Det började i torsdags med en recension som Jens Liljestrand skrev i DN om Sara Kadefors nya vuxenroman ”Kast med liten kniv”. Han gillade inte den och avslutade med att säga att den snarare kändes som en medelgod ungdomsroman. JoÖ skrev ett inlägg om detta och hur hon försökt fråga Liljestrand på twitter hur han menade, men inte fått något svar. Under helgen är det fler som (på twitter) försökt få svar på ungefär samma frågor, men mest mötts av samma motfrågor. Hans svar, egentligen fråga alltså, är ”finns det krav som kan ställas på ungdomslitteratur men som INTE är viktig för vuxenlitteratur och tvärtom?”.
Ja, finns det det, och är det dessa krav som gör att ungdomslitteraturen anses sämre? Eller är det hans okunskap som talar?
Det som kommer fram i twitterdiskussionerna är att Liljestrand tycker att ungdomsböcker har krav på medryckande språk, starka karaktärer, väl gestaltade känslor, medan det för vuxenlitt krävs även psykologisk trovärdighet och samhällsanalys, etc.
Jaha…? Eftersom jag själv skriver ungdomsböcker känns såna här diskussioner alltid som att jag sitter i ett hörn och surt upprepar mantrat ”men vi är visst bra! Vi är det! Faktiskt!” och folk tittar milt överseende på mig. Fast alla vet att jag har fel. Ungdomsböcker är ytliga, lätta, barnsliga och ofta dåligt skrivna. Hastverk helt enkelt. Det är bara vi utövare som tjatar om att de är bra för att vi vill känna oss som riktiga författare. Men riktiga författare skriver vuxenböcker och det vet ju alla.
Den utgångspunkten.
Men för att ta det här med tex starka karaktärer som ska finnas i en ungdomsbok, och kravet på psykologisk trovärdighet. Hur är en stark karaktär om den inte är psykologiskt trovärdig? Inte för att man kan plocka upp en bok om en 17-åring och förvänta sig att få läsa om samma tankar och beteenden som en 43-åring har, men inom ramen för 17-åringens värld – självklart måste det väl vara både starkt och psykologiskt trovärdigt om det är en bra bok? För när börjar man annars ha just det kravet som som människa och läsare? När man fyller 18, blir vuxen och myndig och officiellt kliver in på bokhandelns och bibliotekens vuxenavdelningar? Men innan det kan man läsa vad som helst utan att märka om det är bra eller dåligt?
Jag vet inte alls hur många ungdomsböcker Liljestrand har läst de senaste åren, fast egentligen spelar det väl ingen stor roll att det var just han som sa det där. Det hade lätt kunnat vara någon annan kritiker också. Det är otroligt få vuxna som läser barn&ungdomsböcker. Jag tror mest det är såna som måste göra det i tjänsten. För alla andra är det flera, flera mil från vuxenhyllan tillbaka till ungdomshyllan. De flesta har helt enkelt inte så stor koll på hur utgivningen är i Sverige idag. Man läste ungdoms när man själv var ung. Kanske på 70-80-talen? Sen blev man för gammal för sånt och började med den riktiga litteraturen. (”Men vi är visst bra!” , där kom det sura och bittra hörnet igen.)
Snabb resumé av vad som hänt sen 70 och 80-talen på ungdomsboksfronten, och i synnerhet de senaste 5-10 åren: mycket.
Svenska (och internationella) ungdomsböcker är väldigt bra idag. På riktigt bra. Inte för inte har termer som crossover poppat upp, och inte för inte slår flera YA-titlar (Young Adult) försäljningsrekord. Jag läser massor av såna själv. Man får komplexa karaktärer, bra historier, medryckande språk (oftast kick ass-dialoger som vuxenförfattare verkligen borde se och lära av), mycket känslor, samhällsanalys och mycket trovärdighet. Jag läser en bra ungdoms och när jag avslutar den tänker jag inte ”mmm, det var väl okej… men något saknades”, utan jag har fått med mig lika mycket ”bra!” som när jag läser en riktigt bra vuxen. (Förutsatt att man inte är ute efter 43-åring och får 17-åring istället alltså.)
