• Recensioner
    • Recensioner

      En trasig historia – Marie Tillman

      2020-10-112020-10-11

      Recensioner

      My Friend Anna: The True Story of a…

      2019-11-022019-11-02

      Recensioner

      ”Ögat” – Emma Frey Skøtt och Elin Jonsson

      2018-11-18

      Recensioner

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

      Recensioner

      ”Träd, kärlek och andra växter” – Anne Hope…

      2018-08-012018-08-01

  • Johannas senaste
    • Johanna

      Nu går vi på Potter!

      2018-01-192018-07-16

      Johanna

      Ekonom? Av alla jävla yrken i världen?

      2018-01-102018-07-16

      Johanna

      Stora problem för Adlibris i julhandeln

      2017-12-272018-07-19

      Johanna

      Beställning jag eventuellt kommer att få ångra

      2017-12-212018-07-16

      Johanna

      Samtal med vänner

      2017-12-202018-07-16

  • Peppes senaste
    • Peppe

      Pärlor för svinen

      2019-01-31

      Peppe

      Vin- och bokkulturen

      2018-12-26

      Peppe

      Maten och människan

      2018-11-21

      Peppe

      Om slutet och dödsångest och ringa sina föräldrar

      2018-11-05

      Peppe

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

  • Marcus senaste
    • Marcus

      Bonusfamiljenmysteriet är löst – en berättelse om att…

      2022-04-142022-04-14

      Marcus

      Bonusfamiljen driver mig till vansinne

      2022-01-092022-01-10

      Marcus

      Vi for till Villekulla

      2021-12-062021-12-07

      Marcus

      Liam Norbergs märkliga bibliotekshistorier

      2021-11-132021-11-13

      Marcus

      Efterlysning – vems hand pryder mitt bokomslag?

      2021-04-242021-05-05

  • Bokpodden
  • Om oss
  • Recensioner
    • Recensioner

      En trasig historia – Marie Tillman

      2020-10-112020-10-11

      Recensioner

      My Friend Anna: The True Story of a…

      2019-11-022019-11-02

      Recensioner

      ”Ögat” – Emma Frey Skøtt och Elin Jonsson

      2018-11-18

      Recensioner

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

      Recensioner

      ”Träd, kärlek och andra växter” – Anne Hope…

      2018-08-012018-08-01

  • Johannas senaste
    • Johanna

      Nu går vi på Potter!

      2018-01-192018-07-16

      Johanna

      Ekonom? Av alla jävla yrken i världen?

      2018-01-102018-07-16

      Johanna

      Stora problem för Adlibris i julhandeln

      2017-12-272018-07-19

      Johanna

      Beställning jag eventuellt kommer att få ångra

      2017-12-212018-07-16

      Johanna

      Samtal med vänner

      2017-12-202018-07-16

  • Peppes senaste
    • Peppe

      Pärlor för svinen

      2019-01-31

      Peppe

      Vin- och bokkulturen

      2018-12-26

      Peppe

      Maten och människan

      2018-11-21

      Peppe

      Om slutet och dödsångest och ringa sina föräldrar

      2018-11-05

      Peppe

      Kvinnor, män och bröst

      2018-09-222018-09-22

  • Marcus senaste
    • Marcus

      Bonusfamiljenmysteriet är löst – en berättelse om att…

      2022-04-142022-04-14

      Marcus

      Bonusfamiljen driver mig till vansinne

      2022-01-092022-01-10

      Marcus

      Vi for till Villekulla

      2021-12-062021-12-07

      Marcus

      Liam Norbergs märkliga bibliotekshistorier

      2021-11-132021-11-13

      Marcus

      Efterlysning – vems hand pryder mitt bokomslag?

      2021-04-242021-05-05

  • Bokpodden
  • Om oss

Bokhora

MarcusRecensioner

”Ställ ut en väktare” – Harper Lee

AV Marcus 2015-07-152018-07-16
2015-07-152018-07-16

Elise Karlsson skriver briljant i SvD om ”To kill a mockingbird”:

”De förändringar som inte kan genomföras inom den redan existerande lagens gränser finner han [Atticus Finch] inte värda att kämpa för. Däremot ger lagen i hans mening stort utrymme för rättvisa, om människor bara använder sin empati.”

