Guuud vad jag har irriterat mig på den här appen. Har lugnat ner mig lite nu men minnena finns kvar och jag måste bearbeta dem. Jag ville verkligen tycka om den. Jag gillar Bokus och deras e-bokssatsning Dito tyckte jag fungerade bra när den kom. Så denna app hade all potential att få mig att byta. Tyvärr inte. Än i alla fall.
Att diskutera utbud kommer jag inte göra i det här inlägget, vad som är bra utbud är ju en smaksak och brukar bli bättre med tiden för ljudboksappar. Det är också något som går att kontrollera innan man tecknar abonnemang. Hur appen fungerar är svårt att testa förutom i skarpt läge. Sammanfattning: finns mycket att jobba på här men jag börjar med det braiga som ändå visar att den kan bli bra någon gång i framtiden.
Braigt:
+ Olika abonnemangsformer.
Basabonnemangen för 89:- innebär en bok per månad vilket är samma modell som Amazons Audible kör på, fast lite billigare. Bra för den som inte lyssnar så mycket eftersom olyssnade ljudböcker sparas i en pott.
+ Möjlighet att pausa abonnemang.
Bra för den som vet att de inte kommer kunna lyssna under några veckor.
+ Snabbfunktion
Att kunna hålla inne på omslaget för att få upp meny där jag kan lägga till boken snabbt i bokhyllan gör mitt liv 1000% bättre. Det här borde alla ljudboksappar ha och jag är förbannad på ljudboksappar som ej har en liknande funktion.
+ Lätt för Bokuskunder att komma igång
Eftersom kortuppgifter är sparade sen köp av fysiska böcker/eböcker på bokus.com
+ Väldigt trevlig telefonsupport
Inga tillgjorda fraser eller inövade tekniker som att säga tillbaka det man nyss sagt eller nämna ens namn en miljon gånger. Bara väldigt trevliga
+ Provlyssna 30 min med basabonnemanget
Vissa röster stör man sig för mycket på för att lyssna klart på en bok, provlyssningen är ett bra skydd mot att behöva spela uppläsarroulette när man bara har en bok/månad.
+ Snygg formgivning
T.ex gillar jag hur bokhyllan fungerar och ser ut. Snyggt OCH funktionellt att lyssnade böcker flyttas ner till separat bokhylla.
+ Tidsreglagets känslighet
Fungerar bättre än någon av konkurrenternas tycker jag.
Braish (bra men kan bli bättre):
Jag har tidigare tjatat på storytel (punkt 7 här) att de som ligger bakom det redaktionella arbetet ska vara mer synliga. Bevis: jag råkade snubbla över att Angelica på Storytel lagt in alla böcker som förekommer i Gilmore Girls på en och samma lista. Vad såna smarta tipsar om och lägger till i appen vill jag hitta tydligare och kanske få motiverat med några korta rader.
Bokus lyfter fram sina medarbetare med namn + bild vilket jag tycker är jättekul men skulle gärna vilja veta mer om dessa personer och varför de tipsar som de gör med motivering eller kanske att man kan få länk till deras egen bokhylla så man kan bilda sig en uppfattning. Tror detta kan bli riktigt bra funktion för oss som lyssnar extremt mycket på ljudböcker och vill använda expertisen som finns. Kombinera det här med en pushfunktion när någon lägger till nytt så betalar jag gärna mer för en ljudboksapp.
Dåliga grejer:
– Crash Audiobook dummies
HERREGUD vad jag sett ovanstående ruta ofta senaste månaden. I början skrev jag upp vad jag gjort när appen kraschat men kunde riva ut den sidan i min dagbok eftersom ALLT verkar få den här att krascha. Mitt tips till den som vill lyssna på ljudböcker med Bokus play är att gräva upp den gamla internetflugan planking eftersom det inte går att göra något annat samtidigt som du lyssnar. Inte hoppa framåt eller bakåt, inte ladda ner en annan ljudbok, inte leta upp nya böcker att lyssna på senare… Faktum är att den till och med kraschade några ggr när jag rörde mig utanför wifiområdet så ligg still i ljudboksbåten!
– Nedladdningsbuggen
Jag har under nästan en månad inte lyckats ladda ner en bok en enda gång vilket gör att jag ibland inte kunnat använda appen när jag kör bil eftersom uppkopplingen i glesbygdn inte alltid är så bra och appen verkar inte buffra säkert mycket i taget. Appen visar att jag laddat ner en bok trots att den inte tar upp någon plats. När det står att den är nedladdad frågar den ändå om att jag ska koppla upp mig osv. Jag svänger in flera gånger till vägrenen och försöker ordna men slutar oftast med att jag måste lyssna på något annat eller sitta tyst med mina egna tankar vilket säger självt är en pina.
Men inte bara bittra bilåkande norrbottningar som behöver förtränga sin ångest med yttre stimuli kommer lida av detta. Lyssnar du mycket kommer du behöva räkna med att detta sliter på din månatliga datamängd vilket gör att man i praktiken måste betala mer än 169:- eller ändra sina övriga surfvanor för att kunna lyssna mycket. Trist barnsjukdomsbugg som måste fixas omgående om det inte bara är på min androidversion denna finns.
