Här kommer Ada Westers sista inlägg från New York. Ada är förläggare på Gilla böcker.
Den amerikanska drömmen, dags att vakna
Under de sista skälvande dagarna av min vistelse här i New York pendlar jag mellan att vilja klämma in så mycket som bara är möjligt, och att vilja stanna upp och kontemplera. Har tiden här varit som jag hade tänkt mig? Har jag uppnått det jag ville? Svaren är nej, och ja. Det har varit mycket svårare, och lättare. Jag har inte känt mig ensam eller ledsen en endaste gång. Men heller inte lärt känna så mycket folk som jag hade trott.
Att ha tid för läsning har varit helt otroligt. Men man hinner ändå inte läsa så värst många böcker.
Människor som jag hade velat träffa har varit för upptagna, men de som har tagit sig tid har varit underbara.
Jag känner mig lugnare och starkare och mer tillfreds i mig själv, och har fått vänner för livet. Men tre månader gick så fort!
Den officiella anledningen för mig att komma hit var för att studera den amerikanska bokmarknaden, både för att bli inspirerad och för att se var vi kanske är på väg i Sverige.
(Den inofficiella är fortfarande något oklar, men handlar om att växa, tror jag.)
En av de stora skillnaderna är så klart e-boksmarknaden, som står för ca 30 % av hela försäljningen här och inom vissa genrer till och med säljer bättre än den tryckta boken, jämfört med 0,5 % i Sverige.
Ungdomsböcker verkar dock fortfarande främst sälja i tryckt format. Statistiken visar en viss ökning även där, men när jag diskuterade detta med Dan Ehrenhaft, förläggare på SOHO Teens, menade han att det främst är vuxna som läser YA på sina läs- och surfplattor, inte ungdomar själva.
Men vad betyder det för marknaden här, att så stor del av försäljningen är e-böcker? Naturligtvis påverkar det förlagens kalkyler, men förutom att man ser fler människor med läsplattor på tunnelbanan så är den växande e-boksmarknaden inget som syns utåt. New York är så klart inte något bra exempel om man pratar om hela USA, för baserat på hur många boklådor som finns här så kan man ju tro att den fysiska boken aldrig har mått bättre.
Ett extremt exempel är dock Harlequin, som på vissa av sina titlar säljer mer av e-boken än den tryckta utgåvan, och därför har problem att behålla sina författare. Många av de storsäljande författarna självpublicerar hälften av sina böcker, men låter Harlequin publicera varannan bok, för att få marknadsföringen. Det är första gången som jag har hört någon tala om självpublicering som ett verkligt hot mot förlagsverksamhet.
Nästa sak som skiljer den amerikanska bokvärlden från den svenska är litterära agenter. Det är ju något som blir allt vanligare i Sverige, men i USA är det så pass etablerat att de flesta förlag inte hanterar spontanmanus över huvud taget. Som aspirerande författare kontaktar du alltså inte förlag, utan agenter. Ofta har agenten också kommit med förslag på ändringar innan de i sin tur skickar ut det redigerade manuset till passande förlag.
Hur påverkar det förlagsklimatet? En tydlig följd är att det är svårare för små förlag, som inte kan matcha bud från de stora förlagen. I Sverige kan en förläggare med rätt näsa hitta en kommande storsäljare, utan att lägga en förmögenhet i en budgivning. Här styrs det mesta av förskott och marknadsföringsbudget. Och naturligtvis blir utgivningen mer likriktad och tydligare mallad, när en bok måste säljas in med en träffande beskrivning, redan innan den är antagen.
Under våren har jag varit på en rad uppläsningar, samtal och releasefester. Skillnaden här är nog framför allt mängden av litterära events, men New York är ju New York.
Och författarna läser högt ur sina böcker, gärna och länge, på ett annat sätt än svenska författare.
Det finns också en fan-kultur som gör mig grön av avund, framför allt när det kommer till YA-litteratur. När Jenny Han hade releasefest för sin senaste bok på bokhandeln Books of Wonder, var hela rummet fullt av förväntansfulla tonårstjejer.
Till skillnad från de flesta författare jag lyssnat på så läste Jenny Han inte ur sin bok, utan från ett skrynkligt papper – ett kärleksbrev som hon skrivit som fjortonåring. Och publiken vek sig av skratt. Sedan började frågestunden, och tonårstjej efter tonårstjej räckte upp handen och ställde sina väl förberedda frågor. Två stycken hade hemgjorda Jenny Han-tröjor! Så nog finns det en skillnad i hur mycket och öppet amerikaner dyrkar, medan svenska läsare mest bara … läser?
Förlagsmänniskor i New York är precis som man kan tänka sig: oerhört proffstrevliga, pålästa och intresserade, och väldigt stressade. De jobbar dygnet runt, har i princip ingen föräldraledighet och verkar aldrig äta. Så hur mycket jag än älskar New York ska det faktiskt bli fint att vakna upp från den här amerikanska drömmen och komma hem till Stockholm, där man kan få en ordentlig fika.
_____________
Tack för alla New York-intryck och välkommen hem igen, Ada!
2 kommentarer
Otroligt intressant läsning!
E-böcker, litterära agenter,fan-kulturen… ja, det är verkligen fortfarande mycket som skiljer USA (New York) från Sverige (Stockholm).
Tack Ada, för att du delar med dig – så initierat, personligt och välformulerat – av dina erfarenheter och tankar!