Nu kan man ju inte plocka upp vilken ungdomsbok som helst och förvänta sig storverk, fast det kan man ju inte med vuxenlitteratur heller. Men den här slentrianmässiga dissen av hela gruppen som enkel och dålig? PLEASE. Kom igen. Det finns så otroligt många bra ungdomsförfattare och deras böcker kommer inte att ge er 50% av en god litterär upplevelse, utan 100%. När jag har listat mina bästa titlar de senaste åren är det alltid en blandning av vuxen och ungdoms. Jag tror inte det beror på att jag är en ytlig, lättroad läsare som letar efter något tunnare och enklare. Jag gör inte det. Jag letar alltid efter skitbra böcker. Och jag har fattat att det finns guldkorn att hämta där längst in i affären, när man har gått förbi deckarna och kokböckerna och allt det. Tur för mig, men otur för många andra.
Debatten fortsätter på DN idag när Johanna Thydell skriver ett inlägg där hon tex ifrågasätter detta med att vår publik, ungdomsläsarna, skulle ha så låga krav på en bok att de inte såg igenom sånt som var dåligt? Jag tror ju inte heller att de missar det. Inte alls.
18 kommentarer
Definitivt! Det handlar bara om vad man letar efter, men bra böcker finns det nog på precis alla avdelningar.
Mina tankar om att gå över från ungdoms- till vuxenavdelningen? Ja? Här:
http://fruktklister.blogspot.se/2012/09/en-trappa-upp.html
[…] sin blogg Onekligen! Där länkar hon dessutom till flera andra bra kommentarer, som till exempel Johanna Lindbäcks på Bokhora och Janina Kasteviks på Bläddra! Bläddra! DS. Share this:TwitterFacebookGillaGillaBe the first […]
Bra böcker har väl ingen åldersgräns. Jag läser oerhört mycket sk ungdomslitteratur och de flesta av de böcker som jag kallar mina favoriter tillhör YA gengren. Det känns bara löjligt att prata om att undomslitteratur skulle vara snäppet sämre när det finns författare som Rowling och John Green.
Jag kan tycka att exempelvis Kadefors och Emma Hamberg skriver bättre för ungdomar än för vuxna, men det betyder ju inte att vuxenböcker är mer värda på något sätt!
Det känns som att svära i kyrkan men något jag tycker är fallet ganska ofta även i bra ungdomsböcker är en viss förenkling av skeenden, kanske föranledd av en tänkt begränsning kring sidantalet? Det känns också som om en mer komplex berättarteknik som t.ex. i Jellicoe Road måste poängteras överallt – alltså förväntas något enklare även i den vägen. Vuxenböcker som berättas på det sättet brukar i alla fall inte beskrivas som ”röriga” ”svårlästa” ”krångliga” etc. Samtidigt vet jag inte varför det utförliga och komplexa måste vara bättre, bara att det nog tilltalar mig. Själv läser jag inte så mycket ungdomsböcker som jag skulle vilja men några blir det i alla fall. Och de är ofta väldigt bra, eftersom jag av någon anledning väljer med mer omsorg där än när jag läser vuxenböcker.
Jag har nyligen börjat läsa en del ungdomsböcker igen och tycker att det är fantastiskt. Visst finns det en skillnad, men den är svårdefinierad tycker jag. Dessutom är det svårt att dra alla böcker i en genre över en kam…Tråkigt att det enligt vissa är mer status över litteratur riktad till vuxna, om man ska ge mer status till någon kategori borde väl det vara till barn- och ungdomslitteraturen. Det är ju där de nya läsarna finns. Dem man vill locka in i ett liv av läsande:)Att lyckas med det borde väl ge hög status i litteraturkretsar!
De senaste åren har jag läst fler språk- och formmässigt spännande böcker för unga än för vuxna. Om man ska generalisera (och det ska man kanske) vågar författare som skriver för unga mer och är inte så himla rädda för att inte vara fina nog. Resultatet blir en experimentlusta som gör mig till en mycket nöjd läsare. Och ja, dialogen är ofta mycket, mycket bra.
Mycket bra och tänkvärt skrivet! Jag har i mitt yrke som barn- och ungdomsbibliotekarie stött på liknande attityd: för att vara en riktig bibliotekarie ska man jobba med vuxna och litteratur för vuxna.
Blir så matt.
Ett lysande exempel tycker jag är Stål, av Silvia Avallone. Den är klassad som roman, men kunde lika gärna varit på Unga Vuxna. Huvudpersonerna är strax över tretton år, deras vänner lite äldre. Författarinnan är 28. Visst, perspektivet, i form av tredjepersons-berättaren känns äldre, men inte jättemycket. Fantastisk bok, med en intensitet och en känsla som är otroligt medryckande. Har fått genomgående positiva recensioner. Hade man varit lika lyrisk om det hade varit en UA-bok?
