Och medan jag är ute och pratar tidningar här på sajten: 30-talet har antagligen ringt upp Egmont och krävt tillbaka sin taskiga syn på killar och tjejer, eller vad säger ni om deras två nya satsningar?
Obs att tidningarna alltså är för en tänkt målgrupp på 6-10 år. Men tydligen gillar inte 6-10-åriga killar att pyssla, och tjejer i samma ålder är inte intresserade av fotboll. Jag har full förståelse för att man kan börja målgruppsanpassa mellan kön i en senare ålder (det är ju närapå självklart). Men sexåringar!?
25 kommentarer
Fy sjutton, jag blir så arg när jag ser sådant här. Det är verkligen inte ok alls.
Det blir bara värre och värre ju mer man bläddrar. I Emma finns en sida där en utklädd bulldog säger till sin mamma att ”inga andra killar har halsband” varpå hon svarar att han ska vara glad att han slipper ha tyllkjol.
(här finns länken till Emma)
http://np.netpublicator.com/netpublication/n91572600
Tacka vet jag Tivoli och Kamratposten.
”Tivoli med vänner” startades för 2 år sen för att skapa ett alternativ till just detta för ALLA barn i målgruppen. Tivoli publicerar alltid nytt, inspirerande och tänkvärt material av aktuella svenska serietecknare, barnboksförfattare, tecknare etc. Här är mångfald, jämställdhet och hållbar utveckling en självklarhet i motsats till dessa stereotypa produkter.
Egmont äger idag ALLA andra barntidningar för målgruppen (KP är för något äldre, och ägs av Bonnierjätten). Vi har inte råd mycket längre till om inte vår prenumerantskara snabbt ökar. Vi behöver synas! Snabbt! Och svenska barn behöver alternativ till Egmont.
Om jag hade barn skulle jag helt klart stödja er tidning! Verkar vara ett mycket bra alternativ till övrigt skräp.
Tack för tipset. Jag letar efter just ett alternativ till Egmont. Ska genast titta på Tivoli :-)
Det där är så irriterande när man går i affären och ska köpa tidningar till sina barn, ett av varje kön. Sonen gillar att pyssla, men vill inte ha rosa och Hello Kitty-stuk. Och jag vill inte köpa en massa kom-så-slåss-vi-grejer. Suck.
Varför är det okej att sälja sån här skit till våra barn? Det ser likadant ut bland leksakerna och på klädhyllorna. Kommer vi aldrig längre än så här?
Jag kommer att pusha för ”Tivoli med vänner” på min blogg.
Nej, det är inte okej! Egmont måste fatta att det är dålig business även om de drar in stålar på det. Hjälp oss att få dem fatta genom att skriva på vårt Upprop som de ska få sedan. Är vi många kanske de tar sig en funderare och vi slipper tidningarna i tidningshyllan!
http://upprop.nu/OTZK
/Karin på OLIKA förlag
Vem har sagt att tjejer inte ska läsa fotbolltidningen???? Det är ju din egen sterotypa föreställning om hur pojkar är som gör att du tolkar den som en ”kill-tidning”, eller hur?
Det är faktiskt Egmont som har satt målgruppen, inte jag. De har uttryckligen sagt (du kanske inte har läst artikeln som jag länkar till ordentligt) att fotbollstidningen är för killar. Det är alltså inte jag som är unken.
Ja, vad ska man säga… Fotboll är bara den vanligaste tjejidrotten, vanligare än ridsport, och vanligare än vad det är för killar att spela hockey. Sunk-Egmont. Är lite sur nu för att vi har både Julia och Goal på skolbibblan. Får kolla upp Tivoli med vänner.
Johanna
Målgruppsuppdelat har det varit jämnt. När jag började läsa serietidningar på sextiotalet var det extremt könsuppdelat.
Varför kritisera Egmont.
Starta ni istället ett eget tidningsförlag och försök vända på målgrupperna.
Pyssel och sminktidningar för killar och krigs, pangpang och sporttidningar för tjejer.
Lycka till i sagovärlden.
Men Gud vilken bra lösning! Vi gör ingenting för att det jämt har varit dåligt!
”Jag har full förståelse för att man kan börja målgruppsanpassa mellan kön i en senare ålder (det är ju närapå självklart). Men sexåringar!?”
