitt sängbord. Den är på en sådar 1100 sidor, tegelsten med andra ord. Hela njutningen med en tegelstensbok är väl just att man vet att den kommer att vara riktigt länge.

Reply
L 2010-09-11 - 12:19

Perfekt exempel p[ en tegelsten.

Reply
Jane Airhead 2010-09-11 - 17:11

En sommar gick jag varje kväll till sängs med David Copperfield. Fastän mina armar värkte ville jag inte att historien skulle ta slut. Nu ligger Anna Karenina högst upp på den överfulla bokhyllan och hotar med att ramla ned på mitt huvud. Jag hoppas det blir en lång vinter…

Reply
Stina 2010-09-11 - 20:17

Jag satsar på Special topics in calamity physics (Fördjupade studier i katastroffysik) av Marisha Pessl och De fattiga i Lodz av Steve Sem-Sandberg (svensk tegelsten som någon efterlyste!). Jag gissar att många av er har läst dessa böcker. Synpunkter?! Jag har inte läst särskilt många tegelstenar sedan jag fick barn, men Joyce Carol Oates i allmänhet och Blonde i synnerhet tillhör favoriterna. Ser fram emot en härlig läshöst…

Reply
izz 2010-09-11 - 20:47

Jag är en bit in på Jonathan Strange & Mr Norrell, ca 770 sidor. Går lite småtrögt, men jag hoppas det får lite mer fart sen. Älskar tegelstenar, men jag blir galen på hur man hanterar tyngden om man läser i sängen! Ligga på sidan och få kramp i fingrar? Ha den på magen och kvävas? Måste införskaffa en härlig läsefåtölj…

Reply
Anita 2010-09-11 - 21:43

För tillfället har jag härligt mycket fritid och tänkte försöka läsa ikapp endel. Oläst-staplarna har minst sagt …hopat sig. I tegelstenskategorin finns bl.a. William Thackerays ”Fåfängans marknad” och John Galsworthys ”Forsytesagan”. Dessutom hade jag tänkt kolla upp Hans Alfredssons ”En något större bok” vars omslag glott elakt åt mitt håll under hela uppväxten. Ok den räknas kanske inte, kanske blir det Jane Eyre istället, vi får se.

Reply
En bokig bok (?!) | bibblabella 2012-11-29 - 17:28

[…] Vill läsa, En bredare lista, Hundralistor, Tegelstensutmaning, Novellutmaning, Hyllvärmarläsning, Sommarläsning, 2012 års bästa, Älsklingar, Vampyrsamling, […]

Reply

Kommentera Avbryt

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Annons

bokhora på instagram

  • Vi auktionerar ut en massa signerade bcker fr Musikhjlpen Allahellip
  • Facebook
  • Instagram
  • Email
  • RSS
Footer Logo

Gå högst upp på sidan