Jag vill tro det, men är väldigt osäker.
Jobbar själv i en bokhandel och är jätteglad över att det finns så mycket bra ungdomsromaner. Det är många saker som slåss om tonåringarnas fritid och det är otroligt bra att ha så mycket att erbjuda.
Jag läser ungefär lika mycket ungdoms- som vuxenböcker. Dels för att det helt enkelt finns så mycket bra ungsdomsböcker nu (inte alls som när jag själv var tonåring) & dels för att jag har egna tonåringar & det är kul att kunna dela läsupplevelser med dem.
Visst finns det mycket dålig ungdomslitteratur – tex en tendens hos vissa författare att göra karaktärer & skeenden allt för ”enkla” och tvådimensionella, och ibland en onödig fixering vid att en ungdomsbok måste sluta med att ALLT ordnar upp sig på ett fantastiskt och påklistrat sätt. Men de bästa ungdomsböckerna är absolut inte på något sätt sämre än bra vuxenböcker. Och ofta tycker jag det är lättare att hitta riktig läsglädje – det där när man har svårt att lägga boken ifrån sig, och bara måste läsa liiiiite till – på ungdomshyllan.
Enligt brittisk statistik (2011) har försäljningen av böcker totalt sjunkit 5,4 % de senaste fem åren men böcker för Young Adults har ökat under samma period med 87 %! Självklart finns det en bra orsak till att försäljningen av ungdomsböcker ökar…hm och alla säger att barn bara läser mindre och mindre. Pffh! säger jag bara.
Men att försäljningen av ungdomsböcker ökar har väl med hela young adult genre grejen. Att det är vuxna som läser ungdomsböcker i större utsträckning nu än för bara några år sedan. Därför är det tyvärr inte alls säkert att barn- och ungdomars läsning ökar bara för att försäljning av böcker tänkta till dem ökar.
Skulle tippa på att ca en fjärdedel av det jag läser skulle räknas som YA, vilket definitivt är en högre andel än då jag själv var i ”rätt” ålder någonstans i skiftet 70-80-tal. Anledningen till det, är att det hänt så mycket positivt inom genren det senaste decenniet eller så. Klart det finns slätstrukna och likgiltiga böcker i ungdomshyllan också, men det som är bra, är oftast fantastiskt bra. Jag skulle till och med gå så långt som att säga att det krävs STÖRRE psykologisk trovärdighet av ungdomsboksförfattare än av vuxenförfattare som vill kvala in i toppskiktet. Vuxenromanen kan många gånger ”räddas” av något slags språkekvilibristiskt eller konstnärligt raster. Något sådant duger inte på ungdomssidan. Där är en fungerande intrig, dialog och personteckning minimikrav. Språk och ”konstnärlighet” tas för vad det är (och borde vara också på vuxenhyllan), en extra bonus.
[…] Det här var det såklart många som retade sig på. Till exempel ungdomsboksförfattarna Johanna Lindbäck och Lisa Bjärbo, som skrev varsitt inlägg om saken. Och Johanna Thydell, som blev så sur att hon […]
Finns massor av bra böcker för ungdomar, och en del skräp, precis som det finns bra och sämre vuxenböcker, men statusen är lägre – precis som i övriga samhället. Jämför en förskollärare med en högstadielärare, en barnbibliotekarie med en it-bibliotekarie, barnteater med ”riktig teater” o.s.v.
Däremot kan jag bli trött på allt elände i ungdomsböcker, anorexi, hedersvåld, mobbing, droger… gärna fler i samma bok. Böckerna i sig kan vara jättebra, men fram för mindre svarta historier också!
Alldeles sant Martina det du skriver om statushierarkier. Men av en kulturskribent som släpps fram i DN förväntar, åtminstone jag,att han problematiserar dessa ”sanningar” och inte slappt slänger ur sig traditionella värderingar.
[…] DN » Snarare medelgod ungdom än seriös vuxen? – Johanna Ögren, Bokhora » Den medelgoda ungdomsromanen, del 2 – Johanna Lindbäck, Bokhora » Den medelgoda ungdomsromanen revolterar – Lisa […]
[…] dagstidningarnas debattsidor. Några exempel är Johanna Thydell i DN, Johanna Ögren på Bokhora, Johanna Lindbäck på densamma, Lisa Bjärbo på Onekligen och mitt […]