Jag tycker att det är sjukt trist att det ser ut så här, men jag kan inte minnas någon ålder som ungefär mellan sex och tio när det var så viktigt att pojkar sysslade med pojksaker, när folk var mer rädda för att göra saker i fel kategori. Varför är det så mycket mer självklart senare men så självklart att det inte skall vara det där? Varför är det mer acceptabelt för äldre?
//JJ
Jag tycker att det viktigaste är att man förstår varför det ser ut som det gör. När man är 6, 10, 15, 18 osv (beroende på mognadsgrad) gör man det inte. Om man inser varför det är som det är, kan man också vara med och påverka och förändra. Därför, på svar om ditt varför.
Det är ju ganska uppenbart att huvudparten barn redan i sexårsåldern har en ganska bestämd könsuppfattning. Ska vi vänta och se?
Det kanske inte är några barn som kommer vilja läsa tidningarna?
Vad är ni så rädda för? Att NI inte ska få manipulera barnens könsroller och självuppfattning till att passa ERT utopiska Nordkorea-liknande utopi?
Sicka moraltanter ni är, vad är dillen, låt ungarna köpa vad fan dom vill
Problemet är ju just ett Egmont tar ifrån ungarna möjligheten att köpa ”vad fan dom vill”. Det framgår i artikeln på svt:s hemsida att fotbollstidningen inte innehåller en enda tjej och att den specifikt inriktar sig på herrfotboll. Tror du att tjejer som gillar fotboll vill köpa den? Om tidningen handlade om fotboll i allmänhet så hade ungarna kunnat välja fritt. Nu gör man det väldigt tydligt att tidningen är till för killar.
När du skriver: ”Jag har full förståelse för att man kan börja målgruppsanpassa mellan kön i en senare ålder (det är ju närapå självklart).”, hur tänker du då? Varför är det så självklart? Det är ju precis sådana uppdelningar mellan könen som gör att könsrollerna kvarstår och aldrig bryts! Även 15-åringar är lättpåverkade och skapar en bild av hur de tror att tjejer respektive killar bör vara delvis på grund av sådana målgruppsanpassningar!
Det är ganska stora skillnader mellan t ex 15-åringar (om vi pratar kön) i vad de intresserar sig för och hur man pratar med dem. Dock när jag säger ”senare” så har jag inte angett någon specifik ålder, jag vet inte riktigtnär det börjar bli ok helt enkelt därför att mognadsgraden är så olika. För mig får det gärna ske så sent som möjligt!
Johanna
Diskursen är meningslös.
Människan är ett biologiskt tvåkönat djur.
”Att göra kön” är den centrala driften efter att äta. pissa och skita.
”Göra könandet” börjar inne livmodern och slutar i graven.
Att det sedan finn mer eller mindre korkade tidningar är en helt annan sak.
Bokhora är ett utomordentligt exempel på en variant av den kvinnliga metode av att göra kön.
Fyra tjejer jobbar i team.
Precis som grabbar brukar göra från 4-5 års åldern.
Intressant Anders, att du menar att fotboll och pyssel sitter i våra gener. Eller hur tänker du när du pratar om att göra kön?
Johanna
Det måste du väl begripa att om vi jämför manliga och kvinnliga hjärnor på gruppnivå så utfaller olika preferenser beroende på kön.
Om den evolutionära processen missat denna möjlighet under 50 miljoner års evolution så vore det en jäkligt korkad process.
Men nu är det ju så att den evolutionära processen är den smartaste processen av alla. Så jäkla smart att vissa tvingas tro att det är en smart Gud som ligger bakom ”det hele”.
Läs om sexuell selektion så inser du omöjligheten i likhet efter kapitel 1.
http://press.princeton.edu/titles/5522.html
Beakta att homo sapiens neocortex är långt mer komplext än en påfågelfjäder.
Beakta dessutom all sexuell selektion som vårt neocortex fått utstå under 50 miljoner år.
Vad är sannolikheten för exakt könslikhet.
Hallå: Sannolikheten går naturligtvis mot noll.
Eh OK. En till rosa tidning till tjejerna. Så innovativt. NOT. Min 11-åriga dotter skyr den typen tidningar som pesten och har gjort så ett tag. Fast den 8-åriga sonen är inte heller intressad av fotboll. Star Wars går hem hos bägge. Skulle inte förvåna mig om den klassas som ”killtidning”…
Sen tror jag faktiskt att fotbollsintressade tjejer faktiskt köper en sån tidning även om det bara är herrfotboll. De jag känner har ju redan manliga fotbollsspelare som idoler, bl.a. Zlatan och Ronaldo som syns på utsidan.