• Recensioner
    • Recensioner

      En trasig historia – Marie Tillman

      2020-10-112020-10-11

      Recensioner

      My Friend Anna: The True Story of a…

      2019-11-022019-11-02

      Recensioner

      ”Ögat” – Emma Frey Skøtt och Elin Jonsson

      2018-11-18

      Recensioner

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

      Recensioner

      ”Träd, kärlek och andra växter” – Anne Hope…

      2018-08-012018-08-01

  • Johannas senaste
    • Johanna

      Nu går vi på Potter!

      2018-01-192018-07-16

      Johanna

      Ekonom? Av alla jävla yrken i världen?

      2018-01-102018-07-16

      Johanna

      Stora problem för Adlibris i julhandeln

      2017-12-272018-07-19

      Johanna

      Beställning jag eventuellt kommer att få ångra

      2017-12-212018-07-16

      Johanna

      Samtal med vänner

      2017-12-202018-07-16

  • Peppes senaste
    • Peppe

      Pärlor för svinen

      2019-01-31

      Peppe

      Vin- och bokkulturen

      2018-12-26

      Peppe

      Maten och människan

      2018-11-21

      Peppe

      Om slutet och dödsångest och ringa sina föräldrar

      2018-11-05

      Peppe

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

  • Marcus senaste
    • Marcus

      Bonusfamiljenmysteriet är löst – en berättelse om att…

      2022-04-142022-04-14

      Marcus

      Bonusfamiljen driver mig till vansinne

      2022-01-092022-01-10

      Marcus

      Vi for till Villekulla

      2021-12-062021-12-07

      Marcus

      Liam Norbergs märkliga bibliotekshistorier

      2021-11-132021-11-13

      Marcus

      Efterlysning – vems hand pryder mitt bokomslag?

      2021-04-242021-05-05

  • Bokpodden
  • Om oss
  • Recensioner
    • Recensioner

      En trasig historia – Marie Tillman

      2020-10-112020-10-11

      Recensioner

      My Friend Anna: The True Story of a…

      2019-11-022019-11-02

      Recensioner

      ”Ögat” – Emma Frey Skøtt och Elin Jonsson

      2018-11-18

      Recensioner

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

      Recensioner

      ”Träd, kärlek och andra växter” – Anne Hope…

      2018-08-012018-08-01

  • Johannas senaste
    • Johanna

      Nu går vi på Potter!

      2018-01-192018-07-16

      Johanna

      Ekonom? Av alla jävla yrken i världen?

      2018-01-102018-07-16

      Johanna

      Stora problem för Adlibris i julhandeln

      2017-12-272018-07-19

      Johanna

      Beställning jag eventuellt kommer att få ångra

      2017-12-212018-07-16

      Johanna

      Samtal med vänner

      2017-12-202018-07-16

  • Peppes senaste
    • Peppe

      Pärlor för svinen

      2019-01-31

      Peppe

      Vin- och bokkulturen

      2018-12-26

      Peppe

      Maten och människan

      2018-11-21

      Peppe

      Om slutet och dödsångest och ringa sina föräldrar

      2018-11-05

      Peppe

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

  • Marcus senaste
    • Marcus

      Bonusfamiljenmysteriet är löst – en berättelse om att…

      2022-04-142022-04-14

      Marcus

      Bonusfamiljen driver mig till vansinne

      2022-01-092022-01-10

      Marcus

      Vi for till Villekulla

      2021-12-062021-12-07

      Marcus

      Liam Norbergs märkliga bibliotekshistorier

      2021-11-132021-11-13

      Marcus

      Efterlysning – vems hand pryder mitt bokomslag?

      2021-04-242021-05-05

  • Bokpodden
  • Om oss

Bokhora

Debatt

Det här är inte OK, Egmont!

AV Johanna Ögren 2011-05-042011-05-04
2011-05-042011-05-04

Och medan jag är ute och pratar tidningar här på sajten: 30-talet har antagligen ringt upp Egmont och krävt tillbaka sin taskiga syn på killar och tjejer, eller vad säger ni om deras två nya satsningar?

Obs att tidningarna alltså är för en tänkt målgrupp på 6-10 år. Men tydligen gillar inte 6-10-åriga killar att pyssla, och tjejer i samma ålder är inte intresserade av fotboll. Jag har full förståelse för att man kan börja målgruppsanpassa mellan kön i en senare ålder (det är ju närapå självklart). Men sexåringar!?

25 kommentarer
Johanna Ögren

Jag är född och uppvuxen i Tornedalen men bor i Stockholm sedan många år. Jag älskar biografier, allra mest musikerbiografier, men är inte alls förtjust i skräck. Jag förutom bokhora så driver jag flera stora bloggar och har startat tidningen Gadgette - en tekniktidning för kvinnor.

Föregående inlägg
”Jellicoe Road”-kampanjen, fas 1
Nästa inlägg
Fyra frågor samt deras svar

25 kommentarer

Stina Fernholm 2011-05-04 - 21:48

Fy sjutton, jag blir så arg när jag ser sådant här. Det är verkligen inte ok alls.