 

”Ställ ut en väktare” understryker det här på ett sätt som gör utgivningen, av det som från början är ett refuserat manus, till en av de mest intressanta jag varit med om. Den sockersliskigt perfekta Atticus i Mockingbird, som fått många amerikaner att vilja bli advokater, framstår snarare som ett artificiellt sötningsmedel efter att ha läst ”Ställ ut en väktare”: den liknar sin förlaga till en början, får jobbet gjort, men lämnar en äcklig eftersmak efter sig.

Denna eftersmak får dottern Jean Louise, ”Scout”, uppleva när hon hittar sin far i ett medborgarrådsmöte i samma rättssal där hon som barn sett honom försvara en man med en annan hudfärg. Det hon såg som barn, och det som jag och många läsare med mig såg, var en man som stod upp för jämlikhet. Det hon nu ser som vuxen är en man som försvarade en princip: det älskade rättssystemet som han vigt sitt liv åt och som gett honom både makt, status och pengar.

Det är alltså inte så att Atticus förändrats under de 20 år som gått i böckernas kronologi, det är vår blick på honom som förändras. Vi tvingas göra en ny tolkning av vem vi såg, vem vi ville se. Och efter att boken givits ut är det många som gnällt över att deras hjälte solkas ner eftersom vi själva samtidigt solkas ner.

Karlsson påminner också om hur Atticus i första boken faktiskt hyllar lagen i sin plädering, samma lag som i skrift gjorde människor till allt annat än jämlikar. Atticus älskade status quo redan i ”Mockingbird”, superstort fan på det tillståndet. Att vi inte såg, eller inte ville se, att det var så det förhöll sig är förmodligen eftersom vi tycker om att spegla oss i den vita hjälten som visar empati för ”den andre” trots att han inte måste. Som Oscar Schindler förklarar i ”Schindlers list”:

”Power is when we have every justification to kill, and we don’t.”

 

Generellt sätt är ”Ställ ut en väktare” mycket mer komplex än den första boken i allt ifrån . Den handlar mycket om privilegier. Att Jean Louise kan göra vad hon vill är ett privilegium hon åtnjuter som dotter till advokaten Finch. Att Jeane Louise har råd att kritisera medborgarrådet beror på att hon egentligen är bosatt i New York och inte behöver riskera att frysas ut.

Den första bokens titel refererar till den regel om synd som Atticus förklarar för sin dotter: en härmfågel har aldrig gjort något annat än spridit vacker fågelsång, därför är det en synd att döda den. Den anklagade mannen Tom Robinson är i den boken så helgonlik som en människa kan vara och det är också därför han ska försvaras: för att det vore en synd att låta en god människa dömas utan försvar.

Den andra boken syftar istället till samvetet. Inte till ett system av lagar som det finns ett egenvärde i att följa, inte till eventuell inneboende godhet hos vissa i den afroamerikanska delen av Maycomb.

Jean Louise tvingas vid ett tillfälle fråga sin far:

”De är väl människor de också? Vi hade inget emot att importera dem när vi tjänade pengar på dem.”

 

Atticus svarar med en konstig harang som åtminstone får mig att tänka på det fria skolvalets segregerande följder i dagens Sverige. Han undrar om det är vettigt att vita barn ska behöva anpassa sig till en sämre pedagogisk standard för någon naiv princip om lika värde. Han har makt och han är rädd att förlora den, på samma sätt som han var rädd i den första boken att förlora sin makt om inte Toms öde gick via hans händer. Om rättvisa kunde ha skipats utan en advokat hade hans yrke inte varit värt mycket. (Att hans egen rättssal stänger ute både kvinnor av ”moraliska” skäl och har olika läktare för människor beroende på hudfärg är dock inget som devalverar den sköna känslan av att sätta en snygg slutpläderingen, droppa micken och lämna rummet like a boss.)

