Vi diskuterade hemma, maken och jag, att detta nog var julen då näthandeln tog över till 110 procent. Någon slags vattendelare. Som jag inte tror att e-handlarna riktigt var beredda på. Eller för den delen Postnord (vi ska inte ens gå in på det).
I alla fall var Adlibris INTE det, så mycket kan man nog säga. Jag gjorde en Adlibrisbeställning, i god tid för att paketet skulle hinna anlända innan jul (det låg fyra julklappar i paketet, plus den här mammans hela jullovsläsning). Well, det misslyckades så klart kapitalt. Dessutom hade de mage att inte höra av sig för att meddela att det inte skulle komma några böcker, förrän ganska sent på dagen den 22 december.
Nu är ju inte jag känd för att direkt sitta still när sådant händer, så JAG hade redan hört av mig till dem dagen innan, för att fråga vad fan det var frågan om. Först försökte de skylla ifrån sig, men då röt jag i, och fick en ganska bra kompensation (presentkort på 200 kronor, beställningen låg på 800). Jag lät beställningen ligga kvar, men den är fortfarande inte ivägskickad idag, 27 december. Jag gick på bokhandeln i Kiruna på fredagen och köpte ersättningsböcker för de som var tänkta som julklappar.
Julen blev plötsligt tusen spänn dyrare, men ingen ko på isen för barnen (för oss var de här böckerna ganska viktiga, för vi köper rätt lite julklappar så att två paket var saknades för ungarna, var faktiskt ganska märkbart). Ko på isen för mig, dock. Har sörjt den där julläsningen. Nu när jag äntligen kommit på banan igen, liksom.
Och så tänker jag på andra familjer. Där man kanske inte kan rassla fram nya pengar att köpa böcker eller andra klappar för. För även om man kan annullera beställningen – det erbjöd Adlibris – så får man ju inte tillbaka pengarna direkt. Det kommer ta några dagar innan pengarna är tillbaka på kontot. Och att då inte meddela i tid att beställningen inte kommer fram. Så står man kanske där, med julklappar inhandlade som inte kommer som utlovat och inga pengar att köpa ersättare för. Fy fan vad superdåligt av Adlibris!
Och inte ett ljud om detta vid beställningen heller, såvitt jag förstår låg de efter med beställningar redan innan julhandeln peakade, på grund av att de inte klarat av Black Friday. Det hade ju inte varit så svårt att ändra leveranstiderna på sajten, så att människor åtminstone hade haft en liten chans att se det och avstå, och köpa sina julklappar någon annanstans? Men nej, skit i ungar som inte får saker under granen, bara man kan tjäna sina pengar själv.
Det räckte alltså inte ens att beställa böckerna tre veckor innan julafton, de hann ändå inte fram, vad jag förstår. Fascinerande dåligt måste jag säga. I mina ögon börjar Adlibris tyvärr att fallera mer och mer. Förra gången jag beställde, så kom mitt paket till ett utlämningsställe 8 MIL enkel resa från där jag bor. Det är som att bo i Stockholm men behöva åka till Uppsala för att hämta ut sitt paket. Det tyckte Adlibris var helt i sin ordning när jag då kontaktade dem och frågade vad de höll på med (det var alltså inte postens fel).
Redan då var jag inne på att sluta handla hos dem, nu är jag rätt övertygad om att det är precis vad jag kommer göra. Och då var det som sagt var ingen ko på isen för mina barn. De fick andra, fina böcker som jag vet att de ville ha också, och vi kan spara böckerna i beställningen till presenter. Det kommer två födelsedagar strax nämligen.
Nej, det är mer för inställningen de har till sina kunder. Helt ointresserade av konsekvenserna deras agerande får. Helt ointresserade av att kunderna ska bli nöjda.
10 kommentarer
Jag har hört många liknande upplevelser den här julen.
Det var väl tur att den fantastiska bokhandeln i Kiruna fanns där och kunde hjälpa dig. Något att tänka på nästa gång man köper böcker på nätet, kanske. I all välmening.
Mvh
Lars Gullberg
Just därför har jag inte heller köpt böcker via Adlibris på ett år (undantag någon enstaka e-bok) men tyvärr är det ju så, att en bokhandel inte kan hålla lika stort lager. Av de fyra julklappsböckerna fanns en, och blott två av mammans pocketar. Så på en liten ort som Kiruna går det inte alltid att undvika e-bokhandlare.
Eller hur, man undrar ju vad se sysslar med. Jag fick vänta 3+ veckor på böcker som jag beställde under Black Friday, skickade ett mejl och frågade vad som pågick och det har de fortfarande inte svarat på (även om böckerna sen skickades). Extremt dåligt skött minst sagt…
Just i år har jag inte beställt några julklappsböcker, men jag brukar köpa böcker hos Bokus och har aldrig haft problem med dem. Fast jag vet förstås inte hur de skött sig den här julen. ;)
Däremot har gamla trogna Ellos hållit mina nerver på helspänn, då EN av tre beställda julklappar levererades direkt, men inget hördes om de övriga två. Tills jag helt plötsligt fick ett meddelande att paketet var på väg, så det hann komma innan jul.
Jag tror onlinefirmorna blivit tagna på sängen av att e-handeln exploderat i år. (För att inte tala om PostNord, men det ska vi verkligen inte.) Att explosionen skedde redan vid Black Friday var oväntat även för mig, som fortfarande trodde att mellandagsrean var den stora shoppinghändelsen.
Jag gjorde två beställningar hos Bokus och båda kom i god tid innan jul. Vet inte om jag hade tur eller om de hade bättre koll än Adlibris.
Jag föredrar också Bokus, inte minst för att de inte kräver mig på extra fraktkostnader för att leverera paket till rätt postort. Men nu hade Adlibris bättre pris på flera av böckerna, så jag lät snålheten ta överhanden. Det gör jag inte om.
Vilken otur! Jag gjorde sista adlibrisbeställningen en vecka innan jul och den levererades den 21:a och har hittills aldrig upplevt problem med Adlibris. Jag använder alltid Klarna, då betalar man inget förrän varorna kommit.
Fick böcker som inte alls skulle till mig, bla en bok som var beställd av ett skolbibliotek i Norge. Jag jobbar själv som bibliotekarie så tog kontakt med skolbibliotekarien och det blev en fin liten korrespondens oss kollegor emellan. Men usel service av Adlibris! Framförallt att de inte verkar lagt något krut på att bemanna sin kundservice, stängde kl 16 precis innan jul.
mvas95
yuy7ep