Reply
Alison 2011-05-04 - 23:06

Det blir bara värre och värre ju mer man bläddrar. I Emma finns en sida där en utklädd bulldog säger till sin mamma att ”inga andra killar har halsband” varpå hon svarar att han ska vara glad att han slipper ha tyllkjol.

(här finns länken till Emma)
http://np.netpublicator.com/netpublication/n91572600

Tacka vet jag Tivoli och Kamratposten.

Reply
Camilla Nyman 2011-05-04 - 23:25

”Tivoli med vänner” startades för 2 år sen för att skapa ett alternativ till just detta för ALLA barn i målgruppen. Tivoli publicerar alltid nytt, inspirerande och tänkvärt material av aktuella svenska serietecknare, barnboksförfattare, tecknare etc. Här är mångfald, jämställdhet och hållbar utveckling en självklarhet i motsats till dessa stereotypa produkter.

Egmont äger idag ALLA andra barntidningar för målgruppen (KP är för något äldre, och ägs av Bonnierjätten). Vi har inte råd mycket längre till om inte vår prenumerantskara snabbt ökar. Vi behöver synas! Snabbt! Och svenska barn behöver alternativ till Egmont.

Reply
Anna S 2011-05-05 - 14:49

Om jag hade barn skulle jag helt klart stödja er tidning! Verkar vara ett mycket bra alternativ till övrigt skräp.

Reply
Mica 2012-03-06 - 09:54

Tack för tipset. Jag letar efter just ett alternativ till Egmont. Ska genast titta på Tivoli :-)

Reply
JessV 2011-05-05 - 08:45

Det där är så irriterande när man går i affären och ska köpa tidningar till sina barn, ett av varje kön. Sonen gillar att pyssla, men vill inte ha rosa och Hello Kitty-stuk. Och jag vill inte köpa en massa kom-så-slåss-vi-grejer. Suck.

Reply
K-L 2011-05-05 - 10:49

Varför är det okej att sälja sån här skit till våra barn? Det ser likadant ut bland leksakerna och på klädhyllorna. Kommer vi aldrig längre än så här?

Jag kommer att pusha för ”Tivoli med vänner” på min blogg.

Reply
Karin på OLIKA 2011-05-05 - 11:49

Nej, det är inte okej! Egmont måste fatta att det är dålig business även om de drar in stålar på det. Hjälp oss att få dem fatta genom att skriva på vårt Upprop som de ska få sedan. Är vi många kanske de tar sig en funderare och vi slipper tidningarna i tidningshyllan!
http://upprop.nu/OTZK

/Karin på OLIKA förlag

Reply
Per 2011-05-05 - 18:44

Vem har sagt att tjejer inte ska läsa fotbolltidningen???? Det är ju din egen sterotypa föreställning om hur pojkar är som gör att du tolkar den som en ”kill-tidning”, eller hur?

Reply
Johanna Ö 2011-05-06 - 08:34

Det är faktiskt Egmont som har satt målgruppen, inte jag. De har uttryckligen sagt (du kanske inte har läst artikeln som jag länkar till ordentligt) att fotbollstidningen är för killar. Det är alltså inte jag som är unken.

Reply
Katarina 2011-05-05 - 18:47

Ja, vad ska man säga… Fotboll är bara den vanligaste tjejidrotten, vanligare än ridsport, och vanligare än vad det är för killar att spela hockey. Sunk-Egmont. Är lite sur nu för att vi har både Julia och Goal på skolbibblan. Får kolla upp Tivoli med vänner.

Reply
andersbwestin 2011-05-05 - 22:44

Johanna
Målgruppsuppdelat har det varit jämnt. När jag började läsa serietidningar på sextiotalet var det extremt könsuppdelat.

Varför kritisera Egmont.

Starta ni istället ett eget tidningsförlag och försök vända på målgrupperna.

Pyssel och sminktidningar för killar och krigs, pangpang och sporttidningar för tjejer.

Lycka till i sagovärlden.

Reply
Johanna Ö 2011-05-06 - 08:26

Men Gud vilken bra lösning! Vi gör ingenting för att det jämt har varit dåligt!

Reply
Johan 2011-05-06 - 06:08

”Jag har full förståelse för att man kan börja målgruppsanpassa mellan kön i en senare ålder (det är ju närapå självklart). Men sexåringar!?”

Jag tycker att det är sjukt trist att det ser ut så här, men jag kan inte minnas någon ålder som ungefär mellan sex och tio när det var så viktigt att pojkar sysslade med pojksaker, när folk var mer rädda för att göra saker i fel kategori. Varför är det så mycket mer självklart senare men så självklart att det inte skall vara det där? Varför är det mer acceptabelt för äldre?

//JJ

Reply
Johanna Ö 2011-05-06 - 08:30

Jag tycker att det viktigaste är att man förstår varför det ser ut som det gör. När man är 6, 10, 15, 18 osv (beroende på mognadsgrad) gör man det inte. Om man inser varför det är som det är, kan man också vara med och påverka och förändra. Därför, på svar om ditt varför.