Jag tänker på det antirasistiska argumentet om att invandring inte alls kostar pengar, att invandring bidrar oerhört mycket till ett lands bnp, kultur osv. Välmenande argument som dock villkorar vår känsla för lika värde. Ska bara en ängel som Tom Robinson ha rätt till försvar? Ska bara en ”duktig” skattebetalande invandrare få asyl eller medborgarskap? Självklart inte. Här får jag medhåll från Scout. Hon argumenterar för samvetet. Atticus för vad han anser är samhällsnyttan. I första boken råkade dessa två överlappa varandra och jag tycker Harpers Lees författarskap fördjupas för mig oerhört mycket när jag inser detta. Hade härmfågeln inte sjungit så vackert hade det kanske varit okej att sikta på den och lägga fingret på avtryckaren.

Lika intressant som segregationsfrågan är ”kvinnofrågan” i den här boken. Harper Lee var nere med intersektionalitet långt före ordet ens fanns.

Visserligen kan Jean Louise få vara annorlunda till en viss gräns men hon slutshameas för att ha badat med en man och hon minns det förödmjukande sätt hon lärde sig hur en blir (och inte blir) gravid.

Jag tänker på den nya dokumentären om Nina Simone, hur hon beskriver hur hon som barn gradvis förstod betydelsen av sin hudfärg. På samma sätt förstår Scout sakta betydelsen av sitt kön. Det är mästerligt beskrivet. Både blir de samvetskämpar men flyr också från allt då det får konsekvenser för deras privatliv. Borta är också den Susan Cainska Boo Radley, borta är den Tom Ripleyesquea Dill och Jean Louise står och väger mellan att lämna Maycomb för alltid. Frågan är om det räcker med att, som det står i bibelversen, vittna om det som en sett och bli en del av urbaniseringen.

”For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.”

 

Oavsett vilket: Harper Lees ”To kill a mockingbird” har bara blivit bättre av den roliga, otäcka och politiska ”Ställ ut en väktare”. Att tycka något annat är en synd!

13 kommentarer
Marcus

Norrbottning. Kattälskare. Debuterade 2017 med "Jag har inte råd" på constant reader.

Föregående inlägg
”Trollkarlens hatt” och min kärlek till Muminmamman
Nästa inlägg
”Sex år” – Harlan Coben

13 kommentarer

Josefine 2015-07-15 - 22:01

Wow vilken fascinerande recension! Jag blir lite omtumlad, måste omvärdera min syn på Atticus och ser fram emot att läsa watchman!

Reply
Marcus Stenberg 2015-07-15 - 22:35

Åh vad kul. Kom gärna tillbaka till kommentarsfältet och bokcirkla lite med mig. Du kanske inte alls håller med mig. :)

Reply
Hanna 2015-07-16 - 09:02

Ja, så himla välskrivna tankar och jag blir enormt pepp på den. Jag minns att jag har känt sådan ambivalens gentemot Atticus både med boken och filmen och nu får jag förklaringen på ett bräde. :)

Reply
Frida 2015-07-16 - 17:13

Åh, det här låter ju hur spännande som helst! Måste läsas. Mockingbird hade väl en viss White People Solve Racism-känsla över sig så vad häftigt det låter med mer komplexitet i den här!

Reply
Marcus Stenberg 2015-07-16 - 21:07

Ja jag måste säga att den här gör To kill a mockingbird mycket mer intressant. Vad glad jag blir för att du blir läspeppad efter min recension. Finns en hel del resonemang kring federalismen också som känns väldigt mycket mer komplexa än det som Mockingbird innehåller.

Du har rätt i att det är lite white people solve racism-känsla. Lite Brad Pitt i 12 years a slave. Ska bli kul att höra vad du tycker sen?

Reply
Mrs B 2015-07-19 - 16:10

Vilket bra inlägg! När jag undervisar To Kill a Mockingbird brukar jag uppmana till diskussion om Atticus och vad det är han egentligen försvarar. Studenterna brukar få läsa en artikel från The New Yorker, vars författare kritiserar honom: ”If Finch were a civil-rights hero, he would be brimming with rage at the unjust verdict. But he isn’t.” Spännande att Lee fördjupat sig i det.