EDIT 18 maj: Jag har inte testat den nya uppdateringen som släppts nu men där ska detta vara löst.
– Tempus fugit
Oftast stängs appen av med hjälp av den inbyggda harakiri-buggen. Att då starta upp appen igen leder oftast till att jag måste sitta och skrolla fram och tillbaka tills jag hittar vart jag var i boken jag lyssnade på eftersom appen inte minns det korrekt. Detta sker också när jag använder sleepfunktionen eller stänger av den manuellt. Det går alltså inte bara att öppna appen och fortsätta, du måste i förväg ha koll på vart du var vilket gör att jag måste börja anteckna varje gång jag stänger av appen. Vilket i sig är omöjligt eftersom den stänger av sig själv helt random. Jag har ofta hört samma kapitel mer än två ggr.
Ska dock sägas att de flesta ljudboksappar har det här problemet mer eller mindre när man lyssnar mycket. Storytel också fast inte så mycket som exempelvis Scribd. I Audible förekommer det ibland. Jag vet inte vad det beror på men verkar inte gå att avskriva som barnsjukdom enbart. Den som löser det här problemet en gång för alla har min röst i kommande val.
EDIT 18 maj: I senaste uppdateringen ska även detta vara förbättrat.
– Den lättstötta
Om den här appen var en karaktär i ett Seinfeldavsnitt skulle den vara en person som Jerry dejtar som blir extremt sur bara för att någon mm:ar på fel ställe eller gör minsta avbrott i berättelsen som hon håller på och berättar.
VARJE GÅNG jag får ett meddelande eller någon notifikation med ljud så stannar appen och jag måste ta upp den och trycka play igen. Det är okej om ljudet pausas och sen fortsätter, det är okej om ljudet spelas upp ovanpå ljudboken. Men att stanna ljudboken är orimligt. Det gör att den inte går använda för den som vill cykla, köra bil, måla en vägg eller helt enkelt inte gå med sin mobil i handen hela tiden. Detta driver mig till vansinne. Att leva med den här appen är som att ha Ingmar Bergman som pappa, det måste vara knäpptyst när geniet arbetar och jag tvingas välja mellan kontakt med yttervärlden eller att lyssna på ljudbok. I nästa uppdatering önskar jag mig en buggfix som gör att appen slutar bete sig som en svartsjuk högstadiepojkvän.
– Sons of Bokus play
Okej nu överdrev jag, de är inte riktigt som ett MC-gäng där borta på Bokus. Man får givetvis avsluta sitt medlemskap om man vill. Men det kommer kosta dig.
Alla som någon gång prenumererat på en tjänst vet hur lätt det är att bli kvar en månad extra trots att man inte tänkt det. Det är också orimligt att ett företag ska kräva att man ska avsluta ett abonnemang på exakt det datum det går ut. Därför kan man avsluta ett abonnemang och sen fortsatta använda tjänsten tills sista dagen. Detta är standard men fungerar vid två separata tillfällen inte i Bokus play för mig. Jag ringer supporten som är jättetrevlig, men jag får beskedet att det är något som är fel och att jag måste ligga ute med pengarna och teckna om mig på en ny period. Jag får tillbaka de ursprungliga pengarna såklart om några dagar och jag blir bra bemött så jag går med på det.
MEN. Jag tycker det är otroligt märkligt att man inte gett supporten mer fria tyglar till kompensation när appen är så pass ny. Varenda kund som hoppar på Premiumabonnemang nu borde man väl värna om? Inte vädja till att de ska vara beredda att ”ligga ute” med pengar eftersom appen är buggig. En buggig app är inga problem, sånt kan man förlåta som användare i början, men det blir lite konstigt att be kunder att ligga ute med pengar. Hade varit väldigt enkelt att dag ett ge direktivet till supporten att så länge buggar rapporteras så ska man inte snåla med en kompensationsmånad hit eller dit. In my opinion.
– Kaos är granne med bokhylla
Jag har mailat Bletchley circle och bett dem avkoda i vilken ordning böckerna ligger i min bokhylla. Senast tillagda bok ligger varken först eller sist i listan. Inte heller är det alfabetisk sortering efter boktitel, författarens för- eller efternamn. Och det är inte efter vilken bok som är nyast. Så allt eftersom min bokhylla växer blir det ett himla letande och ganska krångligt. Eller är det bara jag som inte fattat koden? Snälla upplys mig i kommentarsfältet.
För kalenderbitaren:
Jag testade version 1.0.4 av appen på en Zenfone 3 Zoom med android 6.0.1
5 kommentarer
Haha! Hatar att ha appar som är som Bergman! Bästa formuleringen! :):):)
Haha vad skönt att inte vara ensam. Ja man vill inte ha en sån relation där man ska trippa på tå hela tiden :)
Dina böcker är med all säkerhet sorterade på datum. Med lite tur så är det utgivningsdatumet.
Alltså ljudbokens utgivningsdatum, eller möjligtvis datumet de lades till hos Bokus.
Men aaah – det här var det roligaste jag läst sen Eldkvarn brann anno dazumal!