Reply
Erik Gustafson 2011-05-08 - 00:34

Det är ju ganska uppenbart att huvudparten barn redan i sexårsåldern har en ganska bestämd könsuppfattning. Ska vi vänta och se?
Det kanske inte är några barn som kommer vilja läsa tidningarna?
Vad är ni så rädda för? Att NI inte ska få manipulera barnens könsroller och självuppfattning till att passa ERT utopiska Nordkorea-liknande utopi?

Reply
Jasmus 2011-05-06 - 08:17

Sicka moraltanter ni är, vad är dillen, låt ungarna köpa vad fan dom vill

Reply
Peaches 2011-05-06 - 11:41

Problemet är ju just ett Egmont tar ifrån ungarna möjligheten att köpa ”vad fan dom vill”. Det framgår i artikeln på svt:s hemsida att fotbollstidningen inte innehåller en enda tjej och att den specifikt inriktar sig på herrfotboll. Tror du att tjejer som gillar fotboll vill köpa den? Om tidningen handlade om fotboll i allmänhet så hade ungarna kunnat välja fritt. Nu gör man det väldigt tydligt att tidningen är till för killar.

Reply
Emma 2011-05-06 - 08:18

När du skriver: ”Jag har full förståelse för att man kan börja målgruppsanpassa mellan kön i en senare ålder (det är ju närapå självklart).”, hur tänker du då? Varför är det så självklart? Det är ju precis sådana uppdelningar mellan könen som gör att könsrollerna kvarstår och aldrig bryts! Även 15-åringar är lättpåverkade och skapar en bild av hur de tror att tjejer respektive killar bör vara delvis på grund av sådana målgruppsanpassningar!

Reply
Johanna Ö 2011-05-06 - 08:25

Det är ganska stora skillnader mellan t ex 15-åringar (om vi pratar kön) i vad de intresserar sig för och hur man pratar med dem. Dock när jag säger ”senare” så har jag inte angett någon specifik ålder, jag vet inte riktigtnär det börjar bli ok helt enkelt därför att mognadsgraden är så olika. För mig får det gärna ske så sent som möjligt!

Reply
andersbwestin 2011-05-06 - 11:37

Johanna
Diskursen är meningslös.

Människan är ett biologiskt tvåkönat djur.

”Att göra kön” är den centrala driften efter att äta. pissa och skita.

”Göra könandet” börjar inne livmodern och slutar i graven.

Att det sedan finn mer eller mindre korkade tidningar är en helt annan sak.

Reply
andersbwestin 2011-05-06 - 11:41

Bokhora är ett utomordentligt exempel på en variant av den kvinnliga metode av att göra kön.

Fyra tjejer jobbar i team.

Precis som grabbar brukar göra från 4-5 års åldern.

Reply
Johanna Ögren 2011-05-06 - 16:05

Intressant Anders, att du menar att fotboll och pyssel sitter i våra gener. Eller hur tänker du när du pratar om att göra kön?

Reply
andersbwestin 2011-05-06 - 16:24

Johanna
Det måste du väl begripa att om vi jämför manliga och kvinnliga hjärnor på gruppnivå så utfaller olika preferenser beroende på kön.

Om den evolutionära processen missat denna möjlighet under 50 miljoner års evolution så vore det en jäkligt korkad process.

Men nu är det ju så att den evolutionära processen är den smartaste processen av alla. Så jäkla smart att vissa tvingas tro att det är en smart Gud som ligger bakom ”det hele”.

Läs om sexuell selektion så inser du omöjligheten i likhet efter kapitel 1.

http://press.princeton.edu/titles/5522.html

Beakta att homo sapiens neocortex är långt mer komplext än en påfågelfjäder.
Beakta dessutom all sexuell selektion som vårt neocortex fått utstå under 50 miljoner år.

Vad är sannolikheten för exakt könslikhet.

Hallå: Sannolikheten går naturligtvis mot noll.

Reply
Lotten 2011-05-06 - 19:18

Eh OK. En till rosa tidning till tjejerna. Så innovativt. NOT. Min 11-åriga dotter skyr den typen tidningar som pesten och har gjort så ett tag. Fast den 8-åriga sonen är inte heller intressad av fotboll. Star Wars går hem hos bägge. Skulle inte förvåna mig om den klassas som ”killtidning”…

Sen tror jag faktiskt att fotbollsintressade tjejer faktiskt köper en sån tidning även om det bara är herrfotboll. De jag känner har ju redan manliga fotbollsspelare som idoler, bl.a. Zlatan och Ronaldo som syns på utsidan.

Reply

Kommentera Avbryt

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Annons

bokhora på instagram

  • Vi auktionerar ut en massa signerade bcker fr Musikhjlpen Allahellip
  • Facebook
  • Instagram
  • Email
  • RSS
Footer Logo

Gå högst upp på sidan