Reply
Marcus Stenberg 2015-07-21 - 11:01

Oj vad kul att du redan hade det perspektivet. Jag måste säga att jag var ganska bländad av hans insats efter första boken. Jag läste den väldigt okritiskt. Därför som det var så skönt att få lite nytt perspektiv på den. Det konstiga med nya boken är ju att den skrevs före Mockingbird. Så hon fördjupade sig först, och sen förenklade hon det? Eller så gjorde hon den medvetet mer subtil. Fascinerande vilket som. Får du några nya perspektiv från dina elever på boken eller har du hört det mesta vid det här laget?

SPOILER ALERT för Mockingbird/Watchman —> Rättegången i Watchman har ett annat slut!

Reply
Jennie D 2015-07-23 - 09:57

Jag läste Mockingbird som 17-åring, dvs för tjugo år sedan, och har i många år varit lite skamsen över att jag knappt kommer ihåg den…. Jag minns att jag gillade den, men inte mer än så. Men efter din recension får jag en grym lust att läsa den igen – och givetvis även Ställ ut en väktare! Så: Tack!

Reply
Marcus Stenberg 2015-07-23 - 10:04

Nejmen jag förstår vad du menar. Jag läste den förra sommaren och var tvungen att lyssna på min egen podd om boken (hur narcissistiskt kan det bli egentligen!? Säg inte detta till nån är du snäll) för att komma ihåg den nu. Det är ju lätt att bara minnas rättegången annars men den har ju många andra jättefina kvalitéer, framför allt tycker jag att bristen på jämställdhet i Scouts liv/uppfostran är otroligt bra skildrad.

Minns du vad du tyckte som 17-åring även om du inte minns handlingen ordagrant?

Reply
Jennie D 2015-07-23 - 11:13

Egentligen är det nog mest en typ av stämning jag kommer ihåg, som lika mycket (eller mer?) hade att göra med mitt eget liv den där perioden. Jag hade precis träffat killen som skulle bli min första stora kärlek, som just kommit tillbaka från ett utbytesår i USA, och som lånade mig The Catcher in the rye, On the road – och To kill a mockingbird. Det var höst, det fanns en klarhet, en spänning, ett rus i luften … Och så läste jag de här böckerna – på engelska – från USA under 50- och 60-talen. Jag plockade kastanjer under promenaderna längs älven tillsammans med min kärlek, vi kysstes ofta och länge, och jag läste de här böckerna på bussen hem från skolan… Men nu svävar jag kanske iväg… Gällande Mockingbird är det mycket riktigt rättegången jag minns, men det är egentligen själva bildminnet som är starkast. Och så har jag en mycket stark bild av en äng, med ett stort träd och ett hus i bakgrunden… Där finns en liten flicka och en gammal man, och någonting händer där… Eller har de ett samtal?

Sammantaget tror jag nog att det är en blandning av att upptäcka de här olika, och för mig nya – både litterära och verkliga – världarna som är det bestående minnet.

Nu ska jag klicka hem de båda Harper Lee.

PS Jag lovar att inte säga något till någon om podlyssningen…

Reply
Jennie D 2015-07-23 - 11:14

(hmm, det där med mellanrum mellan styckena verkar vara svårt… :) )

Reply
Recension: Lee, Harper; Ställ ut en väktare; 2015 - Feministbiblioteket 2015-08-22 - 22:38

[…] mer: Adlibris, Bokus, Bokhora, GP, SvD, […]

Reply
Ställ ut en väktare | Lee, Harper | Bokblomma 2017-01-30 - 18:00

[…] Bonniers förlag). Läs även: Dödssynden. Antal sidor: 283. ISBN: 9789100154677. Andras röster: Bokhora, Feministbiblioteket. Köp hos t.ex. Adlibris, Bokus, […]

Reply

Kommentera Avbryt

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Annons

bokhora på instagram

  • Vi auktionerar ut en massa signerade bcker fr Musikhjlpen Allahellip
  • Facebook
  • Instagram
  • Email
  • RSS
Footer Logo

Gå högst upp på sidan